همه مواضع اردوغان در موضوع جنگنده روسی/ عکس‌ نفتکش‌های داعش در مسیر ترکیه در اختیار مستشاران ایرانی است

کد خبر: 470254

ترکیه با این اقدام در جایگاه آلت دست قدرت های جهانی و منطقه ای رقیب روسیه قرار گرفت؛ آنانی که نمی توانند به هنگام پرداخت هزینه و سر وقت در کنار متحد خود، آنکارا باشند.

همه مواضع اردوغان در موضوع جنگنده روسی/ عکس‌ نفتکش‌های داعش در مسیر ترکیه در اختیار مستشاران ایرانی است
همه مواضع اردوغان در موضوع جنگنده روسی/ عکس‌ نفتکش‌های داعش در مسیر ترکیه در اختیار مستشاران ایرانی است

سرویس بین الملل فردا؛ صبح روز سه شنبه 24 نوامبر در مرز سوریه و ترکیه یک جنگنده روسی (سوخو24) که برای حملات هوایی به مواضع تروریست‌های داعش پرواز کرده بود، سقوط کرد که دلیل سقوط این جنگنده حمله هواپیماهای اف 16 ترکیه ای بود. ترکیه مدعی بود جنگنده روس حریم هوایی این کشور را نقض کرده؛ اما مسکو این موضوع را رد کرد.

وزارت دفاع روسیه در اولین واکنش به این خبر اعلام کرد: هواپیمای ساقط در حریم هوایی سوریه در حال پرواز بود و این موضوع توسط ابزارهای کنترلی ثبت شده است؛ اما منابع ترکیه‌ای مدعی شدند که ظرف 5 دقیقه 10 بار به هواپیمای روس هشدار داده شد؛ اما این جنگنده اعتنایی به هشدارها نکرد؛ از سوی دیگر سروان کنستانتین موراختین، کمک خلبان جنگنده روسیه که توسط هواپیماهای ترکیه سرنگون شد، در مصاحبه ای گفت: ارتش ترکیه هیچ اخطاری به آنها نداده بود؛ نه اخطار رادیویی نه اخطار بصری. هیچ تماسی هم برقرار نشد و به همین دلیل ما عملیات را مطابق معمول ادامه دادیم.

اما تنها چند ساعت پس از ساقط شدن جنگنده روسی در مرز ترکیه و روسیه آنکار مدعی شد که از روسی بودن جنگنده‌ای که در مرز خود با سوریه ساقط کرده، مطلع نبوده است.

پس از گذشت 3 روز از این اتفاق و درگیری لفظی بین مقامات ترکیه و روسیه، کرملین اعلام کرد: مسکو از پاسخ دادن به تماس «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه خودداری کرده است؛ زیرا ترکیه حاضر نیست عذرخواهی کند.

جدال لفظی شدید ترکیه و روسیه در حاشیه نشست پاریس

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین در نشست خبری که در حاشیه اجلاس بررسی تغییرات اقلیمی در پاریس برگزار شد، اتهاماتی جدی علیه ترکیه مطرح و اعلام کرد: اسناد و شواهد کافی وجود دارد که داعش و دیگر گروه های تروریستی منابع نفت استحصالی خود را به ترکیه می فرستند . پوتین افزود: «ما معتقدیم اساسا هدف قرار دادن هواپیمای ما از سوی ترکیه هم به دلیل همین بود که امنیت این خطوط انتقال نفت را تامین کنند؛ در حالی که بهانه دیگری مطرح می کنند و مدعی اند هواپیماهای ما ترکمان های سوری را هدف قرار می دهد. در حالی که همه شما می دانید ما روی موشک هایی که بر سر تروریست ها می ریزیم نوشته ایم «به خاطر شهروندان مان» یا نوشته ایم «به خاطر حملات پاریس». ما این حملات را به انتقام حملات تروریستی آنها به هواپیمای مسافربری خودمان و به شهروندان فرانسوی در پاریس انجام می دهیم . »

اردوغان نیز در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی در پاریس درباره ادعای خرید نفت ترکیه از داعش که از سوی پوتین مطرح شده بود گفت: «من به صراحت و روشنی از همین جا اعلام می کنم که این افترا باید ثابت شود و اگر ثابت شد اصالت و شرافت ملت ما اقتضا می کند که من از مقام خودم کناره گیری کنم.»

چند ساعت پس از رد کردن ادعای خرید نفت داعش توسط ترکیه، یک مسئول اطلاعاتی ارتش آزاد به خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه خبر داد که این گروه تصاویری از قراردادهای منعقد شده ترکیه با عناصر داعش برای خرید نفت را در اختیار دارند .

محسن رضایی، کارشناس مسائل نظامی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان ترکیه هرگونه خرید نفت از داعش را تکذیب می کنند، گفت: اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آنها قرار بدهیم . مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون های نفت داعش به ترکیه عکس برداری و فیلم برداری کرده اند و این اسناد قابل ارائه و انتشار است .

راز حمله به سوخو ۲۴ روسیه

اما پل کریج رابرتس، روزنامه نگار آمریکایی در خصوص این حادثه گفت: سرنگونی هواپیمای سوخوی روسیه با دستور آمریکا و به منظور بررسی سلاح عجیبی که هواپیماهای سوخوی روس برای دفاع از خود به کار می‌گیرند، انجام شد . روس‌ها فناوری محرمانه ای دارند که موفقیت خود را در رویارویی با ناوشکن آمریکایی «یو اس اس دونالد کوک» ثابت کرده است چنان که این ناوشکن هنگامی که در دریای سیاه بود همه رادارها و سیستم الکترونیکی آن از کار افتاده بود . رابرتس همچنین به نقل از نشریه روسی «کومسومولسکایا برافدا» خاطرنشان کرد: آمریکا کارشناسانی را برای کشف راز این سلاح الکترونیکی عجیب که روسیه برای جلوگیری از سقوط هواپیماهای سوخو آن را به کار می‌گیرد، به ترکیه فرستاده است .

همه این مواضع ضد و نقیضی که از مقامات ترکیه ای و خصوصا اردوغان، رئیس جمهور این کشور منتشر شده است نشان دهنده آن است که تصمیم وی برای سرنگونی این جنگنده به هیچ عنوان عاقلانه و از روی حساب نبوده است؛ این موضوع اوج نارضایتی ترکیه از دخالت نظامی روسیه در سوریه را نمایان می کند که یعنی رشته کردن پنبه های اردوغان؛ به عبارتی همان نیروهایی که توسط ترکیه مسلح و آموزش داده شده اند و مورد حمایت همه جانبه آنکارا هستند؛ یک به یک به درک واصل شده اند؛ اما مهم ترین نکته این اتفاق این بود که ترکیه با این اقدام در جایگاه آلت دست قدرت های جهانی و منطقه ای رقیب روسیه قرار گرفت؛ آنانی که نمی توانند به هنگام پرداخت هزینه و سر وقت در کنار متحد خود، آنکارا باشند، همان طور که گرجستان و اوکراین در رویارویی با روسیه نتوانستند از حمایت تاثیرگذار بزرگترین رقیب مسکو برخوردار باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها