لاریجانی زنگ پایان مجلس نهم را نواخت/ تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام مهمترین اقدام نمایندگان ملت/ یکشنبه‌‌سیاه تلخ‌ترین روز پارلمان ایران

کد خبر: 525779

مجلس نهم که یک سال خود را با دولت احمدی نژاد و سه سال دیگر را در دولت روحانی سپری کرد و رکورددار مطرح شدن استیضاح در آن در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی نام گرفت. هرچند تنها ۶ استیضاح در صحن علنی مطرح شد که سهم هرکدام از دولت‌ها ۳ استیضاح بود.

لاریجانی زنگ پایان مجلس نهم را نواخت/ تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام مهمترین اقدام نمایندگان ملت/ یکشنبه‌‌سیاه تلخ‌ترین روز پارلمان ایران
زنگ پایان مجلس نهم نواخته شد!
سرویس سیاسی فردا: علی لاریجانی زنگ پایان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را ساعت 10 و 50 دقیقه امروز 4 خرداد 95 به صدا درآورد. در این جلسه گزارش اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه چهارم دوره نهم قرائت شد و همچنین از منظم ترین نمایندگان مجلس نهم که شامل آقایان مجتبی رحماندوست، محمدحسین فرهنگی، ضرغام صادقی، حسن کامران، حسینعلی حاجی دلیگانی، سیدسعید زمانیان دهکردی، عبدالرحمان رستمیان، محمدابراهیم رضایی، بهرام بیرانوند، نادر قاضی پور و هچنین خانم زهره طبیب زاده نوری بودند نام برده شد.
همزمان با احمدی نژاد و روحانی
مجلس نهم که یک سال خود را با دولت احمدی نژاد و سه سال دیگر را در دولت روحانی سپری کرد و رکورددار مطرح شدن استیضاح در آن در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی نام گرفت. اولین استیضاح مربوط به محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم بود که دلیل آن هم جا به جایی روسای فدراسیون ها و عدم موفقیت در المپیک ذکر شد. گرچه این استیضاح در شانزدهم مهر سال 91 در صحن مجلس مطرح شد؛ اما به رغم آغاز جلسه استیضاح، بعد از دقایقی و قبل از اتمام سخنان نمایندگان موافق و مخالف و رای گیری در مورد استیضاح، با پس گرفتن امضاهای یک نماینده و رسیدن امضاها به زیر 10 نفر، از دستور کار مجلس حذف و استیضاح منتفی شد. عبدالرضا شیح الاسلام وزیر کار دولت احمدی نژاد دومین وزیر استیضاح شده از سوی مجلس نهم بود. این استیضاح در پانزدهم بهمن سال 91 در مجلس مطرح شد و نمایندگان با رای مثبت این وزیر را برکنار کردند. انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مسئول سازمان تامین اجتماعی و پافشاری وی بر عدم برکناری او به رغم درخواست نمایندگان، دلیل این استیضاح بود. اما آن روز به دلیل پخش فیلمی جنجالی توسط رئیس جمهور وقت و تنش ها و توهین های برخی نمایندگان به احمدی نژاد به یکشنبه سیاه معروف شد.
زنگ پایان مجلس نهم نواخته شد!
سه استیضاح هم برای دولت یازدهم
اولین استیضاح مربوط به رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود که در 29 مرداد سال 93 در صحن مجلس مطرح و با رای نمایندگان این وزیر عزل شد. انتصاب افراد مسئله دار در پست های حساس همچون جعفر میلی منفرد به عنوان معاون آموزشی و جعفر توفیقی بعنوان مشاور ارشد از دلایل این استیضاح بود.
مجلس نهم همچنین در دولت روحانی علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را زیر تیغ استیضاح برد؛ اما این تیغ تیز نبود و فانی بر سر کار خو باقی ماند.
اما پنجمین استیضاح مطرح شده در صحن مجلس نهم، مربوط به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی است. این استیضاح روز در ۱۴ مهر ۱۳۹۴ در مجلس برگزار شد. اما آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء گردید.
زنگ پایان مجلس نهم نواخته شد!
البته استیضاح حداقل 10 وزیر دیگر در بین نمایندگان زمزمه می شد و حتی طرح آن تهیه و به امضای جمع زیادی از نمایندگان می رسید؛ ولی با مقاومت هیئت رئیسه مجلس در صحن مجلس مطرح نشد. علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی جنتی وزیر آموزش و پرورش، حمید چیت چیان وزیر نیرو، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی 10 وزیری هستند که استیضاح آنها در مجلس به سرانجام نرسید.
هرچند مجلسیان با کارت‌های زرد خود به عملکرد وزیر انتقاد داشتند.
زنگ پایان مجلس نهم نواخته شد!
تصویب پرحاشیه برجام در مجلس
اما بحث برانگیزترین اتفاق مجلس نهم، تصویب 20 دقیقه برجام در صحن علنی بود. 21 مهر94 مجلس برای بررسی جزییات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام، تشکیل جلسه داد. نمایندگان ماده واحده و بندهای این طرح را با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تصویب کردند.
به گزارش فارس جمعی از نمایندگان که به فرصت نیافتن برای طرح پیشنهادات تذکرات و اخطارهای قانون اساسی خود اعتراض داشتند در جایگاه هیئت رئیسه و نیز مقابل جایگاه ناطق تجمع کردند که در این میان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز که از ابتدا در جلسه حضور یافته بود صحن را ترک کرد.
زنگ پایان مجلس نهم نواخته شد!
مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس با فریادهایی مکرر ابراز می‌داشت که تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام تصمیم شخص علی لاریجانی بوده و ربطی به رهبر انقلاب ندارد.
در ادامه جلسه، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: هیئت رئیسه برای اداره مجلس طبق آیین‌نامه سوگند یاد کرده است جنابعالی - لاریجانی - در عرض 20 دقیقه مهمترین موضوع سیاست خارجی کشور را به سرانجام رساندید. در حالی که همه مسائل مورد نظر شما با رعایت آیین‌نامه قابل حصول بود.
آخرین مصوبه مجلس نهم
اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین نشست علنی پارلمان ماده 2 طرح یک فوریتی نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس اعاده شده از شورای نگهبان را بررسی و تصویب کردند.
طبق مصوبه وکلای ملت، انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است:
الف - کسانی که تابعیت مضاعف دارند.
تبصره - این بند نافی اعمال ماده 989 قانون مدنی مصوب 1307/2/18 با اصلاحات بعدی آن و ماده 98 قانون مدیریت خدمات کشوری نمی باشد.
ب - کسانی که به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند.
تبصره - اقلیت‌های دینی شناخته شده باید علاوه بر اعتقاد به ولایت فقیه و قانون اساسی به اصول دینی خود التزام عملی داشته باشند.
پ - کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر داشته‌اند.
ت - کسانی که به مجازات جرائم خیانت در امانت،‌کلاهبرداری،‌ اختلاس،‌ ارتشا و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محکوم شده‌اند.
س - وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های محارب،‌ معاند و غیر قانونی و همچنین کسانی که به جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و حدود شرعی محکوم شده‌اند.
ج - مظنونان و مرتکبان جاسوسی به نفع بیگانگان و ارتباط با اتباع بیگانه‌ای که مراکز امنیتی و اطلاعاتی مستندا آن را نهی کرده‌اند.
چ - آمران و مباشران راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و وبگاه (سایت )‌های اینترنتی ضد اسلام، ضد مذهب رسمی کشور و ضد انقلاب و فعالان علیه نظام و عوامل مرتبط با آنها و نیز فعالان در نشر و انتشار موارد مستهجن در فضای مجازی.
ه - استعمال کنندگان و معتادان به مشروبات الکلی، مواد مخدر و روانگردان
خ - محکومان به قاچاق مواد مخدر و روان گردان، سلاح و مهمات جنگی
د - مشهوران به فساد و متجاهران به فسق
ز - کسانی که در جریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در همان موضوع توسط مرجع قضایی محکوم شده‌اند.
تبصره : چنانچه در تمامی موارد فوق خلاف آن در مراجع صالحه قضایی اثبات یا حکم برائت صادر شود، ممنوعیت مذکور رفع خواهد شد.
زنگ پایان مجلس نهم نواخته شد!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها