فاضل لنکرانی: تخریب حوزه تضعیف نظام و انقلاب است

کد خبر: 903707

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: حوزه علمیه میراث ائمه معصومین (ع) است و نباید حوزه‌ها را تضعیف کرد چرا که تخریب حوزه‌ها تخریب این انقلاب و نظام است.

فاضل لنکرانی: تخریب حوزه تضعیف نظام و انقلاب است

خبرگزاری مهر: آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از ۷۵ عنوان کتاب جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و تجلیل از ممتازین علمی و پژوهشگران برتر این مرکز اظهار کرد: گرچه همه حیات ائمه (ع) برجسته است، اما در زندگی امام حسن عسکری (ع) بخشی که برجسته‌تر می‌باشد این است که تکلیف شیعه را در زمان غیبت کامل بیان کردند.

وی گفت: نسبت به رجوع مردم به علما و نسبت به اینکه علمای شیعه چه وظایفی در زمان غیبت دارند از صدر اسلام مسائلی وجود داشته است؛ مثلا امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ینْظُرَانِ إِلَی مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَی حَدِیثَنَا و نَظَرَ فِی حَلَالِنَا و حَرَامِنَا و عَرَفَ أَحْکامَنَا فَلْیرْضَوْا بِه حَکماً فَإِنِّی قَدْ جَعَلْتُه عَلَیکمْ حَاکماً...» که این از روایات بسیار مهم است و اساس روحانیت شیعه و حوزه‌های علمیه در چنین تعابیری نهفته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: روایات دیگری که امام حسن عسکری (ع) از امام هادی (ع) نقل می‌فرمایند این است که اگر در زمان غیبت، علمایی که دعوت کننده به سمت خداوند هستند نبودند و نباشند همه به سمت ارتداد می‌رفتند؛ راه همین است که انسان بتواند بر قرآن و سنت احاطه و تسلط پیدا کند و این راهی است که در حوزه‌های علمیه وجود دارد.

وی ابراز داشت: ائمه ما به خصوص امام عسکری (ع) مکرر بر این که علما، حوزه‌های علمیه، مراجع و فق‌ها در زمان غیبت حافظان و نگهبانان دین هستند تأکید نمودند و مردم باید به این‌ها مراجعه کنند و این از دستورات ائمه اطهار (ع) است.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: در طول بیش از هزار سال زمان غیبت این امر محقق شده و هر زمانی در هر عصری علمای آن دین را کاملا حفظ کردند و به امانت به نسل‌های آینده منتقل نمودند و تاریخ نشان می‌دهد حوزه‌ها به دنبال این بودند که خدمت بیشتر را به مردم و دین داشته باشند.

حوزه خدمات علمی و پژوهشی فراوانی به بشیریت کرده است

وی در ادامه اظهار کرد: امروز ما اگر بخواهیم با نگاه منصفانه در حوزه‌های علمیه صحبت کنیم حوزه بسیار خدمات فراوانی را در مسائل علمی و پژوهشی به بشریت ارائه کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه امروز حوزه علمیه قم مطالب و تحقیقات زیادی برای ارائه دارد، افزود: دست ما خالی نیست و در مسائل پزشکی، رسانه‌ای، فقه‌های مضاف و بسیاری مسائل پژوهش داشته است؛ در همین مرکز فقهی عمیق‌ترین مباحث در باب وهابیت و سلفی‌گری در حوزه‌های علمیه مطرح شده است.

چرا برخی ناجوانمردانه به حوزه‌ها حمله می‌کنند

وی عنوان کرد: با این همه خدمات چرا بعضی افراد چشم خود را می‌بندند و ناجوانمردانه به حوزه‌های علمیه حمله می‌کنند، آیا این دلسوزی برای انقلاب و اسلام است؟ آیا نگاه منصفانه است که بدون اطلاع از تحقیقات و پژوهش‌هایی که در حوزه انجام شده قضاوت کنند؟

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: آیا این خدمت به انقلاب است که چشم خود را ببندیم و بگوییم حوزه در این ۴۰ سال چه کاری کرده؟ باید به حوزه‌های علمیه بیایید و این فعالیت‌های آن‌ها را ببنید بعد داد و فریاد کنید که حوزه چه کار کرده است.

در مورد حوزه‌های علمیه منصفانه قضاوت کنیم

وی مطرح کرد: علما طبق دستور اسلام و ائمه در هر زمانی به وظایف خود عمل کردند منتها هر گروهی به اندازه وسع خودش بنابراین در مورد حوزه‌ها منصفانه قضاوت کنیم البته مشکل حوزه این است تا حالا نتوانسته این زحمات و تحقیقات و فعالیت‌های خود را به جامعه ارائه دهد به گونه‌ای که از حوزه علمیه قم حوزه علمیه نجف هم خبر ندارد تا چه برسد به حوزه‌های داخل اهل سنت و دانشگاه‌های غربی و لذا باید مسئولان نظام به حوزه‌ها بیاییند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: حوزه میراث ائمه معصومین (ع) است و نباید حوزه‌ها را تضعیف کرد چرا که تخریب حوزه‌ها تخریب این انقلاب و نظام است، آیا تخریب و تضعیف حوزه‌ها در تریبون‌های عمومی، آن هم به ادعا‌های دروغ تقویت نظام است؟ این حرف‌ها ضربه به شیعه و اسلام است.

وی به توفیقات بسیار زیاد حوزه‌ها اشاره کرد و افزود: این صدای ما برسد به بیرون از قم و به مراکزی که دنبال تضعیف هستند و بدانند که حوزه را نمی‌توانند خاموش کنند؛ حوزه وابسته به اموری است که به برکت علم و معنویت، درایت، بصیرت و سیاسیت دارد حرکت می‌کند و اینگونه نیست که از حرف‌های عده‌ای کار خود را متوقف کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها