وقتی هاشمی، دهان هاشمی را می‌بندد!/ درخواست برای پیوستن به FATF تصمیم دولت قبل است

کد خبر: 564833

اعمال تحریم های داخلی و بانکی سپه و ملت علیه سپاه پاسداران مهم ترین موضوعی بود که کارشناسان و فعالان عرصه سیاست و رسانه به آن واکنش نشان دادند

وقتی هاشمی، دهان هاشمی را می‌بندد!/ درخواست برای پیوستن به FATF تصمیم دولت قبل است
سرویس سیاسی فردا: اعمال تحریم های داخلی و بانکی سپه و ملت علیه سپاه پاسداران مهم ترین موضوعی بود که کارشناسان و فعالان عرصه سیاست و رسانه به آن واکنش نشان دادند که بخشی از آن را در ادامه می خوانید:
مهدی محمدی مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی نوشت: مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای پذیرش خطای مهلک در توافق با FATF، تلاش برای جبران آن، و برخورد با خاطیان، دست به کار توجیه و اتهام شده اند. ظاهرا مهم ترین توجیه این است که درخواست برای پیوستن به FATF تصمیم دولت قبل بوده است. یک توضیح ساده مسئله را روشن می کند. تنها اتفاقی که در دولت قبل افتاده ارائه لایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به مجلس و تصویب آن بوده است. بندی از این قانون تصریح می کند گروه های مقاومتی و آزادی بخش به هیچ وجه مشمول تعریف تروریسم نمی شود. اتفاقی که دراین دولت افتاده این است که به جای اینکه همان قانون داخلی کشور را -که قانون کامل و مناسبی هم هست- اجرا کنند، یک »برنامه اقدام» محرمانه با FATF توافق کرده اند که تهدیدات بی سابقه ای علیه کشور ایجاد می کند. در قانون مصوب مجلس چیزی به نام ارائه اطلاعات به نهادهای خارجی وجود ندارد ولی در برنامه اقدام هست. در قانون مصوب مجلس، مقاومت از تعریف تروریسم استثنا شده ولی در «برنامه اقدام» تعهد داده شده این بند از قانون داخلی در اسفند 96 حذف شود. در قانون داخلی مطلقا بحثی درباره خودتحریمی نهادهای انقلابی وجود ندارد ولی اکنون می بینیم که این روند در حال اجراست. من یک پیشنهاد ساده به دوستان می کنم تا همه چیز روشن شود. متن Action plan محرمانه توافق شده با FATF را منتشر کنند تا همه بتوانند قضاوت کنند که قانون داخلی ما چه می گوید و آقایان چه توافقی کرده اند؟!
عیبی ندارد که مسئولان امر هم همچون آقای پزشکیان بگویند ما از این قضایا "سر در نمی آوریم" یا "کلاه سرمان رفته است". عیب این است که عالما و عامدا دروغ بگویند.
چرایی هجوم ارتش ترکیه به سوریه
مجتبی امانی مجتبی امانی، رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره نوشت: علت های مختلفی را می توان درباره علت ورود ارتش ترکیه به خاک ترکیه و حمله به کردها برشمرد. به نظر می رسد مهم ترین علت آن را نیاز ترکیه به پیدا کردن وسیله ای برای وفاق و همدلی در ارتش دانست. شرایط بعد از کودتای ترکیه و موج دستگیری های نظامیان و دیگر عوامل دست اندرکار کودتا، می تواند موجب بروز یک سونامی در ارتش ترکیه شود. اردوغان و حزبش یا بایستی روند برخورد سخت و خشن را با عوامل کودتا کاهش می دادند و یا اینکه موضوعی مهم تر برای ارتش ایجاد می کردند تا مخالفت های داخلی با برخورد خشن دولت کاهش یابد.
با توجه به اینکه موضوع برخورد با تجزیه طلبان کرد، یک مسئله ملی و مورد وفاق در ترکیه است؛ بنابراین درگیر شدن ارتش با این تجزیه طلبان، نگاه های جامعه و بخصوص ارتشی ها را به سوی دیگری جلب می کند و این موضوع می تواند مهم ترین وسیله برای اردوغان و حزبش برای گذر از شرایط فعلی باشد.
در کنار این موضوع، این نکته نیز مهم است که برخی صحنه های مجازات نظامیان و یا اهانت به آنان که بعد از کودتا از رسانه ها منتشر شد؛ موجب سرشگستگی ارتش و احساس حقارت آنان شده بود. ورود ارتش به درگیری با داعش و کردها و قهرمان سازی از آنان، می تواند این چهره مخدوش شده را ترمیم کند.
وقتی هاشمی رفسنجانی، دهان هاشمی رفسنجانی را می بندد!
حمید رسایی حمید رسایی در کانال تلگرامی خود نوشت: مرداد ماه امسال در سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش، هاشمی رفسنجانی درباره لزوم تعطیلی صنایع دفاعی و نظامی گفت: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند. نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش بنیان برای خود درست کردند لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلامان باید وارد این فضا شوند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.»
اولین بار که هاشمی با انتشار توئیت "دنیای امروز دنیای گفتگوست نه دنیای موشک" به تقویت بنیه دفاعی کشور حمله کرد، رهبر انقلاب فرمودند کسی که بگوید دنیای امروز دنیای گفتگوست یا ناآگاه است یا خائن. حال که مجددا هاشمی از این اعتقاد خود رونمایی کرده است، با استناد به مکتوبات خودش می خواهیم نشان دهیم که او ناآگاه نیست.
یکی از صریحترین آیات قران درباره لزوم تقویت بنیه نظامی مسلمانان، آیه 60 سوره انفال است: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لاتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ»
هاشمی رفسنجانی در کتاب تفسیر راهنما خود که با کمک جمعی از محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن به چاپ رسانده، در ترجمه این آیه می نویسد: «و براى [دفع شر] آنان هر چه توانستيد نيرو و اسب هاى بسته آماده كنيد، تا دشمنان خدا و دشمنان خودتان و مردم ديگرى غير از آنان را كه شما آنها را نمى شناسيد و خدا آنها را مى شناسد، با آن بترسانيد.»
وی در تفسیر این آیه شریفه، برداشت های خود از این آیه شریفه را در بندهایی ذکر می کند از جمله می نویسد:
«1. تقويت قواى نظامى و تهيه ادوات جنگى براى نبرد با دشمنان خدا، وظيفه اى بر عهده تمامى مسلمانان.
2. مسلمانان بايد براى تقويت بنيه نظامى تمام تلاش خويش را تا حد ترساندن دشمن، به كار بندند و از هر چه در اختيار دارند دريغ نورزند.
3. اسب هاى سوارى در عصر بعثت، كارآمدترين و مهمترين وسيله براى تقويت بنيه نظامى. عطف «رباط الخيل» بر «قوة» عطف خاص بر عام است و كاربرد چنين عطفى معمولا براى رساندن اهميت معطوف و نقش اساسي تر آن نسبت به ديگر مصاديق معطوف عليه است.
4. جامعه اسلامى بايد به پيشرفته ترين ادوات رزمى زمان مجهز باشد.
5. قواى نظامى جامعه اسلامى بايد به گونه اى باشد كه دشمنان دين را همواره به هراس افكند.
6. وحشت دشمن از توان رزمى مسلمانان، تعيين كننده مرز قدرت نظامى ضرورى در جامعه ايمانى. جمله «ترهبون ...» به منزله تفسير و توضيحى است براى «ما استطعتم». يعنى توان نظامى بايد به حدى برسد كه دشمن را به وحشت اندازد، نه كمتر از آن؛ هر چند جامعه اسلامى بر بيشتر از اين مقدار توانمند باشد.
7. اهل ايمان بايد توان رزمى برتر خويش را به دشمنان دين بنمايانند. وحشت دشمن از توان نظامى مستلزم اين است كه آنان بر توان نظامى اهل ايمان آگاه شوند. بنابراين مسلمانان بايد توان خويش را به گونه اى به آنان بنمايانند.
8. لزوم آمادگى نظامى جامعه اسلامى در برابر دشمنان شناخته شده و ناشناخته.
9. ترغيب مؤمنان از جانب خداوند به انفاق در راه خدا، تأمين هزينه هاى نبرد و تهيه تداركات و امكانات رزمى.
10. تأمين كمترين هزينه جهاد، در پى دارنده پاداش عادلانه الهى
11. انفاق امكانات براى تقويت بنيه نظامى جامعه اسلامى، از مصاديق انفاق «فى سبيل اللّه» است.
12. بازداشتن دشمنان از هجوم به جامعه ايمانى و ستمكارى آنان، از منافع جهاد و تأمين هزينه ادوات آن است.
این دوازده نکته، نشان می دهد که هاشمی رفسنجانی در کنار سابقه حضورش در مهمترین ارکان کشور و طبعا اطلاع وی از تهدیدات نظامی علیه ملت ایران، از نظر علمی و مبانی دینی نیز نسبت به لزوم تقویت بنیه دفاعی «ناآگاه» نیست، پس ...
عبدالله گنجی عبدالله گنجی ، مدیر مسئول روزنامه جوان نوشت: خانم مولاوردی در مصاحبه با یک روزنامه همسو گفته"از ابروی خودم هزینه کردم اما ایستادم"اینکه چه تصوری از ابرو وماموریت خود دارد را متوجه نمی شویم اما در مقابل کی ایستاده؟برسرچه مساله ای ایستاده؟کی این حرف را تایید می کند؟نتیجه ایستادگی اش چه بوده سولاتی است که اگر روشن نشود با یک ادعا متوهمانه مواجهه هستیم.در ادامه گفته است اختلافات درون کابینه نباید رسانه ای شود.این روشنفکر طرفداری ازادی که سه سال است با تریبونهای خود در مجامع حقوق بشری علیه نظام پرونده می سازد و شمشیر را بر روی شرع کشیده است تا غرب را راضی نگه دارد ، معتقد به حفظ اسرار دولت است اما هیچ مصلحتی را برای نظام قائل نیست.از حوزه زنان مسائلی برایش جذاب بود که با ذائقه غرب مشترک و مورد پذیرش انان است.یک بار از کمبود نماز خانه در مدارس برای زنان،عوامل فرهنگی طلاق،اجرای شریعت .... وهویت مستقل زن مسلمان سخن نگفت.مصاحبه اش نشان از ناکامی سه ساله دارد و نوعی عصبانیت توام با راضی کردن خود برای فرار از نفس لوامه در آن مشهود است.
همکاری خوب!
حسین شمسیان حسین شمسیان، عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان در کانال تلگرامی خود نوشت: طی دو روز گذشته،برخی با روش های مختلف گوشیدند بی توجه به نامه های منتشر شده،اینگونه القا شود که بانک های ملت و سپه همکاری خوبی با
مجموعه های تحریم شده(مثلا قرارگاه خاتم)دارند.
حالا دوست دست اندرکاری خبر می دهد:«امروز بانک ملت و سپه به ما هم اعلام کرده باید حساب شرکت« ک» در دوبی را باید ببندید چون سهام شرکت« ک »صد در صد متعلق به ...هست»!!
برخی باور کرده اند که نامه نگاری ها برای فریب حریف است و ارتباطات بانکی پنهانی ادامه دارد! بنظر می رسد این عده متوجه معنی تعهد دولت مبنی بر استقرار رسمی و رصد تراکنش ها و پذیرش ارائه جزئیات تبادلات مالی به دشمن نیستند!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها