حلقه امن داعش برای صهیونیست‌ها

کد خبر: 778301

به دلیل نقش تأثیرگذار ایران و روسیه در سرکوب گروهک تروریستی داعش، قطب‌نمای آمریکا برای ایجاد ناامنی به سمت آسیای میانه نشانه رفت.

حلقه امن داعش برای صهیونیست‌ها
روزنامه حمایت؛ حسن هانی‌زاده: روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در درس خارج فقه خود با اشاره به اوضاع دردناک افغانستان، داعش و آمریکا را عامل ناامنی‌های منطقه خواندند. ایشان هدف آمریکا از انتقال داعش از سوریه و عراق به افغانستان را تلاش این کشور برای توجیه حضور دائمی خود در منطقه دانستند. به تعبیر مقام معظم رهبری، آمریکا با انتقال داعش به افغانستان و ایجاد ناامنی در این کشور تلاش دارد تا ضمن درگیر کردن ملت‌های منطقه، با این ناامنی‌ها حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند. اگر چه معظم له در طول سال‌های اخیر، همواره نسبت به تحرکات آمریکا در منطقه به ویژه در افغانستان هشدار داده بودند، اما ایشان از ماهیت واقعی آمریکا در افغانستان پرده بر داشتند.
واقع امر این است که آمریکا از ۶ ماه پیش و پس از پاک‌سازی کامل شرق سوریه به ویژه مناطق دیرالزور و البوکمال توسط محور مقاومت، اقدام به انتقال بیش از ۶۰۰ تن از عناصر داعش به افغانستان کرد. این اقدام در چارچوب تلاش آمریکا برای انتقال بحران سوریه و خاورمیانه به آسیای میانه و آسیای مرکزی قابل تجزیه و تحلیل است، زیرا ظاهراً مأموریت داعش در سوریه و عراق به پایان رسیده است.
در طول ۷ سال بحران سوریه، آمریکا، عربستان، اردن و ترکیه، انواع سلاح‌های پیشرفته در اختیار بیش از ۱۳۰ گروهک تروریستی موجود در سوریه از جمله داعش قرار دادند. عربستان به تنهایی ۶۰ میلیارد دلار در اختیار «داعش»، «جبهه النصره»، «جیش الاسلام»، «ارتش آزاد ««فیلق الرحمن» و «لواء التوحید» قرار داد که این کمک‌های مالی مستقیماً زیر نظر آمریکا صورت گرفت. در این مدت، رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا و عربستان در سازماندهی این گروهک‌های تروریستی نقش داشته و با استفاده از فضای بحرانی، آموزش نیرو‌های داعش را بر عهده گرفت. انتقال عناصر داعش و جبهه النصره به بیمارستان‌هایی در فلسطین اشغالی نشان داد که یک ارتباط کاملاً سازمان یافته میان گروهک‌های تروریستی با رژیم صهیونیستی وجود دارد.
این در حالی است که به دلیل نقش تأثیرگذار ایران و روسیه در سرکوب گروهک تروریستی داعش، قطب نمای آمریکا برای ایجاد ناامنی به سمت آسیای میانه نشانه رفت. برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا با استفاده از پایگاه‌های خود در افغانستان، عناصر خطرناک داعش را که عمدتاً از مناطق آسیای میانه هستند، برای ایجاد ناامنی در افغانستان و آسیای میانه به این منطقه منتقل کرده است. از این رو، تشدید حملات گروهک تروریستی داعش علیه مردم افغانستان پیام مهمی از سوی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی به کشور‌های منطقه و از جمله روسیه و ایران تلقی می‌شود.
هدف دیگر آمریکا این است تا کشور‌های تأثیرگذار منطقه مانند ایران و روسیه را به داعش مشغول کند تا راهبرد‌های آینده خود را در سوریه عملیاتی نماید. آمریکا تلاش دارد تا با ایجاد ناامنی در شمال سوریه این کشور را به ۴ بخش کرد نشین، علوی نشین، سنی نشین و مسیحی نشین تقسیم کند تا با کوچک سازی سوریه از نقش راهبردی این کشور در تقابل با رژیم صهیونیستی بکاهد.
از آنجا که سوریه نقشی کلیدی در تقویت محور مقاومت از جمله حزب الله و حماس ایفا می‌کند، لذا هدف مشترک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی این است تا سوریه را به یک کشور تقسیم شده و بی‌تأثیر تبدیل کنند. قطعاً در آینده نه چندان دور عملیات تروریستی داعش از مرز‌های افغانستان فراتر خواهد رفت و تا مرز‌های روسیه و حتی چین و هند نیز کشیده خواهد شد.
دلیل این امر آن است که آمریکا قصد دارد از نیرو‌های تروریستی داعش، به صورت نامتمرکز برای پیشبرد اهداف خود در آسیای میانه و آسیای مرکزی استفاده کند. بر اساس گزارش‌های موجود، آمریکا در نظر دارد با بهره گیری از ناامنی‌های شمال سوریه، بیش از ۴ هزار تن دیگر از نیرو‌های داعش را به تدریج از شمال سوریه و همچنین اطراف رقه و درعا به افغانستان منتقل کند تا این کشور به کانون حضور گروهک تروریستی داعش تبدیل شود؛ لذا در چنین فضایی دو خطر متوجه منطقه خواهد بود که عبارتند از: «تجزیه سوریه و ایجاد کشور‌های جزیره‌ای در شمال، شرق، جنوب و ساحل مدیترانه» و سپس «بحران سازی در کشور‌های تأثیرگذار در مسئله سوریه». از این رو، کشور‌هایی مانند ایران، روسیه، هند، افغانستان، چین و حتی ترکیه باید یک بلوک نظامی و امنیتی مشترک برای تقابل با خطرات ناشی از حضور داعش در آسیای میانه ایجاد کنند. این کشور‌ها قطعاً در کانون بحران سازی‌های آینده آمریکا در منطقه خواهند بود و اگر یک ائتلاف امنیتی و نظامی مشترک میان این کشور‌ها شکل نگیرد، دایره ناامنی‌ها تا مرز‌های این کشور‌ها گسترش خواهد یافت. قطعاً روسیه پس از افغانستان، هدف بعدی گروهک تروریستی داعش خواهد بود، چرا که حضور فعال مسکو در سرکوب تکفیری‌ها در سوریه، آمریکا، عربستان و رژیم جعلی صهیونیستی را به توطئه چینی برای ایجاد ناامنی در این کشور مهم وادار ساخته است؛ لذا به نظر می‌رسد کشور‌های منطقه باید به سمت همگرایی منطقه‌ای و پرهیز از اختلافات سیاسی حرکت کنند، در غیر این صورت هیچ‌یک از کشور‌های منطقه از شرارت‌های مشترک آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و داعش در امان نخواهند بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها