مخالفت یک نماینده با ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید

کد خبر: 866095

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد مناطق آزاد تجاری و اقتصادی جدید مغایر برنامه ششم است.

مخالفت یک نماینده با ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۱۱ شهریور) پارلمان در اخطاری به اصول ۶۰، ۱۳۲ و ۷۵ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: طبق این اصول، اعمال قوه مجریه جز در اموری که به عهده رهبری گذاشته شده، به عهده رئیس‌جمهور و وزرا است. در لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و اقتصادی جدید، بخشی از اختیارات به عهده سازمان مناطق آزاد محول شده است و این به این معنی است که اختیارات از جایی گرفته شده و به جای دیگری داده شده است. شورای نگهبان در سال ۱۳۷۲ همین ایراد را به این لایحه گرفته بود؛ لذا نباید دوباره بعد از تصویب، شورای نگهبان به آن ایراد وارد کند.

وی افزود: طبق اصل ۷۵ قانون اساسی، توسعه مناطق آزاد منوط به تأمین زیرساخت‌هاست. یعنی اگر زیرساخت‌ها تأمین شود، مشکلی پیش نمی‌آید، این لایحه پیشنهادی دولت با ماده ۶ بند الف. و ماده ۲۳ قانون برنامه ششم توسعه نیز تداخل دارد، زیرا براساس ماده ۶ بند الف. این قانون، برقراری هرگونه تخفیف و معافیت مالیاتی جدید در طول برنامه، ممنوع است.

نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه براساس ماده ۲۳ لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید، نحوه ایجاد مناطق آزاد منوط به تأمین زیرساخت‌ها و با تصویب مجلس است، اظهار داشت: با توجه به لایحه موجود می‌توان گفت که با قانون برنامه ششم توسعه، مغایرت دارد.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس که ریاست جلسه را به عهده داشت، در پاسخ به اخطار حجت‌الاسلام سلیمی، گفت: این اخطار وارد نیست؛ زیرا مناطق آزاد و تمام موارد در این لایحه براساس قانون نوشته شده است و جزء اصل ۷۵ محسوب نمی‌شود و در جای دیگر، امور مربوط به مناطق ویژه را بخش خصوصی انجام می‌دهد، بنابراین نمی‌توان اشکال اصل ۷۵ و بار مالی به این لایحه وارد کرد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: درباره مواد ۲۳ و ۶ بند الف، دارا بودن بار مالی درست است، اما با توجه به ماده (۶) بند الف، ممنوعیت و در ماده ۲۳، اجازه به مجلس داده شده است، اگر در جایی ممنوعیت و در جایی اجازه، وجود داشته باشد؛ پس استثناء وجود دارد، بنابراین اشکال قانون برنامه ششم به این لایحه وارد نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها