لاریجانی در مجلس هرگونه می‌خواهد عمل می‌کند

کد خبر: 707829

من معتقدم اگر خوب عمل کنیم آقای لاریجانی را هم می‌توانیم به آیین‌نامه و رعایت آن دعوت کنیم آقای لاریجانی خیلی مبسوط الید در مجلس شده و هرگونه که می‌خواهد عمل می‌کند.

سرویس سیاسی فردا: مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید در گفتگویی تفصیلی با روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد درباره موضوعات مختلف گفتگو کرده است که در ادامه بخشی از آن را می خوانید:
اختلاف بین اصلاح‌طلبان و روحانی به‌صورت جدی‌تری بروز می‌کند، مثل اختلاف احمدی‌نژادی‌ها و اصولگرایان؟
به‌طور طبیعی این اختلاف پیش می‌آید، اما هیچ‌کس بنای اختلاف نباید داشته باشد. مثلا حزب اعتدال و توسعه قبل از آقای روحانی چندان اسمی در میان احزاب نداشت، اما امروز به‌خاطر آقای روحانی مدعی بیشترین سهم در کابینه می‌شود. این حزب هم هیچ تناسبی با اصلاح‌طلبی ندارد، خودشان هم رودربایستی ندارند و می‌گویند که ما یک حزب میانه‌رو غیراصلاح‌طلب هستیم، البته نباید هم توقع داشته باشیم که آقای روحانی تمام مطالبات ما اصلاح‌طلبان را برطرف کند، اما آقای روحانی باید بداند اگر مشارکت 73 درصدی نبود آقای روحانی هم رئیس‌جمهور نبود.
جر و بحث‌های همیشگی شما با آقای لاریجانی در مجلس از کجا نشات می‌گیرد، آیا ارتباطی با آن بازی سیاسی دارد که در بحث ریاست مجلس با شما انجام داد؟
من معتقدم اگر خوب عمل کنیم آقای لاریجانی را هم می‌توانیم به آیین‌نامه و رعایت آن دعوت کنیم آقای لاریجانی خیلی مبسوط الید در مجلس شده و هرگونه که می‌خواهد عمل می‌کند.
از ماجرای پروفسور کواکبیانی که به شما گفت، بگویید؟
الان که 5 ماه از سال گذشته است به حرف آن روز من می‌رسید. من آن موقع به آقای لاریجانی گفتم شما نباید مکاتبه انجام می‌دادید. (راجع به برنامه و بودجه) ایشان گفت من به عنوان «رئیس مجلس نوشتم نه از طرف مجلس، پس حتما باید از جناب پروفسور کواکبیان اجازه می‌گرفتم.»
من گفتم وقتی دولت برنامه‌ای را قبول دارد 30 درصد آن را اجرا می‌کند. مثلا در برنامه ششم دولت 34 ماده داده بود، لاریجانی توانست با آن نامه کاری کند تا بتواند آن را 144 ماده کند. اما من می‌گفتم بگذارید دولت چیزی که می‌تواند را انجام دهد، اما با آن نامه کاری کردیم که اکنون دولت در حالی که 5 ماه از سال می‌گذرد هنوز برنامه ششم را ابلاغ نکرده است. حالا بنده لقب پروفسور بگیرم یا نگیرم! آن موقع که آن حرف را زدم قطعا این روز را می‌دیدم اینکه باری که بر دوش دولت می‌گذاریم را متوجه باشیم، اما آن تریبون هم دست خودشان است، آن موقع ما ضایع شدیم وگرنه کَل کَل خاصی با لاریجانی ندارم.
کَل کَل که دارید آقای کواکبیان...
من مسئولیت‌های زیادی در مجلس دارم؛ از اتحادیه بین‌المجالس جهانی گرفته، بحث فراکسیون دیپلماسی منافع ملی گرفته، نماینده در کمیته حمایت از انقلاب فلسطین گرفته، رئیس گروه دوستی گرفته و... و خیلی از مسئولیت‌های دیگر که در مجلس دارم و آن را همراه با او (لاریجانی) دنبال می‌کنم، اما معتقد هستم که هر کس بر جایگاه ریاست می‌نشیند باید توجه کند که سخنگوی مجلس است و نه رئیس به مفهوم مطلق آن، مشکل ما با آقای لاریجانی در این است.
پس همه دعواهای لفظی شما با رئیس مجلس به خاطر آن است که او آیین‌نامه را رعایت نمی‌کند؟
بله! برای هیئت‌رئیسه این دوره (دوره دوم) قاعده‌ای برای فراکسیون‌ها گذاشتیم تا رئیس و نایب‌رئیس و... را به‌صورت مشترک انتخاب کنیم، دیدیم دوستان غیراصلاح‌طلب پای حرفشان نایستادند. من در این دوره هم می‌خواستم کاندیدای ریاست مجلس شوم، به من گفتند کاندیدا نشو چون در ریاست قرار است اصلاح‌طلب و اصولگرا رای مشترک بدهند من هم کاندیدا نشدم. اگر چنین قرار و تعهدی نبود من کاندیدا می‌شدم. ممکن بود رای نیاورم، ولی حداقلش آن بود که هویت اصلاح‌طلبی خود را به نمایش می‌گذاشتیم، ولی ما اصلاح‌طلبان سر عهدمان ماندیم، ولی آنها نماندند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها