واکنش تهران به امضای قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران

کد خبر: 706061

سیدعباس عراقچی چهارشنبه شب در واکنش به امضای تحریم‌های آمریکا توسط ترامپ علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی تصریح کرد: هدف اصلی آمریکا از اعمال این تحریم‌ها علیه ایران از بین بردن برجام است و ما نسبت به این حرکت واکنش بسیار هوشمندانه‌ای خواهیم داشت.

خبرگزاری ایسنا: معاون وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با بخش خبری 21 شبکه یک سیما اظهار کرد: کاری که امروز ترامپ انجام داد مورد انتظار بود و طبیعی بود قانونی را که کنگره تقریباً با اجماع تصویب کرده است، او امضاء کند و دلیل این موضوع تلقی‌ای است که در آمریکا نسبت به برجام و ایران وجود دارد. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها این تلقی را دارند که ایران به وسیله برجام قدرتمندتر شده است. ایران به وسیله برجام قدرت زیادی پیدا کرده و در مقابل رفتارش در منطقه و در مقابل آمریکا عوض نشده است و همچنان به سیاست‌های ضدسلطه خود ادامه می‌دهد.
این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: براساس همین نگاه تصور عمومی در واشنگتن این است که باید این وضعیت برگردد و دوباره ایران را تحت فشار قرار دهند. البته برجام مانع بزرگی را در برابر آنها قرار داده تا آنها بتوانند تحریم‌های نفتی و تحریم‌های سنگین را برگردانند.
وی ادامه داد: آنها در همین راستا به شیوه‌های جدیدی متوسل شده‌اند و این قانون جدید اگرچه تحریم‌های گذشته را برنمی‌گرداند اما با شیوه‌های جدید اشخاص بیشتری را در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد. آنها با این اقدامات سعی می‌کنند که منافع ایران را از برجام به حداقل برسانند و اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهند.
عراقچی افزود: آنها امید دارند که براساس این فشارها در انتهای یک دوره ایران خود ترغیب شود که از برجام خارج شود. وی با بیان اینکه از دید ما حرکتی که از سوی آمریکایی‌ها انجام شده خصمانه و دشمنانه است،افزود: هدف اصلی آنها از بین بردن مردم است تا بتوانند از این طریق فشارهای بیشتری را به ایران وارد کنند.
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد:همانطور که در صحبت‌های آقایان ظریف و شمخانی مشاهده کردید ما حتما به‌گونه‌ای رفتار نخواهیم کرد که گرفتار سیاست‌های دولت آمریکا و ترامپ شویم. واکنش ما به این حرکت بسیار هوشمندانه خواهد بود. معاون وزیر خارجه تصریح کرد: در روز دوشنبه هیات نظارت بر اجرای برجام جلسه مفصلی داشت و همه ابعاد قضیه در این جلسه بررسی شد. واکنش‌های بسیار حکیمانه‌ای در این جلسه طراحی شد که در 16 بند توسط رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود. عراقچی در ادامه گفت‌وگوی خود با بخش خبری 21 شبکه یک سیما در پاسخ به سوالی در ارتباط با تهدید آمریکا مبنی بر اینکه در 90 روز آینده احتمالاً تعلیق‌های کنگره علیه ایران را تعلیق نخواهد کرد و پایبندی ایران به اجرای تعهداتش در برجام را تایید نمی‌کند، تصریح کرد: سابقه ایران در اجرای تعهداتش در برجام کاملا روشن است و آژانس در 7 گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است. وی افزود: دولت آمریکا نیز در طول شش ماه گذشته چاره‌ای نداشته که این پایبندی را تایید کند و به توقف تحریم‌های کنگره علیه ایران کماکان ادامه دهد. معاون وزیر خارجه تصریح کرد: منتهی همانطور که عرض کردم سیاست آنها تغییر روند است. از دید ما نقض برجام اتفاق افتاده که ما واکنش مناسب و متناسب را نسبت به این موضوع انجام خواهیم داد.
وی بار دیگر به طراحی‌های اخیر هیات نظارت بر اجرای برجام اشاره کرد و گفت: وقتی این طراحی‌ها اجرایی شود طیف وسیعی از فعالیت‌ها را دربر می‌گیرد و هر سه قوه اقداماتی را در واکنش به این اقدام آمریکا انجام می‌دهند.
عراقچی ادامه داد: با امضای قانون تحریم‌ها، این قانون از امروز وارد مرحله اجرا می‌شود و با توجه به این امر فکر می‌کنم مجلس شورای اسلامی نیز وارد نهایی کردن پیش‌نویسی شود که در این ارتباط تهیه کرده است. وی با بیان اینکه پیش‌نویس تهیه شده اولین واکنش ما در این ارتباط خواهد بود و اولین اقدام در این ارتباط اقدام مجلس است، افزود: این پیش‌نویس برای مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا تهیه شده است. متن این پیش‌نویس محکم است. نمایندگان همچنان در حال بررسی آنها هستند و احتمال می‌دهم متن نهایی محکم‌تر از متن پیش‌نویس اولیه شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: در این پیش‌نویس اقدامات تحریمی متقابل علیه آمریکا در نظر گرفته شده است همچنین اقدامات حمایتی از نیروهای مسلح و اتباع ایرانی که در اثر تحریم‌های آمریکا دچار ضرر و زیان می‌شوند نیز در نظر گرفته شده است.
این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: در این چارچوب قوه قضاییه در راستای حمایت از اتباع ایرانی وارد میدان می‌شود و همانطور که گفتم با توجه به اینکه آنها (آمریکایی‌ها) نیروی قدس و سپاه ما را هدف قرار داده‌اند، مجلس محترم تدابیری را برای تقویت این نیروها در نظر گرفته است.
وی افزود: بعد از تصویب این قانون بقیه مصوبات هیات نظارت بر اجرای برجام عملی می‌شود و در این چارچوب وظایفی برعهده وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و دیگر دستگاه‌های مربوطه گذاشته شده است.
عراقچی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال نوع واکنش طرف‌های دیگر برجام در ارتباط با تصمیم اخیر آمریکا گفت: از ابتدای اجرایی شدن برجام طراحی‌ای که در ایران در این ارتباط انجام شده بدون اتکا به میزان پایبندی طرف‌های مقابل بوده است. معاون وزیر خارجه در این ارتباط توضیح داد: اینکه طرف‌های مقابل تا آخر می‌ایستند یا نمی‌ایستند یک بحث است و اینکه ایران به چه میزان روی آنها حساب باز کرده است یک بحث دیگری است. ما طبق مصوبات مجلس و طبق تدابیری که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند کاملا برای هر شرایطی آمادگی داریم.
عراقچی تصریح کرد: آنچه اکنون به نظر می‌رسد این است که کشورهای اروپایی مخالفت خود را با این قانون جدید آمریکا اعلام کرده‌اند و پیام‌های مختلفی را فرستاده‌اند که به تعاملات اقتصادی خود با ایران ادامه می‌دهند. این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: هدف اصلی این قانون این است که بنگاه‌های اقتصادی در سراسر دنیا از تعامل و همکاری اقتصادی با ایران بترسند و آنها را از بابت این موضوع نگران کنند ولی سیاست ما الان از کشورهای اروپایی در این زمینه شاهد بوده‌ایم حرکت در جهت عکس این موضوع است. من در برنامه نگاه یک نیز گفتم کاری که توتال انجام داد و قراردادی که بین ایران و این شرکت منعقد شد این پیام را از طرف اروپا به آمریکا می‌دهد که در هر شرایطی تعامل اقتصادی خود با ایران را ادامه می‌دهد.
معاون وزیر خارجه افزود: شواهدی که از طرف روسیه، چین و اروپا دیده می‌شود در مخالفت با این اقدام آمریکا است. عراقچی در پایان گفت: همانطور که عرض کردم ما بر روی توانمندی‌های خود حساب می‌کنیم و برای هر سناریویی آمادگی داریم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها