نشست انتفاضه، پژواک صدای فلسطین

کد خبر: 634278

مهم‌ترین دستاورد ششمین اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین در برهه زمانی فعلی قرار دادن گفتمانی متفاوت در مقابل گفتمان جدید دولت امریکا در منطقه است.

روزنامه ایران: مهم‌ترین دستاورد ششمین اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین در برهه زمانی فعلی قرار دادن گفتمانی متفاوت در مقابل گفتمان جدید دولت امریکا در منطقه است.
رئیس جمهوری امریکا در اولین هفته‌های فعالیت خود خواستار انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی شده که البته این موضع امریکایی‌ها چیز جدیدی نیست. آنها با روش‌های مختلفی در تمام سال‌های بعد از اشغال فلسطین در پی حمایت از رژیم اشغالگر قدس با هدف تقویت آن در ابعاد مختلف مادی، نظامی و جغرافیایی بوده‌اند.
هر چند در سال‌های اخیر تقویت جغرافیایی اسرائیل به دلایل متفاوتی کمرنگ شده بود اما دولت جدید امریکا دوباره در پی آن است تا برای توسعه جغرافیایی مرزهای اسرائیل زمینه‌سازی‌هایی را انجام دهد. اگر به حمایت‌های سابق امریکا از شهرک‌سازی صهیونیست‌ها دقت کنیم، درمی‌یابیم که پیشنهاد جدید آقای ترامپ برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی در واقع شکلی از همان نوع حمایت‌ها است که اکنون بی‌پرواتر عنوان شده است.
امریکا اساساً مایل به وجود یک اسرائیل بزرگ در خاورمیانه است و این را در مسیر منافع منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای خود می‌داند. نکته مهم در این بین این است که متأسفانه شاهد هستیم برخی از حکومت‌های عربی و مسلمان هم ضمن اینکه از این پیشنهاد ناخشنود به نظر نمی‌رسند، در عین حال حتی روی خوشی هم به تقویت حضور امریکا در منطقه و افزایش نفوذ اسرائیل و حتی ایجاد رابطه با آن هم نشان داده‌اند.
در واقع باید گفت که خطر اصلی در ارتباط با سخنان اخیر رئیس جمهوری امریکا از همین منظر نمایان می‌شود. به عبارتی عدم وجود اتحاد در منطقه و در جهان اسلام است که می‌تواند سخنان رئیس جمهوری امریکا و سیاست این کشور را دارای ابعاد نگران‌کننده کند. اجلاس فعلی در گام اول پاسخ به همین نگرانی است. اینکه از قسمت عمده‌ای از کشورهای اسلامی در منطقه و همین طور کشورهایی که مخالف سلطه امریکا و رژیم صهیونیستی هستند صدای واحدی در حمایت از آرمان فلسطین به دنیا صادر شود، قطعاً در مناسبات این حوزه بی تأثیر نیست.
امریکا و همپیمانان غربی این کشور سعی دارند تا از واقعیت‌های فلسطین تصویری متفاوت به دنیا صادر کنند و این ما هستیم که باید صدای واقعی مردم فلسطین را که واقعیت محض این قسمت از دنیا است، به گوش جهان برسانیم. این گردهمایی حلقه مهمی از مجموعه زنجیره‌هایی است که می‌توانند به حل عادلانه و منصفانه موضوع فلسطین منجر شوند.
مسأله اول ساخت یک فضای روانی مبتنی بر واقعیت از مسأله فلسطین در دنیا است که ما در این اجلاس به دنبال آن هستیم. مضافاً اینکه تجمیع توان مادی و حقوقی کشورهایی که می‌توانند به حل موضوع فلسطین کمک کنند و در مقابل حملات و ظلم اسرائیلی‌ها مدافع این کشور و مردم آن باشند هم از دستاوردهای مهم چنین کنفرانس‌هایی است. قطع به یقین وقتی با دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حدود هزار سیاستمدار و متفکر از همه نقاط جهان برای اندیشیدن و تبادل نظر بر سر موضوع فلسطین گرد هم جمع می‌شوند، باید به تأثیر عمیق آن ایمان داشته باشیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها