سفیر آمریکا در هلند: حکم دادگاه لاهه فاقد وجاهت قانونی است

کد خبر: 878126

سفیر آمریکا در هلند تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری را بی‌اساس و فاقد وجاهت قانونی ارزیابی کرده است.

سفیر آمریکا در هلند: حکم دادگاه لاهه فاقد وجاهت قانونی است

خبرگزاری تسنیم: به نقل از یورونیوز، در پی صدور حکم موقت دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند که از آمریکا خواسته است موانع صدور اقلام بشردوستانه به ایران را برطرف کند، پت هوکسترا سفیر آمریکا در هلند به این تصمیم واکنش نشان داد.

هوکسترا در واکنشی حکم دیوان بین المللی دادگستری را بی‌اساس و فاقد وجاهت قانونی ارزیابی کرد. او گفت: «این اقدامی بی اساس و فاقد وجاهت قانونی است و دیوان در این زمینه صلاحیت ندارد.»

وی روز چهارشنبه همچنین افزود که دیوان بین‌المللی از پذیرش خواسته‌های رادیکالی که ایران خواسته بود پرهیز کرده است و تنها به موارد محدودی اشاره کرده است.

دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند امروز حکم موقت خود را در این پرونده اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها جان شهروندان ایرانی را به‌خطر انداخته است. دیوان لاهه از دولت آمریکا خواست تا صدور حکم نهایی، موانع صدور اقلام بشردوستانه به ایران را برطرف کند.

بر اساس این حکم، دیوان بین المللی دادگستری اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بر مبنای پیمان مودت میان دو کشور را دارد.

دولت آمریکا همچنین در واکنش به حکم این دادگاه، آن را «بی‌ارزش» خوانده است. دولت آمریکا همچنین بار دیگر اعلام کرده این نهاد در موضوع تحریم‌های ایران صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز امروز در واکنش به تصمیم دادگاه لاهه گفت که آمریکا به توافق مودت با ایران (۱۹۵۵) پایان می‌دهد.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه ایران از دادگاه بین المللی دادگستری برای حمله به آمریکا سوء استفاده کرده است، من اعلام می‌کنم که امروز ایالات متحده به پیمان مودت با ایران پایان می‌دهد.

ایران پیشتر اعلام کرده از ایالات متحده به‌دلیل نقض تعهدات بین‌المللی و مشخصاً «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» سال ۱۳۳۴ (۱۹۵۵) شکایت کرده است. شکایت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ به‌ثبت رسید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها