31 ایرانی در جایی کمتر از 18 متر/ زندانی های ایرانی به چه جرمی در بندند؟/ 9 توصیه شمشادی به زائران ایرانی

کد خبر: 476973

حسن شمشادی، خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر در سوریه در سه پست اینستاگرامی از وضعیت هموطنان زندانی مان در کربلا خبر داد.

31 ایرانی در جایی کمتر از 18 متر/ زندانی های ایرانی به چه جرمی در بندند؟/ 9 توصیه شمشادی به زائران ایرانی
سرویس سیاسی فردا؛ حسن شمشادی، خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر در سوریه در سه پست اینستاگرامی از وضعیت هموطنان زندانی مان در کربلا خبر داد.
وی در این پست نوشت: شنیده بودم شماری از هموطنانم در زندانی هستند، در کربلا. در ملاقاتی که با جناب حسینیان، سرکنسول محترم کشورمون در کربلای معلا داشتم، از ایشون در این باره سوال و درخواست کردم، در صورت امکان، هماهنگی لازم بشه تا بتونم به ملاقاتشون برم.
زحمتش رو کشیدند و سری به زندان کربلا زدم. اینجا در حقیقت بازداشتگاه پلیس کربلا است، معروف به زندان العباسیه. ساختمانی کوچک با سه بند گروهی که در یکی از اونها، سی و یک زندانی ایرانی نگهداری می شن.
به محض اینکه منو و دوست عزیزی که از کنسولگری همراهمون بود و وکیلشون رو دیدند، انگار دنیا رو بهشون دادند و سر درد دلشون باز شد که گاه به داد و بیداد و عصبانیت هم می کشید.
شرایط بسیار سختی داشتند و این ناراحتی و عصبانیت، قابل درک بود.
داخل یک سالن که چه عرض کنم ، اتاقی بودند که کمتر از هجده متر مربع فضای اون بود . تصور کنید سی و یک نفر در هجده متر مربع !
تازه می گفتن الان جاشون باز شده و کمی نفس می کشن. می گفتن تا همین چند روز پیش پنجاه نفر بودن، که با پیگیری های کنسولگری ایران و گرفتن وکیل براشون و اینور اونورکردن، نوزده نفرشون ازاد شدند.
سی و یک نفر از شهرهای مختلف ایران، از تهران و کرج و قم و همدان گرفته تا اصفهان و مراغه، از نوجوان هفده ساله گرفته (دو نفر بودند) تا پیرمردهای نزدیک به شصت ساله ، بی سواد تا مهندس برق، شهری و روستایی، با قیافه های مختلف .
بیست نفرشون متهم به حمل و مصرف مواد مخدر بودند، پونزده نفرشون اتهام سرقت داشتند و یک نفر هم به اتهام همراه داشتن پول جعلی در بند بود .
غیر از دو سه نفرشون که به حمل مواد مخدر و استفاده از اون اعتراف کرده بودند، هیچکدوم زیر بار اتهامشون نمی رفتن و خودشون رو بی گناه می دونستند .
البته سارقان حرفه ای " فیوج " هم اینجا بشدت مشغول هستند که طبیعتا کارهاشون به اسم ایرانی ها تموم می شه .
زندانیان ایرانی در کربلا
زندانی های هموطنم، مشغول درد و دل و خواهش و تمنا برای آزادی شون رو داشتند که زنگنه، وکیلی که کنسولگری برای اونا اختیار کرده گفت: هر متهمی که بازداشت میشه، به اتهام مواد مخدر دو تا سه ماه طول می کشه تا اینکه پرونده اش به دادگاه بره و براش حکم صادر بشه که میتونه تبرئه باشه یا مجازات حبس .
می گفت: بسته به میزان مواد مخدری که همراه هر شخص بدست بیاد، و با دیده رافت نگاه کردن به اینکه طرف زائر هست نه قاچاقچی، بین یک تا سه سال زندان داره، این جرم در عراق .
قبلا حسینیان، سرکنسول کشورمون در کربلا گفته بود که مجازات حمل و مصرف مواد مخدر در عراق بسیار سنگینه و نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی این کشور با این اتهام وجرم، بشدت و با سخت گیری هرچه تمام تر برخورد می کنند .
اینایی که زندان کربلا بودند بیشترشون برای اربعین به عراق اومده بودند و البته چند تاشون هم قبلا بازداشت شده بودند و هنوز پرونده شون به دادگاه نرفته بود .
ادم وقتی گرفتاری هموطنش رو می بینه، هر چقدر هم که تصور اینو داشته باشه که طرف خودش متهمه یا مجرمه، ته دلش براش می سوزه و ناراحت میشه ، حالا این ناراحتی رو شما اضافه کنین به اینکه این تعداد ایرانی رو در این شرایط و در غربت ببینی که هر کدومشون ضجه می زدن و ناله می کردن
می خواستند که هرچی زودتر تکلیفشون مشخص بشه و حتی حاضر بودن که زندانیشون رو در کشور خودمون تحمل کنن.
اینا فقط تعدادی از زندانیان ایرانی در عراق هستند و من از آمار دقیقشون در زندان های دیگه، بجز کربلا، بی اطلاعم .
ادامه در پست بعد ...
.
زندانیان ایرانی در کربلا
چند نکته خطاب به همه بویژه زائران عتبات عالیات
یک / کنسولگری کشورمون در کربلا، از هنگامی که مطلع می شن که یک ایرانی بازداشت شده، پیگیر پرونده می شن ، براش وکیل می گیرند، به ملاقاتش می رن، چند بار امکان تماسش رو با خانواده در ایران فراهم می کنن، اگه محل بازداششتون کم و کسری داشته باشه، سعی می کنند در حد امکانات، در اختیارشون قرار بدن، اما همه اینها در کنار سختی هایی هست که بازداشتی ها و زندانیان هموطن تحمل می کنن .
دو / استدعای عاجزانه دارم از هموطنانم که به هیچ وجه من الوجوه مواد مخدر با خودشون به عراق حمل نکنند، و حتی اگه مبتلا به اعتیاد هستند، قید این سفر زیارتی رو بزنند تا خدایی نکرده خودشون و بقیه رو گرفتار نکنند .
سه / هموطنان عزیزم در سفر به عتبات، در هر زمان، مراقب حرف زدنشون باشند و از شوخی هایی که بوی " سرقت " و " مصرف مواد مخدر " رو می ده، خصوصا جلوی عراقی ها پرهیز کنند .
چهار / بر خلاف تصور عموم که اینها عراقی هستند و فارسی رو متوجه نمی شن، بسیاری از نجفی ها و کربلایی ها، به خوبی زبان فارسی رو می فهمند، حتی اگه در گفتگو و تعامل با زائران، این مساله رو نشون ندند و کتمان کنند .
پنج / شما رو به خدا از حمل ساک و چمدون افرادي که نمی شناسید یا امانت گرفتن وسایل دیگرانی که غریبه هستند، جدا خودداری کنید که خیلی از اینایی که گرفتار شدند، علت بازداشتشون در اصل، همینه .
شش / به هیچ وجه من الوجوه در صرافی های غیر مجاز، پول خودتون رو تبدیل نکنید و تنها این کار رو در صرافی های مجاز و شناخته شده انجام بدید، حتی اگه کمی در ظاهر به ضررتون باشه .
هفت / در شهرهای زیارتی و بویژه نجف و کربلا، برای تامین امنیت و به درستی، صدها دوربین مدار بسته کار گذاشته شده، پس لطفا مراقب رفتارتون باشید، چرا که از تصاویر همین دوربین ها، در برخی پرونده ها به عنوان مدرک استفاده شده .
هشت / از برخورد با نیروهای امنیتی و انتظامی و داد و بیداد و گردنکشی، به هر علت و دلیل، پرهیز کنید، که برخی از موارد اساسا اینگونه پروندش شکل گرفته و کار به جاهای باریک کشیده شده .
نه / اگه خدای نکرده به هر دلیل بازداشت شدید، فقط و فقط پای برگه ای رو امضاء کنید و اثر انگشت بذارید که بدونید چی نوشته شده، که اینکار یا با حضور مترجم یا وکیل از کنسولگری کشورمون باشه .
ده / با امید به آزادی هرچه سریعتر همه هموطنانمون
زندانیان ایرانی در کربلا
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها