جنگ سوریه و پایان نظریه امنیتی بن گوریون

کد خبر: 627052

اظهارات روزهای اخیر مراکز پژوهشی و شخصیت های رژیم صهیونیستی درباره جابه جایی نقشه امنیت این رژیم که 50 سال قبل توسط بن گوریون بنا شد و حالا حزب ا... لبنان و جنگ سوریه در این جابه جایی نقش جدی دارند، نشان می دهد فارغ از این موضوع که اسرائیل در جنگ سوریه در حاشیه امن بوده است در دراز مدت،این جنگ به عامل تهدید کننده علیه امنیت این رژیم تبدیل می شود.

روزنامه خراسان: اظهارات روزهای اخیر مراکز پژوهشی و شخصیت های رژیم صهیونیستی درباره جابه جایی نقشه امنیت این رژیم که 50 سال قبل توسط بن گوریون بنا شد و حالا حزب ا... لبنان و جنگ سوریه در این جابه جایی نقش جدی دارند، نشان می دهد فارغ از این موضوع که اسرائیل در جنگ سوریه در حاشیه امن بوده است در دراز مدت،این جنگ به عامل تهدید کننده علیه امنیت این رژیم تبدیل می شود.
برخی تحلیل گران معتقدند حزب ا... در جنگ سوریه بخش زیادی از توان نظامی و قدرت مانور خود را از دست داد اما «یفتاح شابیر» پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل معتقد است: حزب ا... با بهره برداری از تجربه جنگیدن در کنار ارتش های سوریه، روسیه و مستشاران نظامی و بهره گیری ازتسلیحات مدرن، به یکی از بهترین ارتش های منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. شکست اسرائیل در دو جنگ پیشین علیه لبنان به خوبی نشان می دهد نقشه امنیتی بن گوریون و عوامل سه گانه دچار اختلال شده و در نتیجه اعتبار خود را از دست داده است.
هشدار سریع، بازدارندگی و قدرت پایان دادن سریع این عوامل سه گانه هستند. اما دست برتر حزب ا... در جنگ 33 روزه و افزایش توان نظامی آن در سوریه نشان می دهد، ارتش اسرائیل دیگر از عامل قدرت پایان دادن سریع جنگ بهره نمی برد، همین موضوع رژیم اشغال گر را در معرض نگرانی های جدی امنیتی پس از نیم قرن از پایه گذاری نظریه بن گوریون قرار داده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها