آمار و ارقام حضور زنان در صحنه‌ سیاسی کشور

کد خبر: 601951

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با ارایه آمار زنان در مشارکت های سیاسی گفت: در حال حاضر 45 مدیر ارشد، چهار شهردار و پنج رییس دانشگاه زن در کشور وجود دارند.

خبرگزاری ایرنا: فهیمه فرهمندپور روز سه شنبه در نشست هم ‌اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی که با حضور وزیر کشور برگزار شد، افزود: در بحث نامزدی زنان در انتخابات، در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 11 زن، در نهمین دوره 93 زن، در دهمین دوره 43 زن و در یازدهمین دوره 30 زن داوطلب شدند که البته هیچ کدام به مرحله انتخابات راه نیافتند.
وی ادامه داد: در دوره ‌های 10 ‌گانه انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد داوطلبان زن فراز و فرود داشته و تعداد منتخبین نیز قابل توجه است، خوشحالیم که مجلس دهم گوی سبقت را از نظر تعداد منتخبان زن ربود و در حال حاضر 16 نماینده زن در مجلس حضور دارند.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: البته این آمارها در مقایسه با شاخص‌ های جهانی بسیار پایین است و باید در جهت افزایش آنها تلاش کنیم.
فرهمندپور همچنین گفت: در حال حاضر بیش از 6 هزار نفر زن منتخب شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده که نزدیک سه هزار نفر آنان عضو اصلی و مابقی عضو علی البدل هستند.
وی افزود: به نظر می رسد علاقه زنان برای ورود به بحث تصمیم گیری در سطوح محلی نسبت به ورود به عرصه های ملی بیشتر است.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده یادآور شد: ما شاهد افزایش دهیاران زن بوده ‌ایم به گونه‌ای که در دوره اول این انتخابات 150 زن، دوره دوم 400 زن، دوره سوم 888 زن و دوره چهارم هزار و 544 زن به عنوان دهیار انتخاب شدند البته این تعداد با توجه به تعداد روستاهای کشور کم است.
فرهمندپور خاطرنشان کرد: سابقه حضور زنان در سطوح مدیریت ارشد به دولت ششم بر می گردد که در این دوره دفتر زنان و خانواده در دولت تشکیل شد و این دفتر در دولت هفتم به مرکز ارتقا یافت. برای نخستین بار یک زن در دولت هشتم حکم معاون رییس جمهوری را دریافت کرد که در دولت هشتم نیز ابقا شد.
وی افزود: در دولت دهم دو زن معاون رییس جمهوری داشتیم و برای اولین بار در تاریخ انقلاب نیز یک زن حکم وزارت دریافت کرد. در دولت یازدهم نیز در مجموع 4 زن به عنوان معاون رییس جمهوری انتخاب شدند و برای نخستین بار مسوولیت سازمان ملی استاندارد به یک زن واگذار شد.
وی ادامه داد: در 31 استان مدیرکل امور زنان و مشاور استاندار دارند، 817 زن نیز مشاور امور بانوان دستگاه ‌های اجرایی هستند. دو زن نیز به عنوان معاون استاندار و 50 زن به عنوان مدیران کل استانداری ‌ها انتخاب شده‌ اند و این در حالی است که در کل دستگاه‌ های اجرایی 49 مدیرکل زن داریم.
مشاور وزیر کشور یادآور شد: معاونان زن مدیرکل در استانداری ‌ها 40 نفر، معاونان مدیران کل در دستگاه ‌های اجرایی 215 نفر هستند علاوه بر آن چهار فرماندار و هفت معاون فرماندار زن داریم.

فرهمندپور افزود: 220 زن نیز به عنوان مشاور امور بانوان در فرمانداری‌ ها فعالیت می ‌کنند و 19 زن نیز به عنوان بخشدار منصوب شدند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها