راستی‌آزمایی ادعاهای اقتصادی دولت

کد خبر: 668900

ادعاهای اقتصادی دولت در صورت راستی‌آزمایی زیر سؤال می‌رود.

روزنامه کیهان: ادعاهای اقتصادی دولت در صورت راستی‌آزمایی زیر سؤال می‌رود. به گزارش روزنامه صبح نو، دولت یازدهم در تشریح نتایج عملکرد چهارساله خود، نکاتی را به عنوان موفقیت‌های اقتصادی خود ذکر می‌کند که بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان آمار و بانک مرکزی، به ظاهر صحیح می‌نمایاند.

دولت معتقد است پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای اولین بار تراز تجاری ایران در سال 1395 مثبت شده است.
اولاً مبلغ 43/93 میلیارد دلار صادرات نفتی با احتساب صادرات میعانات گازی است که به دلیل راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی طی یک سال گذشته از رشد 2 تا 3 میلیارد دلاری برخوردار بوده است. در حالی که خالص صادرات غیر نفتی بایستی بدون لحاظ آنها صورت گیرد. اگر صادرات میعانات گازی را از میزان صادرات کسر کنیم، میزان صادرات غیر نفتی به میزان 2/8 میلیارد دلار کمتر است یعنی ما در سال گذشته با کسری تراز تجاری به میزان 2/8 میلیارد دلار مواجه بوده‌ایم. ثانیاً صادرات کالا (بدون مواد پتروشیمی) در سال 1394، 22/47 میلیارد دلار و در سال 1395 مبلغ 20/19 میلیارد دلار بوده است. یعنی حدود 2/3 میلیارد دلار کسری صادرات کالا را داشته‌ایم و در همین سال نیز میزان واردات نسبت به سال 1394، حدود 2 میلیارد دلار افزایش داشته است. به عبارت دیگر، در حوزه تجارت کالا (به جز مواد پتروشیمی) ما حدود 4 میلیارد دلار کسری تراز تجاری داریم.
این گزارش می‌افزاید: بنابر آمار سازمان آمار، نرخ بیکاری از 10/4 درصد در سال 1392 به 12/4 درصد در سال 1395 رسیده است. این در حالی است که میزان جمعیت فعال کشور (جمعیتی که جویای کار و آماده به کار است) افزایش چشمگیری داشته است و چون جمعیت جویای کار افزایش یافته پس 12/4 درصد آن هم به مراتب از نظر تعداد افزایش چشمگیر داشته است؛ به نحوی که در حال حاضر جمعیت بیکار کشور از نظر تعداد، 3/2 میلیون نفر است. فارغ‌ از اینکه فرد شاغل از نظر تعریف سازمان آمار عبارت است از کسی که در طول یک هفته منتهی به آمارگیری، حداقل یک ساعت، کار کرده باشد. بر اساس آمار وزارت کار، در مدت 4 سال گذشته، بخش کشاورزی رشد 3/7 درصدی داشته و در مقابل بخش صنعت، دارای کاهش 1/5 درصدی بوده است و تعداد بیکاران این بخش افزایش داشته است. اکثر افزایش اشتغال در حوزه خدمات بوده است و در نهایت از نظر تعداد در این چهار سال فقط 5/8 درصد تعداد شاغلین افزایش یافته است. در این مدت نه تنها ما شاهد رشد نسبی اشتغال نبوده‌ایم بلکه به طور حقیقی، میزان اشتغال کاهش داشته است.

افزایش سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یکی از موفقیت‌های دولت و از نتایج برجام، اعلام می‌شود. پس از امضای توافقنامه برجام میان ایران و 6 کشور طرف مذاکره، در بیش از یک سال گذشته، رفت و آمدهای متعددی بین تیم‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای مختلف صورت گرفت و تفاهمنامه‌های متعددی نیز به امضای طرفین رسید اما بر اساس سخنان وزیر محترم اقتصاد در اواخر بهمن ماه سال 95، از 11 میلیارد توافق نامه صورت گرفته در سال 95، تنها یک میلیارد از این مبلغ، محقق و به اقتصاد کشور تزریق شده است. جدول سرمایه‌گذاری خارجی در طول چهار سال گذشته نشان از کاهش 2 میلیارد دلاری طی این مدت است. این در حالی است که فاصله سال‌های 88 تا 91، بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری در کشور رقم خورده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها