کومور کجاست؟+نقشه

کد خبر: 482443

مقامات مجمع الجزایر کومور در تبعیت از سیاست های سران آل سعود به قطع روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران اقدام کردند. کشوری با وسعت دو هزار و 235 کیلومتر مربع و نزدیک به 900 هزار نفر جمعیت در آبهای اقیانوس هند واقع است.

کومور کجاست؟+نقشه
میزان: مجمع‌الجزایر کومور در جنوب شرقی آفریقا در آبهای اقیانوس هند و در شرق سواحل موزامبیک و شمال غربی ماداگاسکار قرار دارد. مساحت آن بالغ بر ۲۲۳۶ کیلو مربع است. نام کومور از واژه عربی «القَمَر» به معنی ماه گرفته شده‌است. این کشور عضو اتحادیه عرب است. ساکنان اولیه کومور از جزایر پولینزی بودند. اسلام برای اولین بار توسط مردمانی از سواحل خلیج فارس و از جمله تجار شیرازی در قرن 19 به مردمان این جزیره معرفی شد. از سال ۱۸۴۳میلادی فرانسه این کشور را مستعمره خود کرد و در سال ۱۹۱۲ رسماً مستعمرهٔ آن شد و با ماداگاسکار که تحت‌الحمایه فرانسه بود، یکی گردید اما پس از چندی جدا و در سال ۱۹۷۱ به لحاظ اقتصادی خودمختار شد. در سال ۱۹۷۵ مجلس نمایندگان کومور به طور یکجانبه استقلال کومور را اعلام کرد. کشورهای اروپای غربی، عربستان، عراق و کویت از سال ۱۹۷۹میلادی با رژیم آن روابط سیاسی و بازرگانی برقرار کردند و کومور که پس از کودتایی، از سازمان وحدت آفریقا خارج شده بود در این تاریخ به عضویت آن درآمد. کومور از ۷ ناحیه تشکیل شده که به شکل فدرال اداره می‌شود. مرکز حکومت آن مورونی است که در جزیره گراند کومور قرار دارد.
قطع رابطه سیاسی کومور با ایران / کومور کجاست؟
کومور از جزایر فعال آتشفشانی بوجود آمده و هم اکنون کوه کارتالا با ۲۳۶۰ متر ارتفاع (بلند نقطه کشور) آتشفشانی فعال محسوب می‌شود. سه جزیره اصلی آن عبارت‌اند از گراند کومور - که با ۱۱۵۰ کیلومتر مربع وسیع‌ترین آنهاست - آنژوان و موئلی. چندین جزیره کوچک هم دارد. به سبب محصور بودن در آبهای اقیانوس هند و نزدیکی به خط استوا، آب و هوای گرم و مرطوب دارد. اقتصاد کومور پس از استقلال به خاطر قطع کمک فرانسویان به قحطی تهدید شد که کمک های بین‌المللی و برخی کشورهای عربی از گرسنگی نجات یافت. اقتصاد آن بر کشاورزی متکی است و برنج و سیب زمینی از محصولات مهم آن است. با این حال کومور واردکننده مواد غذایی است. صنایع آن عبارت‌اند از: وانیل سازی، عطر سازی، قایق سازی، زینت آلات و عتیقه‌جات. واحد پول آن فرانک سی اف آ (CfA.f) و برابر صد سانتیم است. کومور ۷۹۰ هزار نفر سکنه دارد که ۳۰٪ آن در شهرها (۱۰٪ در مرکز حکومت) زندگی می‌کنند. رشد جمعیت ۳٪ و تراکم نسبی آن ۲۱۵ نفر در کیلومتر مربع می‌باشد. ترکیب کلی جمعیت از تیره‌های آفریقائی است اما دو دسته مهاجر در آن سکونت دارند دسته اول مهاجران سواحل شرقی آفریقا، ماداگاسکار، ایران، اعراب و هندی‌ها دسته دوم اروپائی‌ها شامل پرتقالی‌ها، هلندی ها و فرانسوی‌ها، زبان رسمی عربی است اما زبان سواحیلی و فرانسوی هم در آن رایج است. ۹۹٪ مردم مسلمان هستند و اقلیتی مسیحی هم دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها