میت رامنی گزینه جدید وزارت خارجه آمریکا

کد خبر: 592285

یک جمهوری‌خواه تندرو دیگر گزینه وزارت‌ خارجه ترامپ؛ این‌بار میت رامنی. فرماندار اسبق ماساچوست و گزینه جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ٢٠١٢ که از رقابت با مک‌کین انصراف داد.

روزنامه شرق: یک جمهوری‌خواه تندرو دیگر گزینه وزارت‌ خارجه ترامپ؛ این‌بار میت رامنی. فرماندار اسبق ماساچوست و گزینه جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ٢٠١٢ که از رقابت با مک‌کین انصراف داد.
تقریبا تمام گزینه‌های مطرح‌شده تا اینجا برای سمت وزارت خارجه کابینه ترامپ، در تندروی و مواضع مخالف با ایران هم‌موضع هستند، اما میت رامنی یک تفاوت با دیگر گزینه‌ها دارد. او در جریان کمپین انتخاباتی آمریکا، جزء منتقدان دونالد ترامپ بود. رامنی از مواضع ترامپ درباره مسلمانان و مکزیکی‌ها ناراضی بود و معتقد بود او نباید مشکلات فعلی آمریکا را به گردن آنها بیندازد. بااین‌حال اما امروز (شنبه) رامنی و ترامپ قرار است در نیویورک با هم دیدار کنند و این دیدار در شرایطی که یکی رئیس‌جمهور منتخب کشور است و در حال رایزنی با افراد مختلف برای چیدن کابینه‌اش، بدون شک بیش از دیدار دو جمهوری‌خواه قدیمی است.
رویترز روز پنجشنبه به نقل از شبکه خبری «اِن‌بی‌سی» نامزدی احتمالی رامنی را به نقل از منابع ناشناس گزارش داده.
پیش از رامنی چند جمهوری‌خواه دیگر به‌عنوان گزینه ترامپ برای نشستن بر صندلی وزارت خارجه آمریکا مطرح شدند. «نوت گینگریچ» ٧٣ساله که پنجاه‌وهشتمین رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده بود. «جان بولتون»، نومحافظه‌کار افراطی و سفیر اسبق واشنگتن در سازمان ملل متحد و «باب کورکر» سناتور ایالت تنسی در سنا و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گزینه‌های مطرح‌شده برای این سمت هستند.

گزینه‌های مطرح‌شده برای سمت وزارت خارجه آمریکا همگی مخالف ایران، نقش آن در منطقه و برجام هستند، کسانی که می‌توان از آنها به‌عنوان دلواپسان کمپ جمهوری‌خواهان نام برد. گینگریچ و بولتون با منافقین هم رابطه گرمی دارند آن‌قدر که در کمپین آنها در پاریس شرکت کرده و سخنرانی کردند و پایداری‌شان بر مواضع را ستودند. کورکر از ابتدای مذاکرات هسته‌ای مخالف و دلواپس نتیجه مذاکرات بود و تمام تلاشش را در سمت رئیس کمیته روابط خارجی سنا کرد تا جلوی توافق را بگیرد. اما میت رامنی از اساس با مذاکره با ایران مخالف است. او مدعی است که ایران به‌دنبال دستیابی به سلاح اتمی است و با مذاکره دست از سلاح برنمی‌دارد. رامنی که در جریان انتخابات سال ٢٠١٢ رقیب بالقوه باراک اوباما از کمپین جمهوری‌خواهان بود، در تمام سال‌های اخیر، سیاست خارجی او در مواجهه با ایران و سوریه را سرزنش می‌کرد. او در یک سخنرانی انتخاباتی در آن زمان گفته بود «اینکه فکر کنیم راسخ‌بودن در سیاست‌های خارجی، تنها تنش و مناقشه ایجاد می‌کند، یک اشتباه و گاهی یک فاجعه است. ضعف و ناتوانی در تصمیم‌گیری است که ما را به خطر نزدیک می‌کند». میت رامنی گفت که «بعد از همه مذاکرات و ضرب‌الاجل‌ها و ملاقات‌ها، هنوز هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که خطر برنامه هسته‌ای ایران از بین رفته است. گفت‌وگوهای دیپلماتیک، رهبران ایران را قانع نخواهد کرد تا به دنبال سلاح اتمی نروند». «بدون هیچ استثنایی تحریم‌ها باید به اجرا گذاشته و هر نوع غنی‌سازی متوقف شود». احتمال انتصاب رامنی به سمت وزیر خارجه پس از آن منتشر شد که ترامپ با هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا دیدار داشت. ترامپ بعد از این دیدار از «احترام فوق‌العاده» خود نسبت به کیسینجر سخن گفت و اعلام آمادگی او برای تبادل نظر را بسیار ارزشمند دانست. موضوع این دیدار به گفته ترامپ حول رابطه آمریکا با چین، ایران، روسیه و مسائل بین‌المللی دیگر بود. روزهای گذشته از رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک هم به‌عنوان گزینه احتمالی این سمت سخن گفته شده بود. او نیز با منافقین رابطه گرمی دارد و به بهانه سیاست‌های هسته‌ای ایران جزء منتقدان جمهوری اسلامی ایران است. شبکه ‌ام‌اس‌ان‌بی‌سی هم خبر داده که نیکی هالی فرماندار کارولینای جنوبی نیز جزء گزینه‌های مطرح‌شده برای سمت وزارت خارجه آمریکاست. او هم جزء مخالفان مذاکرات و توافق هسته‌ای بود و حتی در جریان مذاکرات با عده‌ای فرماندار دیگر نامه اعتراضی در این مورد منتشر کردند. اما تا پایان‌یافتن رایزنی‌ها و معرفی وزرا از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، افراد مطرح‌شده به‌عنوان گزینه باقی می‌مانند و مشخص نیست کدام‌یک از دلواپسان توافق و مذاکرات راهی این کابینه می‌شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها