«تابستان اروپا» در ادامه «بهار اعراب» + تصاویر

کد خبر: 149355

تظاهرات کنندگان از ۱۵ می‌ سال جاری با هر صبغه سیاسی و ایدئولوژیکی به میدان‌های اسپانیا آمده‌اند و خواهان انجام اصلاحات سیاسی هستند. در حال حاضر اسپانیا با نرخ بیکاری ۲۱ درصد (که نزدیک به ۴۰ در صد از این میزان را جوانان تشکیل می‌دهند) و رکود اقتصادی که از سال ۲۰۰۸ این کشور را فرا گرفته است، در شرایط بغرنجی بسر می‌برد.

«تابستان اروپا» در ادامه «بهار اعراب» + تصاویر
هفته گذشته، ده‌ها هزار اسپانیایی در نزدیک به ۶۰ میدان مهم اسپانیا در اعتراض به فساد سیاسیون اسپانیایی در میدان‌ها تجمع کردند. اما روز جمعه پلیس ضد شورش اسپانیا به تظاهرات کنندگان در بارسلونا حمله کرد و تلاش داشت تا تجمع آن‌ها را بر هم زند. در این درگیری نزدیک به ۱۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان زخمی شدند.
به گزارش سرویس بین الملل «فردا» به نقل از وب سایت روزنامه دیلی بیست، تصاویر تکان دهنده از حمله نیروهای پلیس به مردم بی‌سلاح، مردم اسپانیا را بیشتر تحریک کرد و آن‌ها با شعار «بارسلونا تنها نیست» حمایت خود را از اعتراض کنندگان به نمایش گذاشتند.
بر اساس این گزارش، تظاهرات کنندگان از ۱۵ می‌ سال جاری با هر صبغه سیاسی و ایدئولوژیکی به میدان‌های اسپانیا آمده‌اند و خواهان انجام اصلاحات سیاسی هستند. در حال حاضر اسپانیا با نرخ بیکاری ۲۱ درصد (که نزدیک به ۴۰ در صد از این میزان را جوانان تشکیل می‌دهند) و رکود اقتصادی که از سال ۲۰۰۸ این کشور را فرا گرفته است، در شرایط بغرنجی بسر می‌برد.
در حال حاضر مردم اسپانیا بر این عقیده‌اند که نظام سیاسی آن‌ها که در آن احزاب بواسطه ریخته شدن رای مردم در درون صندوقهای رای بر سر کار می‌آیند، فساد سیاسی بسیاری در درون نظام سیاسی وجود دارد. آن‌ها همچنین منتقد ساز و کار انتخابات در ایالت‌های مختلف اسپانیا هستند.
این تظاهرات‌ها و اعتراضات مردمی ریشه در اخباری دارد که چندی پیش، پس از برگزاری انتخابات در اسپانیا در یکی از روزنامه‌های اسپانیایی به چاپ رسید. بر اساس گزارش این روزنامه نیمی از کاندیداهای «حزب مردم» و ۳۵ درصد از کاندیداهای «حزب سوسیالیست»، متهم به فساد سیاسی بودند.
از سوی دیگر برخی از تحلیل گران بر این عقیده هستند که تظاهرات در اسپانیا نمونه اروپایی «بهار اعراب» در اروپا خواهد بود. در حال حاضر نزدیک به ۲۰ هزار نفر در میدان‌های یونان جمع شده‌اند و ایتالیا نیز در روزهای اخیر شاهد نا‌آرامی‌هایی بوده است. اما بر اساس اخبار ، امروز (یکشنبه) نیز قرار بود، اعتراض کنندگان ایتالیایی در میدان‌های مهم شهر آتن جمع شوند. چند روز پیش در دست یکی از شهروندان ایتالیایی که در یکی از میدان‌ها بود، چنین شعاری نوشته شده بود «اینجا میدان التحریر ما است». این واقعیت نشانگر آن است که آنها از انقلاب های خاورمانه الهام گرفته اند و در پی اصلاح کشورهای خود هستند.
در این شرایط، اعتراض کنندگان اروپایی با استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بدنبال جذب افراد بیشتر و اطلاع رسانی می‌باشند و از این طیق قصد دراند افراد بیشتری را بسیج کنند.
در خصوص نا‌آرامی‌های ایجاد شده در اروپا، فرانکو پاونسلو- تحلیلگر سیاسی و مدرس دانشگاه کابوت در ایتالیا- معتقد است «نبایستی نسبت به این ناآرامی‌ها بی‌تفاوت باشیم. این وحشتی است که پس از بحران اقتصادی اخیر مردم را شدیدا متاثر کرده است و این شرایط مهیای ظهور تندرو‌ها در عرصه قدرت است».
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها