جلوی خسارت را بگیرید،بوسیدن دست منتقدان پیشکش!

کد خبر: 623475

رئیس‌جمهور گفت دست منتقد سازنده را می‌بوسد.

روزنامه کیهان: روحانی در دیدار از استان البرز با اشاره به اینکه امروز برخی به دنبال از بین بردن امید مردم هستند، اظهار داشت: ما دست منتقد سازنده را می‌بوسیم، اما تخریب امید ملت، خیانت به کشور است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود برجام را محصول ایستادگی و مقاومت ملت ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: مهمترین دلیل عصبانیت ترامپ از برجام به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران در این توافق است.

امروز پس از گذشت یکسال از امضای برجام موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم، امروز یکسال بعد از برجام با سانتریفیوژ آی‌آر 8 و سرعت بیش از 20 برابر گذشته، غنی‌سازی در کشور امکان‌پذیر شد.
این سخنان در حالی است که دیروز همزمان، وزیر خارجه تصریح کرد: «آژانس و اعضای 5+1 چندین بار اذعان کرده‌اند که ایران به همه تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده است. با این حال متأسفانه برخی طرف‌های دیگر برجام به ویژه آمریکا به همان میزان که ما به برجام پایبند بوده‌ایم، متعهد نبوده‌اند و مجبور شدیم برای اعمال تصمیمات و ترتیبات برجام همواره از فشارهای سیاسی استفاده کنیم.»

ظریف افزود: «با این روش تا به حال توانسته‌ایم تا حد زیادی برجام را با وجود کارشکنی و بدعهدی‌های آمریکا اجرا کنیم اما اقدامات آمریکا مانع اجرای کامل برجام است.»

اکنون مفاد اصلی برجام در زمینه لغو تحریم‌های بانکی و مالی اجرا نمی‌شود و به اعتبار فشار و تهدیدهای آمریکا (به تصریح آقایان ظریف و سیف) بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی حاضر به معامله و همکاری با ایران نیستند. (وزیر خارجه فرانسه دیروز به ظریف گفت «بانک‌های بزرگ این کشور از ترس آمریکا از معامله با ایران اجتناب می‌کنند). همچنین ایران امکان دسترسی به درآمدهای نفتی بلوکه شده در همین یک سال اخیر را ندارد.
این وضعیت در حالی است که دولت و وزارت خارجه با شتابزدگی تمام، توافقی را تدارک کرده‌اند که خطوط قرمزی نظیر توازن تعهدات طرفین و همزمانی اجرای آن و همچنین ضمانت اجرای توافق در صورت بدعهدی و نقض توسط آمریکا و غرب مراعات نشد. اینها مواردی بود که بارها از سوی منتقدان مورد هشدار قرار گرفت اما رئیس‌جمهور و برخی دولتمردان به جای بوسیدن دست منتقدان و مراعات موارد مهم، اقدام به هتاکی و اهانت و ایجاد مضیقه کردند. ادبیاتی نظیر بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور، کاسب تحریم، کودک‌صفت، حسود، ترسو، بزدل، به جهنم که می‌لرزید و... محصول ابراز محبت ویژه شخص آقای روحانی به منتقدان است!

مشابه این دهن‌کجی و لجبازی در موضوع قراردادهای نفتی و امضاء اجرای پنهان FATF سرلوحه رفتار دولتمردان قرار گرفت. هر چند در قراردادهای جدید نفتی (IPC) ادعا می‌شد این قراردادها پرسود و بی‌نظیر و بی‌عیب و نقض است اما در پی سماجت منتقدان، وزیر نفت اذعان کرد که «150 ایراد را در این قراردادها برطرف کردیم» و البته برخی ایرادهای بزرگ همچنان باقی است. در موضوع FATF و موارد مشابه نیز با وجود انکار و تکذیب‌های اولیه و ترور شخصیت منتقدان، معلوم شد انتقادها و هشدارها واقعیت دارد. در عین حال هم‌اکنون که اغلب انتقادات صاحب‌نظران درست از آب در آمده، متاسفانه برخی دولتمردان همچنان اصرار به حرکت در بن‌بست و تحمیل زیان و خسارت‌های بیشتر به کشور را دارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها