شکست وارونه نمایی طرح بشار اسد/ اکنون توپ در زمین غرب است

کد خبر: 241760

بشار اسد اهل گفتگو و منطق سیاسی است و بر خلاف آنچه غرب نشان می‌دهد به دنبال ماجراجویی و تجهیز نظامی نیست بلکه خواهان ثبات کشورش و تأمین امنیت برای رسیدن به بهترین نقطه می‌باشد. اما رسانه‌های غربی در برابر طرح بشار فقط ساز مخالفت زده‌اند و آن را منفی جلوه داده و تبلیغ سوء کرده‌اند اما در مقابل، هیچ طرح یا پیشنهاد و اصلاحیه‌ای ارائه نمی‌کنند.

شکست وارونه نمایی طرح بشار اسد/ اکنون توپ در زمین غرب است
سرویس بین الملل «فردا»:

سخنرانی اخیر بشار اسد که بازتاب‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی داشته است، بسیار حائز اهمیت بود و روند در پیش روی آن می‌تواند به حل مسأله سوریه کمک شایانی کند. محتوای این سخنان و همچنین کنش‌های بعدی آن، مجموعه‌ای از علل را برای پیش‌بینی آینده مطلوب سوریه فراهم می‌آورد.

واکنش‌هایی که پس از سخنان اسد رخ از سوی معارضین صورت گرفت را می‌توان به دو دسته نسبت داد. نخست دسته‌ای هستند که در اگرچه معارض‌اند اما داخلی هستند و واکنش مثبتی به سخنان بشار اسد ایجاد کرده‌اند و استقبال آنان در پی طرح سه مرحله‌ای بشار قابل توجه است. اما دسته دیگر، معارضین خارجی و ذی‌نفعان آنان اند که علی رغم اینکه همگان بر کارکردی بودن طرح بشار اذعان دارند، اما قاعدتاً این گروه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا ضمن مخالفت با این رویکرد، از عملی شدن آن نیز جلوگیری نمایند. از این رو باید خط مرزی بین معارضین داخلی و خارجی متصور شد و البته واکنش‌های اخیر هر دو گروه، این خط مرز را پر رنگ تر می‌کند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که معارضینی که خود به خارج از سوریه وابسته‌اند و عملاً به ابزار دست غرب برای فشار بر دولت بشار اسد تبدیل شده‌اند، بر این اساس راه به جایی نخواهند برد چراکه بر اساس دیدگاه مردمی سوریه، آن‌ها وجاهت و مشروعیت ندارند که همین مسأله موجب بی پشتوانه شدن این گروه‌ها و فقدان حمایت مردمی برای آنان می‌شود. سخنان بشار اسد در شرایطی صورت گرفته است که او همچنان در رأس قدرت سوریه باقی است و باید اذعان نمود این گفته‌ها از جایگاه ضعف بیان نشده است. این نشان می‌دهد که او اهل گفتگو و منطق سیاسی است و بر خلاف آنچه غرب نشان می‌دهد به دنبال ماجراجویی و تجهیز نظامی نیست بلکه خواهان ثبات کشورش و تأمین امنیت برای رسیدن به بهترین نقطه است. او خود را مسئول حفظ امنیت و دفاع از کشورش می‌داند و از این روست جایگاه فعلی وی برای ارائه راه حل به معارضین و منتقدین، جایگاه ضعف نیست. در همین حال، رسانه‌های غربی در برابر طرح بشار فقط ساز مخالفت زده‌اند و آن را منفی جلوه داده و تبلیغ سوء کرده‌اند اما در مقابل، هیچ طرح یا پیشنهاد و اصلاحیه‌ای ارائه نمی‌کنند. همین مطلب، نشان‌گر ماهیت و ذات تفکر غرب در برابر سوریه است و روشن می‌کند که دولت‌های غربی فقط در اهداف خویش متمرکز اند و هیچ تفکر اصلاحی یا کارکردی که به نفع سوریه و ملتش باشد را نخواهند پذیرفت و از این روست که منطق سیاسی بشار اسد را تحت هجمه تخریبی و اعتراضی خویش قرار می‌دهند. اما در کنار این منطق سیاسی اسد، رفتار سلبی و نظامی با تروریست‌هایی که وارد سوریه شده‌اند یا در بیرون مرزها مشغول رفتارهای خصمانه خویش هستند، جایگاه دیگری دارد. در هر منطق سیاسی بین‌المللی، مبارزه با تروریست‌ها منطقا و عرفا پذیرفته است و هیچ انسان معقولی بر مدارا با تروریسم مبادرت نمی‌کند. اما چه می‌شود که در هنگامه دفاع داخلی سوریه، غرب رفتار دولت اسد را وارونه جلوه می‌دهد و خود نیز وارونه عمل کرده و به تجهیز تروریسم می‌پردازد. این نکته، عامل کلیدی‌ای برای نمایش باطن واقعی و نیات اصلی غرب در این زمینه است. طرح بشار اسد برای رهایی سوریه از دام تروریسم و نیل به حکومتی مردمی و مورد توافق ملت، متناسب است و می‌تواند در این زمینه مؤثر افتد. لکن، تحقق آن نیاز به بستری از آرامش و حکمرانی فضای منطقی دارد، فضایی که به دور از نمایش وارونه غرب باشد و تحقق اهداف سوریه به دست ملت آن صورت گیرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد