تکذیبیه معاونت حقوقی رئیس جمهور و توضیحات فردا

کد خبر: 569024

در پی انتشار مطلبی با عنوان مک فارلین تکذیبیه روحانی را تکذیب کرد مدیر کل دفتر امور دعاوی و قراردادها توضیحات و تکذیبه‌ای را برای فردا ارسال کرد متن آن و توضیحات فردا در ادامه تقدیم می‌گردد.

تکذیبیه معاونت حقوقی رئیس جمهور و توضیحات فردا
سرویس سیاسی فردا: در پی انتشار مطلبی با عنوان مک فارلین تکذیبیه روحانی را تکذیب کرد مدیر کل دفتر امور دعاوی و قراردادها توضیحات و تکذیبه‌ای را برای فردا ارسال کرد متن آن و توضیحات فردا در ادامه تقدیم می‌گردد.
با سلام احترام
در رابطه با مطلب منتشر شده در مورخ 20/6/1395 این پایگاه (کد خبر 566343) با عنوان مک فارلین هم تکذبیه روحانی را تکذیب کرد بدین وسیله و در اجرای ماده 23 قانون مطبوعات، مقتضی است نسبت به درج پاسخ ذیل در آن پایگاه اقدام مقتضی معمول نموده تصویری از آن را نیز برای این معاونت ارسال نمایید.
1-با توجه به اینکه مطالب واهی سابق مبنی بر حضور جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری در ماجرای مک فارلین از سوی معاون حقوقی وقت رئیس جمهور در سال 1393 تکذیب شده است و این موضوع در مطلب منتشره آن پایگاه نیز تصریح گردیده لذا اقدام فعلی آن رسانه در انتشار مجدد مطالب کذب موصوف محل تامل است.
2- با امعان نظر به تکذبیه سابق مذکور اقدام آن رسانه بر ترجیح اظهارات مک فارلین که مبتلا به بیماری آلزایمر نیز می‌باشد، بر اظهارات مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران و انتشار مجدد آن در آن پایگاه خبری منافی با رسالت رسانه ها در روشن ساختن افکار عمومی و پیشبرد اهداف مقرر در قانون اساسی (موضوع ماده 2 قانون مطبوعات) است.
3- علاوه بر موارد موصوف با توجه به شان و جایگاه ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور به عنوان منتخب اکثریت مردم و تصدی عالی ترین مقام رسمی کشور (پس از مقام معظم رهبری )، ریاست قوه مجریه، ریاست شورای عالی امنیت ملی و ...، لازم بود آن پایگاه خبری قبل از انتشار آن مطلب کذب مزبور، توجه لازم را به منشا آن خبر نموده و با لحاظ تکذبیه سابق دولت، از انتشار مطلب واهی و به نقل قول از اشخاص و رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران اجتناب می‌نمود.
4- در رابطه با اقدام آن پایگاه در درج مطالب دیگر در ذیل عنوان "ادعاهای حسن عباسی علیه حسن روحانی" با این مضمون که "ظاهر دیدارهای اینچنینی حسن روحانی سابقه داشته است." و اشاره و اشاره به حکم برائت آقای حسن عباسی در این زمینه لازم به ذکر است، هرچند با توجه به کذب بودن ادعاهای موصوف، پیگیری قضایی لازم معمول گردیده لیکن عبارات استفاده شده از سوی آن پایگاه، فاقد پشتوانه قانونی بود و از مصادیق بازنشر اکاذیب به قصد تشویش اذعان عمومی محسوب می گردد.
- در خاتمه ضمن تاکید بر کذب بودن مطالب منتشر آن رسانه نیز محفوظ بودن حق پیگیری قضایی برای دولت در این زمینه، جهت تنویر افکار عمومی مجددا تصریح میگردد جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران هیچگونه حضوری در ماجرای مک فارلین نداشته است.
حسین باقری زرین قبائی
مدیر کل دفتر امور دعاوی و قراردادها
توضیحات فردا
همانگونه که در خبر مورد اشاره مدیر کل دفتر امور دعاوی و قراردادهای معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ذکر شده است. فردا به بازنشر سخنان مک فارلین که در نشست چشم‌انداز و محدودیت‌های همکاری ایران و آمریکا در اندیشکده واشنگتن به عنوان مدعو حاضر شده بود پرداخته است. و در ادامه به خاطرات آقای اکبر هاشمی رفسنجانی که در زمان مک فارلین به عنوان رئیس قوه مقننه در هدایت مساله نقش داشته‌، استناد شده است. خاطراتی که تاکنون نه تکذیب شده است و نه مورد شکایت واقع گشته‌است.
تکذیبیه معاونت حقوقی ریاست جمهوری و توضیحات فردا بی پرده با هاشمی رفسنجانی / انتشارات کیهان
هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای مفصل با کیهان که در کتاب «بی‌پرده با هاشمی رفسنجانی» آمده است در خصوص ماجرای مک‌فارلین از حسن روحانی به عنوان یکی از مذاکره کنندگان ایرانی یاد می‌کند و می‌گوید: «اصل قضیه این بود که ما پنج نفر و امام در جریان سفر هیئت آمریکایی- نه شخص مک فارلین- بودیم. افرادی مثل دکتر هادی نجف‌آبادی، دکتر روحانی و وردی‌نژاد که مذاکره می‌کردند، مطلع بودند...»
خاطرات هاشمی
خاطرات هاشمی
آقای اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات سال ۶۵ خود که در کتاب «اوج دفاع» منتشر شده می‌نویسد: «آقای [محسن] کنگرلو اطلاع داد که هواپیمای حامل قطعات گران‌قیمت آمریکایی - که با پاسپورت ایرلندی آمده‌اند و به نام ایرلندی هستند - در فضای تهران است. به آقای دکتر روحانی گفتم که برای کنترل قطعات و اداره مسائل سیاسی و مذاکرات همکاری کنند. افطار میهمان نخست‌وزیر بودیم. آقایان [محسن] کنگرلو [مشاور نخست‌وزیر] و [احمد] وحیدی [مسوول اطلاعات سپاه] آمدند. گزارش وضع هیات آمریکایی را دادند. یک چهارم قطعات هاک درخواستی را آورده‌اند. آقای مک‌فارلین مشاور ویژه ریگان و شخصیت‌های حساس دیگر آمریکا در هیات‌اند. برای سران کشور ما کلت و شیرینی هدیه آورده‌اند و خواهان ملاقات با سران‌اند.» او می‌افزاید: «قرار شد هدیه را نپذیریم و ملاقات ندهیم و مذاکره را در سطح دکتر هادی و دکتر روحانی و مهدی‌نژاد مخفی نگه داریم و [مذاکرات] محدود به مساله گروگان‌های آمریکایی در لبنان و دادن قطعات هاک و چند قلم دیگر اسلحه [باشد]. آن‌ها بیشتر خواهان مذاکره در مسائل کلی و سیاسی‌اند. می‌خواهند یک نفر دائما در هواپیمای خودشان برای تماس با خارج از طریق ماهواره بماند. این را هم قبول نکردیم.»
تصریح آقای هاشمی رفسنجانی به حضور و نقش آفرینی حسن روحانی که در آن زمان ریاست کمیسیون سیاست خارجی مجلس داشته است امری است که با سکوت روحانی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری همراه بوده است. نوشته شدن خاطرات در همان سال ۶۵ نیز موجب می‌شود که نتوان مانند ادعاهای مک فارلین به خاطر بیماری آلزایمر آن‌را از سندیت انداخت.
در ادامه گزارش نیز اشاره‌ای به ادعاهای حسن عباسی در خصوص دیدار یک مقام آمریکایی که مشاور ضدتروریسم نخست وزیر وقت اسرائیل و دو نماینده مجلس ایران در سال ۶۵ گردیده است که همان‌گونه که در متن تکذیبیه نیز اشاره شده مورد شکایت واقع شده و ایشان از اتهامات تبرئه گردیده است.
در پایان تهدید رسانه‌ها به شکایت و پیگری‌های قضایی را مغایر با حق آزادی بیان و رسانه ها دانسته که به کرات از سوی ریاست جمهوری نیزمورد تاکید قرار گرفته است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها