وقتی راز قوام با بازشدن صندوقش برملا شد

کد خبر: 876376

در منزل قوام اتفاق عجیبی افتاد. در صندوق آن مرحوم را باز کردند که شناسنامه‌اش را برای تشریفات دفن دربیاورند. چند کاغذ عشقی هم درآمد. اضافه بر آن که معلوم شد نزدیک پانزده سال قبل یک زنی هم محرمانه گرفته بوده است.

وقتی راز قوام با بازشدن صندوقش برملا شد

خبرگزاری فارس: در منزل قوام اتفاق عجیبی افتاد. در صندوق آن مرحوم را باز کردند که شناسنامه‌اش را برای تشریفات دفن دربیاورند. چند کاغذ عشقی هم درآمد. اضافه بر آن که معلوم شد نزدیک پانزده سال قبل یک زنی هم محرمانه گرفته بوده است.

گروه تاریخ: اسدالله علم، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا پهلوی است که مسئولیت‌های مختلف او در دوران پهلوی دوم گواه بر این مطلب است؛ از جمله این مسئولیت‌ها می‌توان به نخست وزیری (۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲) و وزارت دربار (۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶) اشاره کرد. تمایز او نسبت به سایر همقطاران خود، نه به خاطر مسئولیت‌های او بلکه به دلیل روابط دوستانه و صمیمانه‌ای است که با شاه مخلوع داشته است؛ به طوری که به صورت منظم، روزانه و یا در روز چند بار با شاه ملاقات داشته و مهم‌تر آنکه تنها مسئولی است که در این دوران، ملاقات‌های خود را روزانه به رشته تحریر درآورده است که در هفت جلد با عنوان «یادداشت‌های علم» و با ویرایش علینقی عالیخانی به چاپ رسیده است.

در قسمتی از این یادداشت‌ها، علم ضمن اشاره به خاطراتی از مرگ و تدفین پدرزن خود- یعنی قوام الملک شیرازی- به کشف ماجرای خیانت او به همسرش می‌پردازد، با این حال علم معتقد است که قوام لذت لازم را نبرده است و سرگذشت او را درس عبرتی برای خود می‌داند:

«امروز در منزل قوام اتفاق عجیبی افتاد. در صندوق آن مرحوم را باز کردند که شناسنامه‌اش را برای تشریفات دفن دربیاورند. چند کاغذ عشقی هم درآمد. اضافه بر آن که معلوم شد نزدیک پانزده سال قبل یک زنی هم محرمانه گرفته بوده است. وای که چه فحش‌ها از طرف خانم قوام و دختر‌ها به آن مرحوم داده شد. حقیقتاً چقدر بی‌گذشت هستند! خوب که فحش‌ها را دادند، من گفتم افسوس که به اندازه کافی کیف نکرد! حرف من مثل آب بر آتش بود. گفتم چرا اینقدر بی‌انصاف هستید. از مرده او هم نمی‌گذرید؟ ضمناً تجربه‌ای هم برای ما بود. باید در محتوای کشو‌های میزم دقت بکنم.» [۱]همانطور که از یادداشت او بر می‌آید این خیانت، موضوع کم اهمیتی برای علم است؛ چرا که او نه تنها در موارد متعددی از یادداشت‌های خود، صراحتاً به فساد‌های جنسی سران پهلوی اشاره می‌کند بلکه این گونه روابط را برای خود و شاه ضروری می‌داند؛ لذا بدیهی است که چنین خیانت‌هایی از نظر او، نمی‌از دریا باشد.

مسئله‌ای که به نظر برخی از متخصصان، سبب شد تا سران این رژیم منحوس کشته شوند. منوچهر رزم آرا [۲]در مصاحبه خود اشاره می‌کند که علت مرگ محمدرضا پهلوی، اسدالله علم و چندی دیگر از مقامات شاه، استفاده بی رویه از دارو‌های جنسی بوده است.

پی‌نوشت:

[۱]- یادداشت‌های علم، جلد ۲، صفحه ۳۶۸، مورخ ۱۰ بهمن ۱۳۴۸

[۲]- منوچهر رزم آرا، وزیر بهداشت کابینه بختیار و برادر حاج علی رزم آرا.

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها