ضرورت معرفی مردمسالاری دینی به جهان اسلام

کد خبر: 627073

ایام مبارک دهه فجر و تأثیر آن بر جنبشهای اسلامی و کشورهای مسلماننشین بهانهای شد تا به پای سخنان حجتالاسلام شیخ «شفیق جرادی» عضو شورای رهبری حزبالله و رییس پژوهشکده المعارف الحکمیه لبنان بنشینیم.

روزنامه صبح نو: ایام مبارک دهه فجر و تأثیر آن بر جنبشهای اسلامی و کشورهای مسلمان نشین بهانهای شد تا به پای سخنان حجتالاسلام شیخ «شفیق جرادی» عضو شورای رهبری حزبالله و رییس پژوهشکده المعارف الحکمیه لبنان بنشینیم.
شیخ شفیق جرادی متولد جنوب لبنان بوده و دروس دینی خود را در حوزههای علمیه این کشور و قم به اتمام رسانده است. وی بهلحاظ علمی چهرهای شناختهشده در لبنان و جهان اسلام بهشمار میرود.
جرادی علاوه بر عضویت در شورای مرکزی جنبش حزبالله و تدریس در حوزه علمیه و دانشگاه «قدیس یوسف» بیروت، مدیریت پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی «المعارفالحکمیه» را نیز بر عهده دارد و بهویژه در سالهای اخیر روی مطالعه درباره تمدن نوین اسلامی و آرا و تفکرات رهبر معظم انقلاب در این حوزه تمرکز بالایی صورت داده است. آنچه میخوانید گفتوگوی خبرنگار «صبح نو» با این مقام علمی و سیاسی لبنانی است.
ما اکنون در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هستیم؛ به نظر شما مهمترین رمز پیروزی این انقلاب چه بود؟

به اعتقاد من مهمترین دلیل و رمز پیروزی انقلاب اسلامی در خیل انبوده ملتی نهفته است که دور رهبری دینی و معنوی خود گرد آمدند چرا که آنها از استبداد موجود در ایام شاه به تنگ آمده بودند. علاوه بر این مردم در آن زمان روابط فوق العاده مثبتی با رهبری دینی خود داشتند که اوج این رابطه را میتوان درخصوص امام خمینی؟ره؟ شاهد بود و همین رابطه بود که انبوه ملت را به میدان آورد تا جایی که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

به جرأت میتوانم بگویم که انقلاب اسلامی پژواک عظیمی را در اقصی نقاط جهان اسلام به راه انداخت؛ چرا که استکبار جهانی در نقطه نقطه کشورهای اسلامی دست به دخالتهایی زده و مردم به دنبال راه نجاتی برای برونرفت از مشکلات خود هستند.
انقلاب اسلامی ایران این باور و آگاهی را بین ملتهای مسلمان ایجاد کرد که امکان استقلال برای تمامی آنها وجود دارد؛ مسلمانان اکنون به این نتیجه رسیدهاند که میتوانند به دور از فرمان استکبار جهانی آینده و سرنوشت خود را ترسیم کنند و این امر را به وضوح در خلال رویارویی مقاومت اسلامی با متجاوزان اسرائیلی طی سالهای اخیر دیدهایم و انبوه مردمی که به خط مقاومت علیه این رژیم اشغالگر ایمان آوردهاند بیحد و وصف بوده و بدون ذرهای شک این خط و مسیر مرهون انقلاب اسلامی ایران است.
چگونه میتوانیم از تجربه انقلاب اسلامی در حیات کنونی خود و در مقابله با چالشهایی که گریبانگیر خاورمیانه شده استفاده کنیم؟

من معتقدم که در درجه اول باید نسبت به نشان دادن تجربه جمهوری اسلامی در برپایی نظام مردم سالاری دینی به دیگر کشورها تلاش بیشتری صورت پذیرد.

پر واضح است که عمده کشورهای اسلامی در رابطه با نوع حکومت با چالشها و بحرانهای مهمی روبهرو هستند؛ وقتی که مردم سالاری دینی که در ایران تجربه موفقی از خود برجای گذاشته است به دیگران معرفی شود، افقهای جدیدی در برابر ملتهای منطقه باز میشود تا در نهایت بتوانند در کشوری زندگی کنند که نظام و نوع حکومتی آن مورد احترام و رضایت آنها باشد.
این نکته بسیار مهم است که در درجه نخست حکومت به رأی و نظر ملت احترام بگذارد و در صورتی که این امر محقق شود، مردم نیز به نظام خود ایمان پیدا کرده و آن را گرامی میدارند.
اگر بخواهیم مقایسهای بین انقلاب اسلامی ایران و انقلابهای اخیر در کشورهای عربی که از آن به «بهارعربی» تعبیر میشود انجام دهیم، به نظر شما دلیل اصلی ناکامی این انقلابها در چیست؟

راستش را بخواهید من این جنجالهایی را که در منطقه به راه افتاده و به آن بهار عربی میگویند انقلاب نمیدانم. فقط میتوان گفت که این جنجالها، تحرکاتی انفعالی است که هیچگونه رویکرد منطقی و واضح ندارد و نه تنها سود خاصی نداشته بلکه بسیاری از زیرساختهای حکومتی را نیز در کشورهای عربی از میان برده است.

این تحرکات به دلیل فقدان یک رویکرد واضح در بنای یک نظام متجانس با ملت ناتوان بودهاند و از این روست که می گویم ملتهای عرب نیازمند آشنایی با تجربه انقلاب اسلامی هستند که آن را مردم سالاری دینی میخوانیم چرا که در ایران رویکردی واضح وجود داشت که توانست نظامی مقتدر و مستقل را در کشور پی ریزی کند.
در رابطه با رهبری هرگونه انقلاب و جنبش نیز باید گفت که رهبر شخصی است که زعامت حرکت را برعهده میگیرد؛ در ایران، امام خمینی ؟ره؟زعامت انقلاب اسلامی را بهدست گرفت و پس از این تجربه میتوان درباره رهبری واحد جهان اسلام و عرب سخن گفت.
این که در شرایط کنونی رهبری آیتالله خامنهای به این سطح و مرتبه برسد مرهون تلاشهای ماست که بتوانیم آگاهی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در معرفی تجربه انقلاب اسلامی به ملتهای مسلمان و عرب ایجاد کنیم.
آیا لازم است که در هر کشور، رهبری چون امام خمینی؟ره؟وجود داشته باشد تا انقلابش به سرانجام و موفقیت برسد؟ من اینگونه فکر نمیکنم. شرایط تونس، لبنان، عراق و دیگر کشورهای عربی به شکلی است که نیازمند استفاده از یک تجربه موفق هستند و نیازی به رهبر ندارند.
من معتقدم که اگر برای ملتها به شکل مناسب اسباب آگاهی فراهم شود، این امکان برایشان وجود دارد که با رهبری امام خامنهای تعامل کنند و ایشان رمز و نماد تمام جنبشهای آزادی خواه در جهان اسلام و عرب شوند.

همچنین در این راستا و از این موقعیت جا دارد که به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران این مناسبت نورانی و عطرآگین را تبریک و تهنیت بگویم و از خداوند متعال طلب توفیق و سرافرازی روزافزون برای انقلاب اسلامی داشته باشم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها