بیداری اسلامی به امارات می رسد؛ «آل نهیان» تاوان حمله به یمن را می دهد؟

کد خبر: 443692

«بافت جامعه امارات اصلا کشش جنگ و ناامنی را ندارد. ملت امارات می بیند نزدیک به 6 ماه از عملیات علیه انصار الله می گذرد، اما هنوز این جنبش پایتخت را تحت کنترل دارد و حتی می تواند تنها در یک عملیات، 45 سرباز اماراتی را به قتل برساند. در این شرایط، ملت امارات قطعا تاب و تمایلی برای حضور نظامی در یمن نخواهد داشت.

بیداری اسلامی به امارات می رسد؛ «آل نهیان» تاوان حمله به یمن را می دهد؟
گروه بین الملل فردا - بیش از هزار شهروند اماراتی با شرکت در یک تظاهرات کوتاه در ابوظبی، پایتخت امارات عربی متحده، ارسال نیروی نظامی به یمن را محکوم کره و خواهان بازگشت سربازان اماراتی به کشورشان شدند. در این تجمع، از همه شهروندان دعوت شد تا در تظاهرات بزرگ روز جمعه علیه مداخله امارات در یمن شرکت کنند.
پایگاه خبری اماراتی از اعتراضات در داخل این کشور خبر می دهد.
در این تظاهرات کوتاه که اکثر شرکت کنندگان، پرچم های امارات را در دست داشتند، معترضان با «بی فایده» خواندن نبرد در یمن، از پادشاه و شیوخ این کشور می خواستند نیروهای نظامی را به امارات بازگردانند. معترضان با سر دادن شعار «جحیم الیمن» (جهنم یمن) پلاکاردهایی در دست گرفتند که روی آن نوشته بود: «شهروند اماراتی می خواهد در وطنش بمیرد نه در یمن!»
شبکه العالم در گزارش خود تصاویر مبهمی در این رابطه پخش کرد که مدعی شد از طریق ایمیل برایشان ارسال شده است.
در همین حال برخی منابع از اقدامات مشکوک اما قابل توجه برای ربودن سربازهای اماراتی در یمن خبر می دهند. به عنوان نمونه گفته می شود سربازان القاعده تاکنون 4 سرباز را در منطقه «التواهی» در جنوب عدن ربوده اند. این منطقه تحت کنترل امارات قرار دارد و پایگاه خبری تحلیلی فردانیوز در گزارشی، اقدامات القاعده در این منطقه از عدن را در راستای منافع امارات خوانده بود. با این حال، هنوز در مورد ملیت این 4 سرباز خبری منتشر نشده است. از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی المسیره از ربوده شدن دو سرباز اماراتی در استان عدن به دست نیروهای ناشناس خبر داده است. به گفته المسیره، ربایندگان احتمالا به القاعده وابسته اند. شبکه العالم نیز در گزارشی که آن را «تا این لحظه تأیید نشده» خوانند، از ربودن تعدادی از سربازان امارات در مسیر بین حضرموت تا صافر در استان مأرب خبر داد.
جامعه امارات هنوز بابت کشته شدن 45 سرباز خود در شوک کامل به سر می برد.
عبدالکریم الصراف، از تحلیلگران عربگرای عراقی در گفت وگو با العالم در مورد اعتراض ملت امارات به حضور نظامی در یمن اظهار داشت: «بافت جامعه امارات اصلا کشش جنگ و ناامنی را ندارد. ملت امارات می بیند نزدیک به 6 ماه از عملیات علیه انصار الله می گذرد، اما هنوز این جنبش پایتخت را تحت کنترل دارد و حتی می تواند تنها در یک عملیات، 45 سرباز اماراتی را به قتل برساند. در این شرایط، ملت امارات قطعا تاب و تمایلی برای حضور نظامی در یمن نخواهد داشت. اماراتی ها وحشت دارند جنگ یمن مانند جنگ سوریه، طولانی شود.»
برخلاف عرف تمام کشورهای جهان، مراسم تشییع جنازه سربازان امارات به تظاهرات غیررسمی علیه دشمنان آنان (جنبش انصار الله) تبدیل نشد!
به عقیده این تحلیلگر، وجود عربستان در این نبرد عامل دیگری برای رویگردانی شهروندان اماراتی از دخالت در یمن است: «از سوی دیگر در رقابت های ملی و منطقه ای حاشیه خلیج [فارس]، اماراتی ها نمی خواهند زیر یوغ عربستان باشند. به همین ترتیب، اگر ابوظبی نتواند تفاوت های خود با ریاض را در یمن ثابت کند، ملت امارات نیز بیش از پیش مقاومت در برابر زیاده خواهی های دربار آل سعود را مطالبه خواهند کرد.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها