هشدار فارین پالیسی به کنگره درباره نقض برجام

کد خبر: 649867

معی از اساتید دانشگاهی و مشاوران ارشد امور نظامی و امنیتی که همگی در دولت باراک اوباما مناصب مشاوره ای و معاونتی داشته اند، با نگارش مقاله ای مشترک در نشریه فارین پالیسی «هشدارها و توصیه های جدی» به سناتورهای آمریکایی در نحوه تعامل و برخورد با ایران مطرح کرده و هشدار داده اند که اقدام کنگره برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران می تواند «منجر به نقض آشکار توافق هسته ای (برجام)» شود.

روزنامه خراسان: جمعی از اساتید دانشگاهی و مشاوران ارشد امور نظامی و امنیتی که همگی در دولت باراک اوباما مناصب مشاوره ای و معاونتی داشته اند، با نگارش مقاله ای مشترک در نشریه فارین پالیسی «هشدارها و توصیه های جدی» به سناتورهای آمریکایی در نحوه تعامل و برخورد با ایران مطرح کرده و هشدار داده اند که اقدام کنگره برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران می تواند «منجر به نقض آشکار توافق هسته ای (برجام)» شود. این توصیه و هشدار بعد از آن صورت گرفته که سنای آمریکا، طرحی جدید برای تحریم و فشار بر ایران را در دستور کار قرار داده است. به گزارش «تابناک»؛ آنتونی بلینکن، آوریل هینس، کالین کال، جف پرسکات، جان فاینر، فیل گوردون و رابرت مالی که همگی از مشاوران ارشد و معاونان بخش های مختلف کاخ سفید در دولت باراک اوباما بوده اند این مطلب مشترک را در نشریه فارین پالیسی نگارش کرده اند.
این یادداشت با اشاره به برخی تعهدات ایران در برجام از جمله کاهش سانتریفیوژها و جمع آوری راکتور آب سنگین اراک، ادعا کرده است: «دونالد ترامپ میراثی از سیاست در قبال ایران را به همراه دارد که بیش از زمان رئیس جمهور قبلی وضعیت ما را در امنیت و ثبات قرار داده است.»
نویسندگان با بیان ادعاهایی درباره صنعت دفاعی ایران اظهارکرده اند: «بسیاری از سناتورها برای حمایت از طرح سناتور منندز و سناتور کورکر- که به نظر یک شاهکار در سنا برای همراه کردن هر دو حزب در راستای یک تهدید شناخته شده امنیت ملی آمریکاست - هیجان زده و مشتاق هستند. ما نیز نگرانی های مشترکی در مورد تهدیدهایی که از سوی ایران متوجه آمریکا و متحدان ماست داریم؛ از جمله تهدیدهای مطرح از سوی برنامه موشک های بالستیک ایران و حمایت از تروریسم؛ اما زمانی که موضوع بر سر سندی پیچیده مانند برجام است، جزئیات بسیار اهمیت دارند و طرح مورد اشاره در شکل فعلی ریسک های زیادی در بر دارد که می تواند منجر به از میان رفتن و زیر پا گذاشتن توافق هسته ای شود.» در این یادداشت تاکید شده است: «این طرح شرایط جدیدی را مطرح کرده که پیش از برداشته شدن هرگونه تحریم در آینده از روی ایران باید بررسی شود؛ از جمله تحریم هایی که ما متعهد شده ایم در صورت اجرای مفاد برجام از سوی ایران، آنها را بدون پیش شرط حذف کنیم. طبق پیش نویس طرح جدید، برداشته شدن تحریم ها از روی نهادهای ایرانی، مستلزم تأیید این شرط است که آنها ارتباطی با برنامه موشکی یا فعالیت های مرتبط با تروریسم ایران نداشته باشند.
این شرط غیر ضروری است و می تواند عذر موجهی در اختیار ایران برای زیر پا گذاشتن توافق هسته ای قرار دهد. غیر ضروری است، به این دلیل که حتی بعد از برداشته شدن تحریم های هسته ای از روی ایران طی سالهای پیش رو، هیچ بندی در توافق هسته ای دولت های آمریکا را از استفاده از اختیارات برای تحریم مجدد نهادها و افرادی که در ارتباط با برنامه موشکی یا فعالیت های تروریستی ایران هستند، بازنمی دارد.» نویسندگان هشدار داده اند: «مدافعان طرح جدید تحریمی به این واقعیت اشاره می کنند که این طرح اختیاراتی به دونالد ترامپ می دهد تا موارد مشکل زا برای برجام را از این تحریم ها مستثنی کند. با این حال ما معتقدیم که این اقدام از سوی کنگره برای قرار دادن اختیارات در دست دولت برای اعمال تحریم هایی که اگر وضع شوند، می تواند منجر به نقض آشکار برجام شده و تعهدات ما برای ممانعت از ایران برای رسیدن به سلاح هسته ای را نقض کرده و در نهایت سربازان ما را در خطر اندازد، اقدامی غیر سازنده است.» دراین یادداشت آمده است: «اعمال شرط و شروط جدید می تواند از سوی ایران به عنوان تغییر یک طرفه مفاد برجام تفسیر شود که در آینده در مورد تعهدات ایجاد شک و شبهه کند. این امر می تواند این اختیار را به ایران دهد که اقدام متقابل کرده و برای مثال شرط و شروط جدیدی برای انجام تعهدات خود در برجام ایجاد کند. اگر در این میان، شرکای اروپایی، چینی و روسی ما نیز به این نتیجه برسند که مفاد برجام از سوی آمریکا یک طرفه تغییر داده شده، اجماع بین المللی لازم برای فشار بر ایران در راستای اجرای مفاد برجام از میان خواهد رفت.»

نویسندگان این یادداشت فارین پالیسی در پایان تصریح کرده اند: «ما از ادامه طرح هایی که تحت اختیارات و قوانین کنونی، نهادها و افرادی که در برنامه موشکی یا فعالیت های تروریستی ایران همکاری دارند حمایت می کنیم، ولی بدون در خطر انداختن سندی بین المللی که مهمترین تهدید متوجه ما و متحدان ما در منطقه را از میان برده است. اما کنگره نباید کاری کند که شرکا و متحدان ما، آن را به عنوان نقض و زیر پا گذاشتن توافقی که تاکنون به اهداف خود رسیده است، نگاه کنند. این گونه اقدامات به جای مهار ایران، منجر به انزوای ایالات متحده خواهد شد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها