یورش هیلاری ، خویشتنداری ترامپ

کد خبر: 571542

نخستین 90 دقیقه سرنوشت ساز هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، دو کاندیدای اصلی ریاست جمهوری امریکا از احزاب دموکرات و جمهوریخواه امشب (دوشنبه شب به وقت امریکا) مقابل دیدگان بیش از 100 میلیون امریکایی که از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی انتظار مناظره‌ها را می‌کشیدند، رقم می‌خورد و «لستر هولت»، مجری و خبرنگار شناخته شده امریکایی که این مناظره را در دانشگاه «هوفسترا» نیویورک اجرا می‌کند نیز باید آزمون دشواری را پشت سر بگذارد و توانمندی‌های خود را در مدیریت یک‌جدال لفظی احتمالی و هدایت مناظره در یک مسیر قابل قبول به نمایش بگذارد.

روزنامه ایران: نخستین 90 دقیقه سرنوشت ساز هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، دو کاندیدای اصلی ریاست جمهوری امریکا از احزاب دموکرات و جمهوریخواه امشب (دوشنبه شب به وقت امریکا) مقابل دیدگان بیش از 100 میلیون امریکایی که از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی انتظار مناظره‌ها را می‌کشیدند، رقم می‌خورد و «لستر هولت»، مجری و خبرنگار شناخته شده امریکایی که این مناظره را در دانشگاه «هوفسترا» نیویورک اجرا می‌کند نیز باید آزمون دشواری را پشت سر بگذارد و توانمندی‌های خود را در مدیریت یک‌جدال لفظی احتمالی و هدایت مناظره در یک مسیر قابل قبول به نمایش بگذارد. این در حالی است که تد کروز، رقیب درون حزبی ترامپ تنها دو روز مانده به این مناظره مجبور شد به خاطر منافع حزبی حمایت خود را از ترامپ اعلام کند. او ساعاتی بعد به رسانه‌ها گفت: حمایت از ترامپ برایم بسیار «دردناک» بود.

اگرچه مناظره‌های انتخاباتی امریکا از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و نام رئیس جمهوری بعدی از دل همین مناظره‌ها بیرون می‌آید و به همین خاطر همواره نامزدها در مناظره‌ها سعی می‌کنند با کوچک شمردن عملکرد رقیب و برجسته‌سازی توانمندی‌ها و عملکرد خود افکار عمومی را به نفع خود شکل دهند اما سابقه رقابت‌های انتخاباتی هیلاری و ترامپ بویژه در چند ماه اخیر که این دو به عنوان نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه رسماً برگزیده شدند، نشان می‌دهد که مناظره امشب (بامداد سه‌شنبه به وقت ایران) از فاکتور تخریب بیش از حد معمول برخوردار باشد و این رویداد رسانه‌ای تاریخ ساز در واقع نمایش زدوخورد لفظی بانوی اول سابق امریکا با میلیاردر 70 ساله بیگانه با سیاست باشد.

شمشیر دو لبه
استراتژی هیلاری در مناظره
به عقیده کارشناسان و تحلیلگران، استراتژی کلینتون در این مناظره «از کوره به در کردن» ترامپ و عصبانی کردن او مقابل 100 میلیون بیننده امریکایی خواهد بود اما اگر هیلاری سطح خود را تا سطح ترامپ تنزل دهد این استراتژی می‌تواند نتیجه معکوس هم داشته باشد و به ضرر وزیر خارجه سابق امریکا تمام شود. به گزارش دیلی تلگراف، طرفداران کلینتون نیز می‌گویند فراخوان هیلاری تصمیم گرفته است در مناظره دوشنبه شب به جای تمرکز بر سیاست، شخصیت و خلق و خوی ترامپ را به تصویر بکشد و مناظره را به رفراندومی درباره اخلاق گزینه جمهوریخواهان تبدیل کند. این فراخوان امیدوار است با تحریک ترامپ چهره‌ای «بیمارگونه» از او به نمایش بگذارد. بنابراین هر واکنش تندی که ترامپ در مناظره از خود نشان دهد به نفع دموکرات‌ها خواهد بود و ثابت خواهد کرد که او برای پذیرفتن مسئولیت زرادخانه هسته‌ای امریکا بردباری لازم را ندارد. پس از آنکه استراتژی کلینتون برای شرکت در مناظره‌ها فاش شد، ترامپ وعده داد که گول نخواهد خورد و در جریان مناظره «خونسردی» خود را حفظ خواهد کرد. نوئت گینگریچ، سخنگوی سابق کمیته جمهوریخواهان که به ترامپ برای شرکت در مناظره‌ها کمک می‌کند، گفت: «ترامپ اجازه نخواهد داد هیلاری او را از کوره به در کند.» این در حالی است که روزنامه دیلی میل در گزارشی نوشت: مقام های اطلاعاتی امریکا این روزها به دنبال ارتباطات احتمالی بین کرتر پیج، یکی از مشاوران ترامپ و روسیه هستند. بنا بر این گزارش، هری رید، رهبر اقلیت سنا در نامه ای به جیمز کوی، رئیس اف. بی‌.آی به گزارش‌های به دست آمده از نشست‌های میان کرتر پیج و افراد عالی رتبه تحریم شده در مسکو در فصل تابستان اشاره کرد. دولت امریکا نگران است که این گزارش‌ها مدرکی دال بر روابط «ویژه» و «نگران‌کننده» بین فراخوان ترامپ و کرملین باشد و سیاست خارجی امریکا را تضعیف کند.
به نظر می‌رسد در مناظره امشب، هیلاری برای عصبانی کردن ترامپ به روابط احتمالی او با دولت روسیه، دروغگویی‌های او درباره ثروت واقعی‌اش و بیگانه هراسی‌هایی که هیلاری معتقد است ترامپ در امریکا ترویج می‌دهد، اشاره کند.
نمایش ترامپ خوش اخلاق برای 100 میلیون امریکایی
با وجود این، برت اُدونل، جمهوریخواه معروف ،ترامپ را پیروز مناظره دوشنبه شب معرفی می‌کند و می‌گوید: «این مناظره یک چالش بزرگ برای هیلاری کلینتون است زیرا درگذشته هر کس که در مناظره‌ها با ترامپ روبه رو شده بازنده بوده است. تد کروز، جب بوش و مارکو روبیو همگی در میدان مناظره به ترامپ باختند.»
متحدان ترامپ به او پیشنهاد کرده‌اند که در جریان مناظره صدای خود را بالا نبرد و از وارد شدن به اظهارنظرهای شخصی پرهیز کند و به تئوری‌های توطئه متوسل نشود و با مجری برنامه نیز رفتار مؤدبانه‌ای داشته باشد. مشاوران ترامپ بخوبی می‌دانند که تنها 30 درصد واجدان شرایط رأی دادن، ترامپ را شایسته مقام ریاست جمهوری امریکا می‌دانند. به این خاطر آنها به مناظره‌ها به عنوان یک فرصت برای نشان دادن اخلاق ترامپ و اینکه او قادر است در کسوت «فرمانده کل قوا» در مقابل «طوفان» آرامش خود را حفظ کند، نگاه می‌کنند. یکی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ در این باره گفته است: ما قصد داریم «پرزیدنت ترامپ» را به مردم امریکا نشان دهیم. یکی دیگر از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ نیز گفته: «یک مناظره واقعاً خسته‌کننده، پیروزی عظیمی را برای او به دنبال خواهد داشت.» منظور او از مناظره خسته‌کننده این بوده که ترامپ در طول مناظره خویشتنداری خود را حفظ خواهد کرد و وارد جنگ لفظی با هیلاری نمی‌شود و این مسأله شاید برای بینندگان خسته‌کننده باشد اما برای ترامپ پیروزی در پی خواهد داشت. خود ترامپ هم گفته است: «من قصد دارم با خانم کلینتون کاملاً محترمانه برخورد کنم. به نظر من او مستحق این احترام است و من هم می‌خواهم خوب باشم.»
گذشته از تمام این ادعاها و پیش‌بینی‌ها، آنچه مسلم است مناظره‌ها تأثیر بسزایی در افکار عمومی امریکا دارد و هم هیلاری و هم ترامپ هر دو چیزهای زیادی برای به دست آوردن یا از دست دادن دارند که باید برای آنها بجنگند.
شارلوت همچنان ناآرام بالتیمور صحنه تیراندازی
مسأله دیگری که احتمالاً در نخستین مناظره انتخاباتی امریکا در کانون توجه کاندیداها قرار خواهد گرفت نگرانی‌های امنیتی و نژادی از جمله ناآرامی‌های شهر شارلوت در ایالت کارولینای شمالی است که پس از کشته شدن مرد سیاهپوست به ضرب گلوله پلیس امریکا در پنج روز گذشته نه تنها فروکش نکرده بلکه پس از انتشار فیلم لحظه تیراندازی پلیس به این مرد، شعله ور‌تر شده است.

پلیس شهر شارلوت دو ویدئو منتشر کرده اما در هیچ یک از این ویدئوها تصویری که نشان دهد کیث اسکات، سیاهپوست 43 ساله قربانی خشونت پلیس مسلح بوده، وجود ندارد. پلیس ادعا کرده بود اسکات مسلح بوده و ماده‌مخدر ماری جوانا همراهش بوده به همین خاطر به او شلیک شد. حالا رئیس پلیس شهر شارلوت اعتراف کرده است که ویدئوها قادر به اثبات این نیستند که اسکات سلاح داشته است. در شهر بالتیمور امریکا نیز که در ماه‌های گذشته صحنه اعتراض سیاهپوستان به خشونت پلیس بوده سه‌فرد مسلح شنبه شب به وقت محلی اقدام به تیراندازی کرده و 8 نفر از جمله یک دختر سه ساله را زخمی کردند. هنوز انگیزه حمله‌کنندگان مشخص نشده اما پلیس امریکا ماه گذشته بیش از 60نفر را که در تظاهراتی در بالتیمور به نشانه اعتراض به خشونت‌های پلیس علیه شهروندان غیرنظامی بویژه رنگین‌پوستان شرکت کرده بودند، بازداشت کرد. این در حالی است که روز جمعه نیز یک جوان 20 ساله امریکایی ترکیه‌ای‌الاصل به نام «ارجان چتین» در مرکز خرید شهر برلینگتون در ایالت واشنگتن به سوی مردم تیراندازی کرد و جان 5 نفر را گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها