چهره امنیتی که می‌خواهد وزیر فرهنگ شود!

کد خبر: 584933

کارنامه صالحی امیری حکایت از عدم ورود جدی به موضوعات مرتبط با فرهنگ و هنر دارد. عمده فعالیت های وی بیش از آنکه فرهنگی باشد در بهترین حالت مسائل کلان و به صورت نظری در حوزه اجتماعی است.

چهره امنیتی که می‌خواهد وزیر فرهنگ شود!
صالحی امیری
سرویس سیاسی فردا: با استعفای علی جنتی از وزارت ارشاد سیدعباس صالحی به‌ عنوان سرپرست این وزارت خانه منصوب شد؛ اما گزینه مدنظر روحانی برای این وزارت خانه سیدرضا صالحی امیری است که امروز جلسه رای اعتماد به وی در مجلس برگزار می شود.
سرهنگ وزارت ارشاد کیست؟
صالحی امیری بیش از آنکه به عنوان فعال فرهنگی شناخته شده باشد چهره ای امنیتی است. وی که متولد سال 1340 در بابل است تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد و در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد دکترا گرفت.
از سوابق کاری وی می توان به مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع ‌رسانی دولت اشاره کرد.
صالحی امیری همچنین به عنوان مدیرمسئول و سردبیر، در نشریات و مؤسسات علمی همچون مؤسسات مطالعات سیاسی، مطالعات راهبردی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی و... عضویت داشته است.
وی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معاون فرهنگی ستاد روحانی بود در زمان تشکیل کابینه دولت، برای تصدی وزارت ورزش و جوانان برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی شد. در همان زمان نیز موضوع عدم تطابق فعالیت های صالحی امیری با وزارت خانه مربوطه از علت هایی بود که وی برای این کرسی انتخاب نشد. اما تندترین انتقادات را در آن روز الیاس نادران به صالحی امیری کرد. انتقادات نادران از برخی اتهامات مالی تا سوءاستفاده از جایگاه شغلی صالحی در زمان مدیرکلی وی بر اداره اطلاعات استان خوزستان را شامل می‌شد. بخش پایانی اتهامات وارد به صالحی امیری هم به فعالیت های وی در فتنه 88 مربوط می شد.
ناآشنایی با مسائل فرهنگی و هنری
کارنامه صالحی امیری حکایت از عدم ورود جدی به موضوعات مرتبط با فرهنگ و هنر دارد. عمده فعالیت های وی بیش از آنکه فرهنگی باشد در بهترین حالت مسائل کلان و به صورت نظری در حوزه اجتماعی است و سوابق پژوهشی و علمی وی نیز این گفته را اثبات می کند. عناوین برخی از کتاب‌های او عبارت است از: «مهاجرت نخبگان، امنیت اجتماعی، مفاهیم و نظریه ‌های فرهنگی، مدیریت منازعات قومی در ایران، مبانی سیاست‌ گذاری و برنامه‌ ریزی فرهنگی، سرمایه اجتماعی و‌...» عناوین پایان ‌نامه ‌های کارشناسی ارشد و دکترای او به ترتیب «کالبدشکافی فرقه‌گرایی در ساختار سیاسی پاکستان» و «مدیریت تنوع قومی در ایران و جهان» است.
اظهارنظر در کسوت چهره ای امنیتی
در تازه ترین شماره نشریه اصلاح طلب رو به رو مصاحبه ای از صالحی امیری منتشر شد که وی در کسوت فردی که سال ها تجربه در موضوعات مرتبط با امنیت را دارد، سخن گفته است.
صالحی امیری
به نظر می رسد دغدغه و تخصص صالحی امیری بیشتر بر مباحث قومی و انسجام ملی باشد تا مسائل مربوط به هنر و فرهنگ. برخلاف شعارهای انتخاباتی روحانی پس از تشکیل دولت ورود چهره های امنیتی در مناصبی نامرتبط با این حوزه افزایش یافت. چهره هایی مانند حسام آشنا، حسین فریدون، علی ربیعی، رحمانی فضلی، چیت چیان، پورمحمدی، علی یونسی، آخوندی از این دست هستند. باید منتظر ماند و دید امروز نوع مواجهه بهارستان با فردی که نه تحصیلات و نه سوابق اجرایی مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد چگونه است!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها