فساد در کاخ سفید

کد خبر: 862882

۲۲‌اوت یکی از تلخ‌ترین شب‌های ریاست جمهوری ترامپ بود، در این شب وکیل سابق او اعتراف کرد که در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ برای پیروز شدنش، به چندین نفر مبالغی را به صورت غیرقانونی پرداخت کرده است، همچنین رییس سابق ستاد انتخاباتی‌اش در هشت‌مورد از ۱۸‌پرونده تقلبی بانکی و مالیاتی محکوم شناخته شد.

فساد در کاخ سفید

روزنامه صبح نو: ۲۲‌اوت یکی از تلخ‌ترین شب‌های ریاست جمهوری ترامپ بود، در این شب وکیل سابق او اعتراف کرد که در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ برای پیروز شدنش، به چندین نفر مبالغی را به صورت غیرقانونی پرداخت کرده است، همچنین رییس سابق ستاد انتخاباتی‌اش در هشت‌مورد از ۱۸‌پرونده تقلبی بانکی و مالیاتی محکوم شناخته شد.

اعترافات آقای وکیل علیه ترامپ پرونده‌های فساد اطرافیان دونالد ترامپ، یکی پس از دیگری در حال اثبات است، در روز ۹‌آوریل سال جاری مأموران اداره پلیس فدرال آمریکا دفتر کار، خانه و اتاق مایکل کوهن را در یک هتل لوکس تفتیش کردند و توانستند ایمیل‌ها، برگه‌های مالیاتی و اوراق مربوط به نوع کار او را با خود ببرند. پس از این اتفاق او تصمیم به همکاری گرفت تا دست کم، کمتر از ۶۵ سال در زندان بماند. به‌نوشته «سی‌ان‌ان»، بر سر صدور حکم حبسی به‌مدت حداکثر سه‌سال اصرار داشت، اما دادستان‌ها بر صدور حکم حبسی به‌مدت ۵۰‌ماه (چهارسال و دو ماه) اصرار دارند. به‌همین دلیل، مایک کوهن، وکیل دونالد ترامپ اعتراف کرد که در پرونده‌هایی، چون تخلف مالیاتی، جمع‌آوری فراتر از سقف قانونی کمک‌های مالی انتخاباتی، ارائه اظهارنامه نادرست به یک مؤسسه مالی و دریافت منابع غیرقانونی نقش داشته است. کوهن همچنین اعتراف کرده به دستور نامزد یک صندلی فدرال، تلاش کرده به استورمی دنیلز و کارل مک دوگال، بازیگر فیلم‌های پورن و مدل نشریه پلی‌بوی در مجموع ۲۸۰‌هزار دلار حق‌السکوت بدهد تا آن‌ها از روابط‌شان با دونالد ترامپ چیزی به رسانه‌ها نگویند. اتفاقی که برای جلوگیری از اثرگذاری منفی بر کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ صورت گرفته است. ایکل کوهن که حدود ۱۲‌سال برای دونالد ترامپ کار کرده است، اعتراف کرد که پرداخت حق‌السکوت به این دو زن را با هدف تأثیر گذاشتن بر انتخابات و با دستور یک «نامزد پست فدرال» انجام داده است. وکیل کوهن در نیویورک گفت که موکلش بر این مسأله آگاه است که «چه موضوع‌هایی می‌توانند برای رابرت مولر جالب توجه باشند» و در این زمینه موکلش «آمادگی کامل برای همکاری» را دارد. از جمله این موضوع‌ها این است که آیا ترامپ از حمله هکر‌های روسی به ایمیل هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ از حزب دموکرات، اطلاع داشته است یا نه. رودی جولیانی، وکیل ترامپ نیز در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مایکل کوهن را به «دروغ‌گویی و بی‌صداقتی طولانی‌مدت» متهم کرده است.

ترامپ: اگر دنبال وکیل خوب می‌گردید، مایکل کوهن را انتخاب نکنید این اعترافات کوهن بر ترامپ هم سنگین آمد و رییس‌جمهوری آمریکا ابتدا در توییتی با حالت طنز به وکیل سابق خود حمله کرد: «اگر کسی به دنبال یک وکیل خوب می‌گردد، قویاً توصیه می‌کنم مایکل کوهن را استخدام نکند.» او در توییتی دیگر اعلام کرد که «مایکل کوهن به دو فقره تقلب در امور مالی کمپین اعتراف کرده که جرم نیستند. باراک اوباما یک تقلب مالی بزرگ در کمپینش داشت که به راحتی حل و فصل شد.». اما دردسر‌های ترامپ تنها به کوهن ختم نمی‌شد و اتهامات سنگین پل منافورت هم مشکلات بیشتری برای رییس‌جمهوری آمریکا پدید آورد. در روز سه شنبه ۲۲‌اوت «پل مانافورت» رییس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در دادگاهی از ۱۸‌فقره اتهام وارده درباره تقلب بانکی و مالیاتی در هشت فقره محکوم شد، این نتیجه بررسی اعضای هیأت‌منصفه دادگاه، در ایالت ویرجینیا آمریکا بود. هرچند حکم نهایی قرار است ۱۲‌دسامبر صادر شود و هنوز حکمی درباره آقای منافورت صادر نشده است، ولی این اتهامات می‌تواند تا ۸۰ سال زندان هم برای رییس سابق ستاد انتخاباتی رییس‌جمهوری کنونی آمریکا به همراه داشته باشد. منافورت مشهور است که مدیریت کمپین افرادی را بر عهده بگیرد که چندان در دنیای سیاست خوش‌نام نیستند، او در سال‌های‌۱۹۷۸ تا‌۱۹۸۰ در کمپین انتخاباتی جرالد فورد و همچنین رونالد ریگان هم فعال بوده است، تنها ظرف سه ماه رییس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود. این سیاستمدار کهنه‌کار بیشتر به دلیل فعالیت‌هایی که در خارج از آمریکا انجام داد و درآمد‌هایی که داشته و آن‌ها را اعلام نکرده، متهم شناخته شده است، اما تمامی مراحل دادرسی همه اتهامات را رد کرده است.

حمله ترامپ به دستگاه قضایی بعد از محکوم شناخته شدن منافورت توسط دادگاه، دونالد ترامپ در توییت خود نوشت: «برای پل منافورت و خانواده‌اش شدیداً احساس بدی دارم. دستگاه مثلاً عدالت تخلف مالیاتی ۱۲‌سال پیش را استفاده کرد تا فشار زیادی بر وی وارد کند. او برخلاف مایکل کوهن نپذیرفت که کوتاه بیاید - داستان سر هم کند تا به توافق برسد. احترام بسیار برای چنین مرد شجاعی» او اندکی بعد در توییتی دیگر دوباره به دستگاه قضایی آمریکا حمله کرد و گفت: «از آن همه اتهام حتی نتوانستند، ۱۰‌اتهام را علیه پل منافورت اثبات کنند. پاپوش دوزی!» نباید این مهم را فراموش کرد که منافورت و هم کوهن بر اساس تحقیقاتی تحت تعقیب قرار گرفتند که مولر آن را پیش می‌برد. رابرت مولر، بازرس ویژه «پرونده ترامپ -روسیه» ماه‌هاست در حال بررسی این سؤال است که آیا ترامپ در مسیر پیروزی در انتخابات با کشور‌های خارجی به خصوص روسیه، تبانی کرده است یا نه.

دستور عفو عمومی توسط ترامپ بعد از اتهامات وارد شده به نزدیکان ترامپ رسانه‌ها هم از احتمال دستور عفو عمومی توسط رییس‌جمهوری آمریکا خبر دادند البته بر اساس این خبر‌ها ترامپ فقط کسانی را عفو می‌کند که از ناگفته‌ها چیزی نگوید. کاری که پل منافورت انجام داد. طبق قانون ایالات متحده، رییس‌جمهوری این کشور حق دارد متهمین را با فرمان خود عفو کند. رودی جولانی پیشتر گفته بود که شاید دونالد ترامپ چنین تصمیم اتخاذ کند و پل منافورت را عفو کند. اتفاقی که در صورت وقوع برای کسی مانند پل مانفورت که حتی ممکن است تا ۸۰‌سال حبس برایش صادر شود بسیار پرسر و صدا خواهد بود و حتی ممکن است به قیمت اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ باشد.

راز‌های ناگفته کوهن از سویی دیگر راز‌های کوهن و اعترافاتش می‌تواند ترامپ را به لحظه حضور در دادگاه، شهادت دادن و سوگند خوردن نزدیک کند، البته تنها کنگره آمریکا صلاحیت استیضاح کردن رییس‌جمهوری را دارند که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است، هرچند احتمال این می‌رود که درانتخابات نوامبر، اکثریت به دموکرات‌ها برسد، اما قطعیتی وجود ندارد که کنگره حتماً تصمیم به استیضاح رییس‌جمهوری بگیرد. اعترافات کوهن، تغییر احتمالی ترکیب کنگره بعد از انتخابات ماه نوامبر و اعلام نهایی گزارش بازرس ویژه، رابرت مولرونتایج بررسی پرونده دخالت روسیه درانتخابات، شهادت دروغ -احتمالی- ترامپ درباره اعترافات کوهن، فشار افکار عمومی در شهر‌های بزرگ و همچنین فشار روزانه رسانه‌های بزرگ هر کدام می‌تواند سهمی در نزدیک شدن رییس‌جمهوری آمریکا به استیضاح شدن داشته باشند. ازسویی دیگر مسأله‌ای که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اینکه مایکل کوهن تنها وکیل رییس‌جمهوری نبود، بلکه برای حزب جمهوری‌خواه هم کار می‌کرد؛ بنابراین ممکن است اسراری ازاین حزب هم داشته باشد. حتی برخی پارا فراتر نهاده و اعلام بازنشستگی زودهنگام «پل رایان» رییس مجلس نمایندگان را با این مسأله مرتبط می‌دانند و بعضی درباره ارتباط کوهن و «میچ مک کانل» سناتورقدیمی و جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی صحبت می‌کنند. یوید پرایس، نماینده دموکرات کنگره نیز احتمال استیضاح ترامپ در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره را رد نکرد. نیوزویک نیز در این رابطه نوشت: «بلافاصله بعد از این بمب‌های خبری در رابطه با مسائل دادگاه، احتمال استیضاح ترامپ پیش از پایان یافتن دوره اول ریاست جمهوری او به طرز قابل توجهی بالا رفته است». این رسانه در ادامه نوشت: هنوز مشخص نیست که کنگره اقدام معناداری در این رابطه انجام دهد. چهره‌های برجسته دموکرات که احتمالاً نگران تأثیرگذاری هرگونه تصمیم بر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای هستند، هنوز خواستار آغاز فوری روند استیضاح ترامپ نشده‌اند. در بازار پیش‌بینی سیاسی، پایگاه PredictIt (پیش‌بینی کنید)، درصد احتمال استیضاح ترامپ را پنج‌درجه بالا برد. این سایت به کاربران اجازه می‌دهد که «سهام» خریده و اگر پیش‌بینی (استیضاح) درست از آب درآمد، آ‌نهایی که سهام مربوط به اردوگاه آری به استیضاح را خریده باشند، به ازای هر سهم یک دلار دریافت خواهند کرد». بوستون گلوب نوشت: احتمل بسیار زیادی وجود دارد که ۲۱‌آگوست ۲۰۱۸، برای همیشه سرآغاز پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ شناخته شود. همه این مسائل بدین خاطر است که رییس‌جمهوری آمریکا در کلید زدن جرمی فدرال دخیل بوده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها