وقتی ترامپ از برجام دفاع می‌کند

کد خبر: 622891

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاه آل سعود در گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت اجرای دقیق برجام در کنار مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران تأکید کردند.

روزنامه کیهان: به گزارش تسنیم، کاخ سفید در بیانیه‌ای از تماس تلفنی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر داد. در این بیانیه آمده است: ترامپ و ملک سلمان در این تماس تلفنی درباره اهمیت اجرای دقیق برجام در کنار مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده[!] منطقه‌ای ایران گفت‌و‌گو کردند.

در این بیانیه آمده، تماس تلفنی ترامپ و ملک سلمان حدود یک ساعت به طول انجامید.
وقتی ادعای مخالفت آل سعود و اسرائیل با برجام رنگ می‌بازد
پس از امضای برجام -تیرماه 94- برخی از مقامات ارشد دولت یازدهم در کنار روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات مدعی شدند که مخالفان برجام در داخل کشور با عربستان و اسرائیل همنوا شده‌اند! همچنین برخی دولتمردان تاکید داشتند که برجام میان دشمنان ایران تفرقه ایجاد کرده است.
چندی پس از این ادعا- شهریور 94- «عادل الجبیر» وزیر خارجه آل سعود اعلام کرد که «ریاض از ضمانت‌هایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (برجام) داده خرسند است».

«ترکی الفیصل» رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی آل سعود نیز چندی پیش در اندیشکده دولت‌های عربی خلیج فارس در واشنگتن ضمن دفاع از برجام گفت: «تصور نمی‌کنم نیازی باشد ترامپ برجام را لغو کند؛ اگر توافق هسته‌ای را لغو کند، پیامدهایی درپی خواهد داشت». مقامات رژیم صهیونیستی نیز در اظهارنظرهای جداگانه از برجام دفاع کردند.

آذرماه سال‌جاری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: «می‌توانم بگویم تنها چیز خوبی که توافق هسته‌ای با ایران داشت، این بود که دولت‌های عربی و اسرائیل را به هم نزدیک‌تر کرد».
همچنین در مهرماه سالجاری، روزنامه جروزالم‌پست در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به طور جداگانه دیدار کرد و در این دیدارها تاکید شد که آمریکا در اجرای برجام با اسرائیل هماهنگ است.

«شاموئل مئیر» از تحلیلگران سابق ارتش رژیم صهیونیستی و عضو پیوسته «مرکز مطالعات راهبردی «جافی» دانشگاه تل‌آویو» توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را برای امنیت رژیم صهیونیستی «سودمند» دانسته و خواستار حفظ آن در دولت بعدی آمریکا شد.

مئیر علاوه بر این به بازرسی‌های بی‌سابقه از برنامه هسته‌ای ایران در برجام اشاره کرده و نوشت که چنین نظارت‌هایی برنامه هسته‌ای ایران را در موقعیتی متفاوت نسبت به گذشته قرار می‌دهد.
«آموس یادلین» مدیر مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز در اظهارنظری گفت: «این یک توافق خوب است و اسرائیل نباید با نظام سیاسی آمریکا بر سر مخالفت با برجام درگیر شود».

«افرایم هالوی» رئیس سابق موساد که زمانی مغز متفکر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به شمار می رفت نیز در مرداد ماه 94 در مصاحبه با کانال 2 رژیم صهیونیستی اعلام کرد که توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی به سود رژیم صهیونیستی خواهد بود.

همچنین «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، در پاییز امسال در اجلاس سابان- متعلق به صهیونیست‌ها - گفت: «هیچ چیز بهتر از توافق هسته‌ای(برجام)، دوستی دولت اوباما با اسرائیل را نشان نمی‌دهد».
بسیاری از کار‌شناسان اظهارات نتانیاهو در طول مذاکرات و در مخالفت با توافق هسته‌ای را بخشی از سناریوی «پلیس خوب- پلیس بد» دانسته و تاکید داشتند که این سناریو در راستای تکمیل پروژه امتیازگیری حداکثری از ایران به اجرا درآمد.
از پاره کردن برجام تا اجرای دقیق توافق

دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن مخالفت با توافق هسته‌ای مدعی شد که برجام را پاره خواهد کرد. این در حالی است که برجام محصول همفکری و همکاری هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات‌ها بوده و هر دو حزب تلاش زیادی برای آن کردند. لذا هم جمهوریخواهان و هم دموکرات‌ها در ذات خود حامی برجام هستند.

در حقیقت آمریکایی‌ها چه دموکرات و چه جمهوریخواه به خوبی می‌دانند برجام محصول هر دو حزب است و توافق بهتری نمی‌توانند با ایران به دست بیاورند، چراکه تمام اهداف و نیات هسته‌ای آنها در برجام تحقق یافته بدون اینکه دستاوردی برای طرف مقابل یعنی ایران داشته باشد.

برجام برای آمریکا هدف نبوده و نیست بلکه فقط وسیله‌ای 20 ساله برای نفوذ و تغییر در ارکان نظام جمهوری اسلامی است که تاکنون با روش‌های مختلف تهدید و تحریم و فشارهای سیاسی و رسانه‌ای نتوانسته‌اند به این اهداف برسند. به عقیده کارشناسان، موضع آمریکا در دوران ترامپ در خصوص برجام متفاوت از دموکرات‌ها نخواهد بود و فشارها و تحریم‌ها تمام و کمال تشدید خواهد شد. همان‌گونه پس از برجام بیش از 70 تحریم جدید علیه ایران اعمال شد و تحریم‌های قبلی لغو نشد، به نظر مي‌رسد ترامپ نیز با حفظ برجام، خط مشي بسيار سختگيرانه‌تري در قبال موضوع هسته‌اي ايران در پيش خواهد گرفت. ترامپ در روزهای گذشته، فرمان اجرایی بررسی سختگیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد. «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در برنامه «این هفته» شبکه «ای‌بی‌سی» گفت: «فرمان اجرایی ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور، بر اساس فهرستی است که دولت اوباما تهیه کرده بود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها