طرح اعاده اموال نامشروع مسئولین را به رفراندوم بگذارید/ نمایندگان خواهان شفافیت در رای‌گیری شدند

کد خبر: 791828

بسیار بدیهی است که مردم 100 درصد با اجرای این طرح موافق هستند تا کسانی که از راه غیرقانونی، اموال بیت‌المال را انباشت کردند، به بیت‌المال برگردانند.

طرح اعاده اموال نامشروع مسئولین را به رفراندوم بگذارید/ نمایندگان خواهان شفافیت در رای‌گیری شدند

سرویس سیاسی فردا: چندی پیش «طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پارلمان مطرح شد؛ به‌طوری که حمایت بی‌سابقه نمایندگان مجلس و چهره‌های شاخص احزاب و گروه‌های سیاسی با رویکردهای مختلف را در کنار برخی مخالفت‌ها در پی داشته است.

اموال ۱۵ هزار مسئول اجرایی بررسی می‌شود

محمد دهقان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و طراح طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» در تشریح جزئیات این طرح گفته است، این طرح شامل همه مدیران کشور از ابتدای انقلاب تاکنون می‌شود، اما به‌دلیل ملاحظه‌ای که وجود دارد، مدیران کشور دو لایه شده‌اند؛ یکی مدیران ارشد، رؤسای قوا و معاونین آنها، وزرا و معاونین وزرا، استانداران و معاونین استانداران و شهرداران مراکز استان‌ها و معاونین آنها، اگر 30 مرکز استان را هم فرض کنیم، البته تعداد استان‌ها در گذشته کمتر هم بوده است، تعدادشان زیاد نمی‌شود.

طبق بررسی‌هایی که در جزئیات طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» صورت گرفته، این طرح شامل بررسی اموال و دارایی‌های 15 هزار مسئول اجرایی کشور می‌شود.

نمایندگان خواهان شفافیت در رای‌گیری هستند

هرچند بیش از ۱۸۰ نماینده این طرح را امضا کرده‌اند لیکن طراحان این طرح نگرانی‌هایی در خصوص این مساله‌دارند و خواستار شفافیت در رای‌گیری هستند. سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس و یکی از نمایندگان امضاکننده طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» معتقد است که رأی‌گیری برای کلیات این طرح، می‌بایست به‌صورت علنی باشد، تا معلوم شود که کدام نمایندگان با شفاف شدن اموال و دارایی‌هایشان مخالف‌اند.

ماده 122 آئین نامه داخلی مجلس مربوط به نحوه رأی‌گیری نمایندگان مجلس است. در این ماده آمده است که رأى‏‌گیرى در مجلس به یکى از روش‌ها انجام مى‌‌گیرد: 1 ــ با دستگاه الکترونیکى، 2 ــ علنى با ورقه، 3 ــ مخفى با ورقه، 4 ــ قیام و قعود.

بر همین اساس طراحان این طرح خواهان اجرایی شدن این ماده از آیین‌نامه هستند تا مشخص گردد چه نمایندگانی با این طرح مخالفت می‌کنند.

طرح اعاده اموال نامشروع را به رفراندوم بگذارند

حجت‌‌الاسلام موسی غضنفرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان اظهار کرد: مسئولان نباید از این طرح بترسند و اگر هم تردیدی دارند، بهترین موضوعی که می‌توانند به رفراندوم بگذارند، همین مسئله است و می‌توانند نظر مردم را جویا شوند.

رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران اضافه کرد: بسیار بدیهی است که مردم 100 درصد با اجرای این طرح موافق هستند تا کسانی که از راه غیرقانونی، اموال بیت‌المال را انباشت کردند، به بیت‌المال برگردانند.

نماینده دوره‌های هفتم و هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعاده اموال نامشروع، هم جنبه بازدارندگی دارد و هم اموال به غارت رفته را به بیت‌المال بازمی‌گرداند گفت: البته نکته قابل توجه این است که به قدری افراد و مسئولان پاک دست در جمهوری اسلامی ایران وجود دارند که مثل مردم عادی و شاید بدتر از آنها زندگی می‌کنند.

غضنفرآبادی تصریح کرد: متاسفانه به جای اینکه از طر ح اعاده اموال نامشروع مسئولان، اسفتاده خوبی شود، سوء استفاده می‌شود. به جای اینکه سر مسئولان مجرم کوبیده شود، ضد انقلاب سوء اسفاده کرده و سر نظام می‌کوبد.

رییس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران افزود: این برداشت‌ها غلط است و این طرح اگر هم در گذشته چیزی نباشد، برای آینده خوب است و موجب بازدارندگی می‌شود. ضدانقلاب، سلطنت‌طلب‌ها و منافقین که اموال و دارایی‌های کشور را غارت و داخل هواپیما کرده و بردند، نباید ذوق زده شوند.

وی تاکید کرد: مسئولان پاک دست با تلاش شبانه‌روزی، انقلاب و کشور را به اینجا رسانده‌اند و نباید تخلف برخی از مسئولان که بسیار معدود هستند، به پای همه نوشته شود و خدمات نظام و انقلاب را که مسئولان بسیار دلسوز و پاک دستی، سال‌های سال در آن خدمت کردند را زیر سئوال برد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها