تورم واقعی چقدر است؟

کد خبر: 586729

مردم می‌گویند کالاها در حال گران شدن است و دولت می‌گوید، تورم در حال کاهش، مردم از دو رقمی شدن نرخ تورم برخی خوراکی‌های سر سفره خود گلایه دارند و دولت تأکید دارد، باید تک رقمی شدن نرخ تورم میانگین کشور را مهم دانست. این دوگانگی باعث بدگمان شدن مردم به آمارها شده است.

روزنامه کیهان: مردم می‌گویند کالاها در حال گران شدن است و دولت می‌گوید، تورم در حال کاهش، مردم از دو رقمی شدن نرخ تورم برخی خوراکی‌های سر سفره خود گلایه دارند و دولت تأکید دارد، باید تک رقمی شدن نرخ تورم میانگین کشور را مهم دانست. این دوگانگی باعث بدگمان شدن مردم به آمارها شده است.
به گزارش تابناک، آنچه در گزارش هفتگی بانک مرکزی دیده می‌شود، عمدتا تغییرات قیمت برخی خوراکی‌های پرمصرف خانوارهای شهری است که از شهر تهران نمونه‌گیری می‌شود و تورم البته بیانگر قیمت‌ کالاها و خدمات بسیار در تمامی شهرهای ایران.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه 1394 معادل 8/7 درصد برآورد شده؛ به عبارتی، میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مورد محاسبه در سبد تورم کشور در این مدت 8/7 درصد شده است. آنچه دولت و بانک مرکزی از آن به عنوان کاهش نرخ تورم یاد می‌کنند، به این معناست که «میانگین رشد» قیمت کالاها و خدمات کاهش یافته و نه اینکه قیمت همه کالاها و خدمات کم شده باشد.
واقعیت این است که هر چند دولت به کاهش نرخ تورم دل‌خوش کرده، اما مردم نگران‌ گران‌ شدن برخی کالاها و خدماتی هستند که مستقیم بر سبد هزینه‌های آنها اثر می‌گذارد. مصداق این دلدادگی دولت و دل‌نگرانی مردم را می‌توان در سبد هزینه‌های خانوارها در تامین اقلام خوراکی پرمصرف پروتئینی، میوه و سبزی، لبنیات و... جستجو کرد و از قضا دولت‌ها باید در کنار مهار تورم، نگاهی واقع‌بینانه بر تغییرات قیمتی کالاهای خوراکی مردم هم داشته باشند که معیشت آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

رشد 31 درصدی قیمت هر کیلو برنج درجه یک تولید داخل و افزایش 47/1 درصدی قیمت هر کیلو برنج درجه 2 ایرانی نشانه روشنی است از اینکه چرا مردم می‌گویند کالاها در حال گران شدن است، به ویژه اینکه قند و شکر در این مدت به ترتیب 29/6 درصد و 26/8 درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها