صحبت درگوشی مقامات سایر کشور‌ها درباره شخصیت ترامپ

کد خبر: 889218

در ۱۳ آبان هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و این یک بلوف سیاسی است که در آینده‌ای نچندان دور مشخص خواهد شد.

صحبت درگوشی مقامات سایر کشور‌ها درباره شخصیت ترامپ

خبرآنلاین: از چندماه پیش بدون وقفه در شیپور تحریم در روز ۱۳ آبان دمید حالا دو روز مانده به ۱۳ آبان ۸ کشور از این لیست تحریم‌ها علیه ایران مستثنی شدند و حال سوال اینجاست دلیل این تهدید وعقب‌نشینی‌ها چیست؟

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس دهم در این رابطه به خبرآنلاین گفت: یک دید واقع بینانه به ما می‌گوید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران همواره از سوی کشور‌های غربی به ویژه آمریکا در تحریم بوده است و این یک واقعیتی است که نمی‌توان منکر آن بود؛ لذا نباید اشتباه کنیم چرا که برخی از رسانه‌ها مطرح می‌کنند قرار است از ۱۳ آبان تحریم‌هایی علیه ایران وضع شود گویا تا پیش از این ایران تحریم نبوده است.

او ادامه داد: قبل از توافق برجام، ایران تحریم بود و بعد از برجام هم، مدتی این کشور‌ها بازی اقتصادی کردند و پس از خروج آمریکا از این توافق همه چیز به حالت تعلیق درآمد که نمونه بارز آثار آن را در وضعیت شرکت رنو و همچنین قرارداد‌های هوایی می‌توانیم بینیم؛ بنابراین ما هر کجا مقابل تهدیدات ان‌ها مقتدرانه ایستادیم آن‌ها عقب نشستند. یادمان نرفته است که ترامپ رویای قطع کامل نفت را در سر می‌پروراند و این هم موردی بود که اتفاقا دولت هم موضع محکمی از خود نشان داد. وقتی ایران محکم اعلام کرد صادرات نفت ایران قطع شود هیچ نفتی از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد و همچنین موضوع فروش نفت در بورس را مطرح کردند و محکم با دیگر کشور‌ها وارد مذاکره شدند امریکا هم چاره‌ای جز پایین آمدن از موضع خود نداشت. به عبارت دیگر هر وقت ایران مقتدرانه ایستاد و به دنبال پیدا کردن راه حلی برای رفع مشکل بود نتیجه اش آن شد که کشور‌هایی مانند آمریکا قبل از آنکه یک شکست مفتضحانه را تحمل کنند یک گام به عقب برداشتند و در این راستا مستنثنی کردن ۸ کشور مثال خوبی است؛ درواقع ان‌ها با این اقدام تلاش کردند از بار منفی این شکست در افکار عمومی بکاهند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: استراتژی ما باید مبتنی بر مقاومت و سخن گفتن از روی اقتدار باشد. ما نباید به هیچ عنوان در مقابل آن‌ها کوتاه بیاییم چرا که تجربه می‌گوید هرکجا فکر کردیم با لبخند و گفتمان و ... به حق‌مان می‌رسیم دقیقا همانجا آن‌ها پرروتر شدند و اگر می‌خواستند یک گام جلو بیایند در این صورت پنج قدم جلو گذاشتند؛ لذا به اعتقاد من وقتی آمریکا عنوان می‌کند ۸ کشور مستثنی هستند رسانه‌ها نباید سوراخ دعا را گم بکنند و فکر کنند این به معنای لطف و محبت آمریکا است بلکه این رفتار به معنای جلوگیری از یک شکست بزرگ است. آن‌ها مدعی بودند که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانند وقتی نتوانستند این کار را انجام دهند برای آنکه از یک افتضاح بین المللی جلوگیری کنند چنین اقداماتی را انجام دادند لذا این رفتار نباید به معنای حسن نیت طرف مقابل قلمداد شود.

کوهکن در پاسخ به این سوال که چه میزان باید صحبت‌های ترامپ را یک بلوف سیاسی در عرصه بین الملل تلقی کرد گفت: برخی مقامات کشور‌ها که برای صحبت کردن درباره آمریکا و شخصیت ترامپ معذوریت دارند، در جلسه‌هایی که خبرنگاران حضور ندارند می‌گویند ترامپ فردی است که اولا قابل پیش‌بینی نیست و ثانیا اهل بلوف زدن است و سوم هم اینکه اگر ببیند بلوف سیاسی‌اش موفق نخواهد شد به صورت مزورانه عقب نشینی می‌کند؛ بنابراین این رفتار‌هایی که امروز از سوی آمریکا می‌بینیم یعنی تهدید‌ها و عقب نشینی‌ها ناشی از آن است که نمی‌تواند اهداف خود را به نتیجه برساند برای همین به صورت مزورانه رفتار می‌کند تا در نظر کشور‌های دنیا و افکارعمومی بی اعتبار به نظر آید.

او تاکید کرد: وقتی آمریکا می‌گوید تحریم‌های شدیدی را علیه ایران وضع می‌کنیم بییشتر یک بلوف است ایران همواره تحریم بوده است و در سال‌های گذشته دایره این تحریمات به اشخاص حقیقی هم رسیده است لذا در ۱۳ آبان هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و این یک بلوف سیاسی است که در آینده‌ای نچندان دور مشخص خواهد شد.

کوهکن در پایان گفت: یادمان باشد آن‌ها از این صحبت‌ها یک هدف بیشتر ندارند و آن پمپاژ یک جنگ روانی در اقتصاد کشور است که با توسل به آن میزان نارضایتی داخلی را که طی ماه‌های گذشته در جریان بی تدبیری برخی در بازار ارز و سکه و طلا ایجاد شد را افزایش دهند؛ بنابراین کارشناسان اقتصادی و بخش خصوصی باید وارد میدان شوند و از ایجاد چنین فضایی جلوگیری کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها