ثروتی: اصولگرایی باید پوست اندازی کند/ نواصولگرایی اصلاح در رفتار، اندیشه، عملکرد و اعتقادات است

کد خبر: 879810

ثروتی: نو اصول‌گرایی چنین تبیین می‌شود که بهبود در روش‌ها و عملکرد‌ها در چارچوب اهداف اصیل اصول‌گرایی و منافع ملی، اسلام و انقلاب اسلامی باشد.

ثروتی: اصولگرایی باید پوست اندازی کند/ نواصولگرایی اصلاح در رفتار، اندیشه، عملکرد و اعتقادات است

پایگاه خبری تحلیلی فردا: عبدالرضا ثروتی گفت: اصول‌گرایی باید پوست‌اندازی کند و روش‌های جدید را درپی بگیرد و اگر احیاناً درمیان اصول‌گرایان نیرو‌ها و افکار نامناسبی وجود دارد، باید آن‌ها را کنار بزنند و بیشتر به متن انقلاب بازگشت داشته باشند. چون اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی تفاوت و فاصله‌شان به اصل نظام و انقلاب بازمی‌گردد. به‌این معناکه شاید حتی فرزند امام هم از مسیر امام فاصله گرفته باشد، اما به نام امام است، ولی در مسیر و افکار خلاف نظر امام است و لذا دراین باره باید بیشتر کار شود؛ بنابراین به نظر بنده نواصول‌گرایی زیرمجموعه اصول‌‍گرایی است. در اصول‌گرایی اعتقاد به اسلام، انقلاب اسلامی و ولایت مطلقه فقیه و بعداز آن عملکرد عملی در راستای اجرای فرامین، ولی فقیه مطرح است و اصول‌گرایی مجموعه همین موارد است.

ثروتی در ادامه افزود: اصلاح‌طلبان در اصل ولایت فقیه زاویه دارند و می‌گویند که اسلام و انقلاب را قبول دارند. اما ولایت فقیه را با، اما و اگر قبول دارند. عملکردشان نیز تابع این دیدگاه است و به همین جهت خط و مسیرشان کمی متفاوت است. ازنظر اصلاح‌طلبای مانند خاتمی و روحانی خودشان را رهرو راستین خط امام می‌دانند. درحالی‌که اصول‌گرایان و مقام معظم رهبری رهرو راستین راه امام هستند. زیرا اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه دارند.

نماینده سابق مجلس با تأکید بر ضرورت اصلاحات در اصولگرایی گفت: در رابطه با اصولگرایی هم باید گفت، دربرخی موارد اصول‌گرایان نیز اشتباهاتی داشتند و حال نواصول‌گرایی باید این اشتباهات را کنار بگذارد. در اصول‌گرایی با افرادی مواجه هستیم که ولایت فقیه را قبول دارند. اما هریک عملکردی متفاوت دارند. اگر همانطور که آقای باهنر هم گفتند که اقای روحانی را درراستای اصول‌گرایی قرار دهیم و ایشان را اصول‌گرا بنامیم، حتماً این نوع اصول‌گرایی اشکال دارد. دیگر اینکه ایشان در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری نشان دادند که چقدر قدرت برایشان مهم‌تر از اخلاق است. او راضی شد برای رسیدن به قدرت و برنده شدن در انتخابان تهمت بزند که اگر اصول‌گرایان و اقای رییسی رای بیاورد، خیابان‌ها را دیوار می‌کشد. حتی رهبری هم مجبور شدند که بگویند جای انقلابی و جلاد عوض شده است. یعنی روحانی کار را به جایی رساند که کسانی‌که انقلابی رفتار کردند، جلاد نامید و حتی منافقین راهم پاکسازی کرد و مبرا از مسائل دانست.

وی افزود: پس اصول‌گرایی باید پوست‌اندازی کند و اصلاحاتی درآن رخ دهد. چه بسا برخی اصلاح‌طلبان که خود را اصول‌گرا می‌دانند و برخی اصول‌گرایان هم اکنون خود را اصلاح‌طلب می‌دانند. نمونه آن نمایندگانی هستندکه اصول‌گرا بودند و بعد به جبهه اصلاح‌طلبان پیوستند. این نشان می‌دهدکه دیدگاه این افراد متفاوت شده و برای رسیدن به قدرت و مقام حاضرند جبهه خود را عوض کنند. چه‌بسا برخی اصول‌گرایان هم زمان انتخابات اسبق به میرحسین موسوی قبل از مشخص شدن نهایی آرا تبریک گفتند. او را رییس جمهور دانستند.

این فعال سیاسی در ادامه عنوان نمود: نواصول‌گرایی اصلاحات در اندیشه و عملکرد و اعتقادات است. وقتی رهبری فرمودند که الان باید مقاومت کنیم، ولی برخی درپی مذاکره با امریکا بودند که قطعا این افراد در جبهه اصول‌گرایی نیستند. درست است‌که اصلاح‌طلبان بیشتر دنبال ارتباط با امریکا هستند، اما برخی اصول‌گرایان هم چنین گرایشی دارند که قطعاً این افراد از جبهه اصول‌گرایی نیستند؛ زیرا اصول‌گرا کسی است‌که اسلام، انقلاب اسلامی، امام و رهبری را قبول دارد و عملا ًتابع ولایت فقیه مطلقه باشد. حال قطعاً باید بهبودی در اندیشه اصول‌گرایی حاصل گردد. اصولاً اصلاح‌طلبی خوب است و امام علی علیه‌اسلام نیز می‌فرمایندکه انسان نباید دو روزش باهم یکسان باشد وگرنه ضرر کرده است. یعنی بایدعملکرد خود را روزبه‌روز بهتر کند وگرنه اصلاحی صورت نگرفته است. این مسئه هم اصلاح در اصول نیست بلکه اصلاح در رفتار است. ازاین جهت اصلاح خوب است، ولی نباید با اصلاح‌طلبی و بودن در این جبهه اشتباه شود. اصول‌گرایان هم باید خواسته مردم و نظرات و دیدگاه و نیاز‌های آنان را بدانند. وقتی رهبری از اشرافی‌گری سخن می‌گویند، باید افرادی مانند ناطق نوری در عملکرد خود تجدیدنظر کند که ایا واقعاً اصول‌گرا است و یاخیر؟ وقتی زندگی به‌سمت اشرافی‌گری برود، از اصول‌گرایی فاصله گرفته است.

عبدالرضا ثروتی گفت: گذشتن از مرام و عملکرد اصول‌گرایی برای قدرت و پستو مقام قابل قبول نیست و هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. اگر موافق این باشیم که هدف وسیله را توجیه می‌کند، روشی منافقانه است که در انتخابات ازآن استفاده شد و موفق در انتخابات شد، ولی درواقع ناموفق بود. حال اگر افرادی اصول‌گرا باشند، ولی مشی اشرافی داشته باشند و یا وزرایی با ثروت بالای هزار میلیاردی در کابینه باشند، یقیناً این افراد اصول‌گرا نیستند. زیرا امام ره فرمودند: افرادی باید در مسئولیت‌ها باشند که وضع زندگی متوسط به پایین دارند.. حال هر فردی در اصول‌گرایان هم که چنین منشی داشته باشد باید در رفتار و افکارش تجدیدنظر کند و پوست‌اندازی داشته باشد. ثروتی در پایان گفت: همه عباداتو بهترین عبادت هم در خدمت به مردم است و در احادیث و روایات هم داریم که بهترین شما خدمت گذارترین شما به مردم است. اگر کسی در عملکرد خود به‌دنبال پست و مقام باشد، ولی توانانی رسیدگی به نیاز‌ها و خواسته‌های مردم را نداشته باشد، اصول‌گرا نیست. زیرا اصول‌گرا هیچ زمانی به‌دنبال مقام و قدرت نبوده و نخواهد بود. ازاینجهت اصول‌گرایان باید به خواسته‌های مردم که درجهت و چارچوب باشد، رسیدگی کنند و آن رابراورده سازند. پس نو اصول‌گرایی چنین تبیین می‌شود که بهبود در روش‌ها و عملکرد‌ها در چارچوب اهداف اصیل اصول‌گرایی و منافع ملی، اسلام و انقلاب اسلامی باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها