دانشجویانی که اشک شاه را درآوردند! +عکس

کد خبر: 879751

دانشجویان مخالف شاه از برای برگزاری تظاهرات ضد حکومت پهلوی برنامه‌ریزی کرده بودند و با حضور شاه در کاخ سفید این اعتراضات به اوج خود رسید.

دانشجویانی که اشک شاه را درآوردند! +عکس

خبرگزاری فارس: محمدرضا پهلوی برای آخرین بار در کسوت شاه ایران درآبان سال ۱۳۵۶ وارد آمریکا شد و مورد استقبال جیمی کارتر رئیس جمهور وقت این کشور قرار گرفت. شاه فردای آن روز در حالی در محوطه کاخ سفید به ایراد سخنرانی پرداخت که تظاهرات گسترده و بی‌سابقه‌ای علیه وی در مقابل کاخ در جریان بود. در این روز طبق برنامه قبلی قرار بود سخنرانی رئیس جمهور آمریکا و شاه ایران در محوطه باز کاخ سفید صورت گیرد که اعتراضات علیه سفر شاه به امریکا آن را تحت تأثیر قرار داد.

دانشجویان مخالف شاه از چند روز قبل برای برگزاری تظاهرات ضد حکومت پهلوی برنامه‌ریزی کرده بودند و با حضور شاه در کاخ سفید این اعتراضات به اوج خود رسید تا جایی که درگیری بین دانشجویان، طرفداران شاه و پلیس در گرفت. این درگیری‌ها کار را به جایی رساند که پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد. گاز اشک‌آور بر اثر وزش باد در کاخ سفید پراکنده شد و در چشمان شاه و حاضران رفت. تصویر شاه در حالیکه با دستمال اشک‌هایش را پاک می‌کرد در آن زمان بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج ایران یافت و بسیاری از آن به عنوان نشانه‌ای از وضعیت بحرانی رژیم شاه یاد کردند.

دانشجویانی که اشک شاه را درآوردند! +عکس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها