وقتی از نگاه روحانی خوش‌بینی و بدبینی معنا پیدا می‌کند!/ بی‌استعدادی اصلاح‌طلبان در امر سیاست!

کد خبر: 556412

واکنش به صحبت های امروز رئیس جمهور، گفته های حجاریان در خصوص انتخابات و اصلاح طلبان مهم ترین موضوعاتی بودند که فعلان رسانه درباره آن صحبت کردند.

وقتی از نگاه روحانی خوش‌بینی و بدبینی معنا پیدا می‌کند!/ بی‌استعدادی اصلاح‌طلبان در امر سیاست!
سرویس سیاسی فردا: واکنش به صحبت های امروز رئیس جمهور، گفته های حجاریان در خصوص انتخابات و اصلاح طلبان مهم ترین موضوعاتی بودند که فعلان رسانه درباره آن صحبت کردند، بخشی از این نظرات را در ادامه می خوانید:
وقتی از نگاه روحانی در عالم سیاست، خوش بینی و بدبینی معنا پیدا می کند!
رسایی حمید رسایی ، نماینده سابق مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: همه به یاد داریم که درست در ایامی که امام خامنه ای بر عدم خوش بینی در مذاکره با آمریکا تأکید می کردند، آقای روحانی به این مذاکرات اصرار داشتند و معتقد بودند که خوش بینی و بدبینی در عالم سیاست معنی ندارد. دهم اردیبهشت سال 1393 بود و آقای روحانی در برنامه گفتگوی زنده تلویزیونی. مجری پرسید: در کجای مذاکرات هسته‌ای هستیم، اینکه مذاکرات را با نگاه خوشبینانه باید نگاه کنیم یا...» که روحانی در پاسخ به وی گفت: «اما اینکه شما می‌گویید خوش‌بینی و بدبینی، خوش‌بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد و ما باید واقع‌بین باشیم».
روحانی هیچ وقت به این اشکال در سخنانش پاسخ نداد که خوش بینی و بدبینی و واقع بینی، قسیم یکدیگر نیستند تا به جای خوش بینی یا بدبینی، واقع بین باشیم. بلکه صحیح این است که خوش بینی یا بدبینی به موضوعی، می تواند واقع بینانه یا غیر واقع بینانه باشد.
اکنون دو سال و چند ماه از آن تاریخ گذشته و تجربه تلخ مراوده و مذاکره با آمریکا ، حسن روحانی را واقع بین کرده است، برای همین امروز (95/5/24) در سفر به کهکیلویه و بویر احمد گفت: «خوش‌بینی به برجام به معنای خوش‌بینی به ابرقدرت‌ها نیست. به برجام خوشبینیم و به آمریکا بدبین هستیم.»
آقای روحانی امروز اعتراف کرد که در دنیا سیاست، خوش بینی و بدبینی معنا دارد. این یعنی روحانی یک گام به پیش برداشته و "واقع بین" شده است. هر چند فهم این موضوع بدیهی، دو سال و نیم وقت گرفت و یک مشکل حل شد اما سوگمندانه مشکل دیگری به وجود آمده است!
آقای روحانی امروز گفته که «به برجام خوشبین اما به آمریکا بدبین است.» و این یعنی، وی به نتیجه مذاکره (برجام) با کسی که به او بدبین است (آمریکا)، خوش بین است! اینکه چند سال طول خواهد کشید تا جناب روحانی به این واقعیت بدیهی هم پی ببرند که نمی توان به نتیجه مذاکره با کسی که به او بدبین است، خوش بین باشد، خدا می داند.
بازخوانی نفوذ در بیت منتظری (2)
رضا سراج رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی نوشت: درمطلب قبل گفته شد؛ هفته نامه فرانسوی ژون آفریک هدف نهایی طرح آمریکا موسوم به « سیاست نزدیک سرٌی » را کناره گیری اجباری امام بیان کرد. این مهم از رفتار و مواضع منتظری به ویژه حمایت از منافقین رمزگشایی می‌کند.
فرآیند وادارسازی امام به کناره‌گیری از رهبری :
فضاسازی علیه امام (ره) در برخورد با منافقین و...
زیر سؤال بردن جنگ و پیروزی‌های ایران در جنگ
مقصر جلوه دادن حضرت امام در دو موضوع فوق
سیاه نمایی و بحران نمایی از وضعیت کشور
تصویر سازی مطلوب از منتظری توسط معاندین
دو قطبی سازی سیاسی و اجتماعی در جامعه
اجرای فرآیند وادارسازی امام به کناره‌گیری :
خطوط فوق از سال 1364 توسط جریان نفوذ در بیت منتظری دنبال شد. چنانکه آیت‏ الله منتظری در یکی از مصاحبه‌های خود در بهمن‏ماه سال 1367 گفتند : «متأسفانه ما به جای عمل و حفظ ارزش‌ها، شعار دادیم و به جای بها دادن به مردم و حفظ آنان در صحنه، روزبه‌روز نیروی عاقل و فعال آنان را ناراضی و منزوی از صحنه کنار زدیم... خیلی جاها گوش به حرف ندادیم، افراد عاقل تذکر دادند و در روزنامه‌ها و جراید، اعلامیه‌ها، از داخل و خارج راهنمایی و وساطت می‌کردند، اما ما قبول نمی‌کردیم. آیا در طول جنگ تحمیلی توانستیم خوب عمل کنیم یا دشمنان ما که این جنگ را تحمل کردند، پیروز از کار در آمدند؟ حساب کنیم چقدر نیرو از ایران ما از دست رفت و جوان‌ها مثل قرص ماه شهید شدند، چه شهرهایی از ما خراب شد، این‌ها را حساب کنیم بعد ببینیم اگر اشتباهی کرده‌ایم توبه کنیم. چقدر در این مدت شعارهایی دادیم که غلط بود و خیلی از آن‌ها ما را در دنیا منزوی کرد و مردم دنیا را نسبت به ما بدبین نمود. باید بفهمیم اشتباه کرده‌ایم. خیلی جاها لجبازی کردیم و شعارهایی دادیم و دنیا را از خود ترساندیم، جهانیان خیال کردند در ایران کار ما کشتن مردم است.»
فرجام برجام با شیطان بزرگ
محمد ایمانی محمد ایمانی ، عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان نوشت: 3 سال زمان برد تا آقای روحانی از خوش گمانی به شیطان_بزرگ خارج شود و امروز در یاسوج بگوید"به آمریکا بدبینم اما به برجام خوش بینم".7 ماه از اجرای برجام می گذرد. آقای روحانی چند ماه دیگر زمان نیاز دارد تا باور کند عایدی برجام همان تقریبا_هیچ است ، چرا که طرف اصلی توافق_برجام همان شیطان بزرگ است و شیطان ذاتا فریبکار و عهد شکن است؟!
در مدت 9 ماهه آغاز اجرای برجام از سوی ایران ، قیمت نفت به زیر نصف رسید، تحریم های جدیدی اعلام یا اعمال شد ،از آمد و شد 150 هیئت اقتصادی و سیاسی چیزی عاید کشور نشد و رکود اقتصادی شدت یافت. ادعای رشد اقتصادی 4 درصد هم در حالی که یک ماه است مرکز آمار بدون رئیس اداره می شود، مشابه همان ادعای خروج از رکود در شهریور 93 و اذعان به وضعیت رکود اقتصادی در ماه ها اخیر است. برجام حتی اگر شیرینی آدامسی هم نبود و فتح الفتوح بود ، خلا بزرگ سوء مدیریت و فقدان ستاد اقتصادی در دولت را پر نمی کرد. قرار بود با فرض صداقت آمریکا و برداشته شدن تحریم ها، 10 تا 30 درصد مشکل اقتصادی حل شود که نشد. متولی آن 70 تا 90 درصد در دولت معلوم نیست که کیست.
نکته اي که منطق نظام در اعدام منافقين را محکم کرد و کمتر کسي مي داند
عبدالله گنجی عبدالله گنجی ، مدیر مسئول روزنامه جوان در کانال تلگرامی خود نوشت: همه مي دانند که فلسه زندان تنبيه و تنبه است.اينکه عطريان فرد و ابطحي دو ماهه رها مي شوند ولي تاج زاده 6 سال را در زندان مي ماند به همين دليل است.
در عمليات مرصاد اسنادي به دست امد که زندانيان منافقين بخشي از نيروي عمل کنند و مکمل عمليات فروغ جاودان بوده اند.زندانيان نقاق در زندان سازمان دهي شده بودند که به محض رسيدن منافقين به شهرها،بلافاصله به زندان ها حمله و افراد زنداني خود را مسلح و در ماموريتهاي از قبل طراحي شده به کار بگيرند.علت اينکه امام در حکم خود بر کساني که بر موضع خود اصرار دارند انگشت مي گذارد همين مساله است.با کساني که متنبه نشده و اگر از زندان بيرون بيايند مجددا دست به اسحله مي برد و خود نيز اين موضوع را تاکيد مي کند و از طرفي در طراحي عميلت نظامي 2/5/1367 بخشي از نيروي عمل کننده هستند چگونه بايد عمل کرد؟اين مساله اي است که ايت الله منتظري به خاطر تحريک پذيري ونداشتن قدرت تحليل از درک ان عاجز بود.
بی استعدادی اصلاح طلبان در امر سیاست!
داریوش سجادی داریوش سجادی ، روزنامه نگار خارج نشین نوشت: تیر ماه گذشته طی مصاحبه با سایت «انتخاب خبر» در بررسی نسبت رئیس جمهور روحانی با اصلاح طلبان در انتخابات سال ۹۶ بر این نکته تصریح داشتم که:
اصلاح طلبان ناشی از تبعات آشوب ۸۸ تا اطلاع ثانوی گزینه دیگری جز روحانی در انتخابات ۹۶ ندارند و این واقعیتی است که هم اصلاح طلبان از آن مطلع اند و هم شخص روحانی از آن بخوبی مطلع است و می داند ایشان گزینه گریزناپذیر اصلاح طلبان است.
اکنون هفته نامه پنجره نیز همین ادعا را از جانب «سعید حجاریان» مطرح کرده و بنقل از وی آورده:
حسن روحانی می‌داند كه ما چاره‌ای جز حمایت از او نداریم به همین دلیل به سمت اصولگرایان تمایل پیدا كرده و تلاش می‌كند تا آرای آنها را نیز به دست آورد.
هم زمان خبرگزاری ها بنقل از «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح طلب مجلس و ایضاً شمار دیگری از اصلاح طلبان آورد اند:
اصلاح‌طلبان هیچ کاندیدایی به جز روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ندارند و هیچ شرطی هم برای حمایت از ایشان ندارند!
بالغ بر ۷ سال پیش نیز در مرداد ماه سال ۸۷ به اعتبار نابلدی و ناشیگری های اصلاح طلبان در دنیای سیاست صراحتاً بر این نکته انگشت تاکید گذاشتم که:
اصلاح طلبان بنا بر ملاحظات تاریخی و مختصات فکری فاقد تبحر لازم در امر سیاست ورزی اند و اساساً با بازی سیاست و لواحق و فرائص و ضوابط و مختصات و ملاحظات و مناسبات دنیای سیاست غریبه و ناآشنایند.
اکنون و با اعتراف اصلاح طلبان به گریزناپذیری شان در انتخاب روحانی برای ریاست جمهوری ۹۶ و ابراز بی توقعی و لاشرطی شان در حمایت از روحانی در انتخابات مزبور (مانند ۹۲ که عارف را بدون هیچ ما به ازائی به ثمن بخس بنفع روحانی قربانی کردند) یک بار دیگر و به وضوح می توان بی استعدادی و ناآشنائی اصلاح طلبان با قواعد دنیای سیاست و ضوابط سیاست ورزی را ملاحظه کرد.
از این حیث اصلاح طلبان می توانند از رقابت های موجود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بعنوان کارگاه آموزش سیاست ورزی بهره برده تا بلکه از این طریق بر ضعف و فتور ناشی از ناآشنائی شان با لوازم دنیای سیاسی فائق آیند!
از جمله آنکه «دونالد ترامپ» که رقبایش به غلط از ایشان چهره ای بی استعداد و ابله در سیاست ورزی ترسیم کرده اند تا اینجا نشان داده علی رغم بکر و صفر کیلومتر بودنش در دنیای سیاست به ظرافت با جوانب دنیای سیاست آشناست از جمله آنجا که در نخستین میتینگ مشترک نامزدهای حزب جمهوری خواه وقتی مجری برنامه از تمام ۱۶ نفر نامزد جمهوری خواه پرسید:
آیا جملگی تعهد می کنید بعد از مشخص شدن نامزد اصلی حزب، بالاتفاق از آن یک نفر حمایت کنید؟
بجز ترامپ الباقی نامزدها که دست بر قضا هر کدام مار خورده های افعی شده در دنیای سیاست بودند پاسخ مثبت دادند و این تنها ترامپ بود که عمق تبحر خود به امر سیاست را نشان داد و گفت:
شما دارید از من یک امتیاز می گیرید در حالی که من نمی دانم چرا باید بدون ما به ازائی به شما و از هم اکنون امتیاز بدهم!؟ لذا فکر می کنم باید صبر کرد و در همان موقع و بر اساس اخذ امتیاز متقابل، نامزد نهائی را برخوردار از حمایت کرد!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها