جلالی: قانون بازنشستگی سرمایه اجتماعی برای مجلس آورد

کد خبر: 903740

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان، یک سرمایه اجتماعی برای مجلس به وجود آورد.

جلالی: قانون بازنشستگی سرمایه اجتماعی برای مجلس آورد

خبرگزاری میزان: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان، یک سرمایه اجتماعی برای مجلس به وجود آورد.

«کاظم جلالی» در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری که صبح امروز در محل سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: طبیعی است که پارلمان به عنوان نهادی که در راس هرم سیاست گذاری کشور خود قرار دارد نمی تواند در پژوهش و تحقیقات علمی بی نیاز باشد. در واقع حیات یک پارلمان کارآمد به اطلاعات و پژوهش وابسته است. بنابر این در همین چارچوب اتحادیه بین المجالس تاکید می کند که چنانچه نمایندگان از منابع لازم برای انجام وظایف نمایندگی خود برخوردار نباشند نمی توانند وظایفشان را به درستی انجام دهند.

وی با بیان اینکه پارلمانی کارآمد است که از ظرفیت های ضروری ، منابع مالی، انسانی ، سازمانی و مهمتر از همه اطلاعاتی و پژوهشی برخوردار باشد، بیان داشت: اعضای مجالس قانون‌گذاری برای انجام وظایف خود به نحوی کارآمد و موثر، نیازمند اطلاعات و پژوهش‌های مناسب، به موقع و دقیق هستند، به طوری که امروزه با چند وجهی شدن مسائل مطروحه در صحن پارلمان‌ها توجه قانونگذاران به حوزه پژوهش بیش از گذشته افزایش یافته و رابطه ای مستقیم بین پژوهش و ارتقا کارآمدی برقرار شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارآمدی قوه مقننه به مفهوم ارتقاء کارآیی وظایف نمایندگی است، تصریح کرد: به همین دلیل در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب و شکل گیری جنگ اقتصادی تمام عیار آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، استراتژی مطالعاتی مرکز پژوهش‌ها بیشتر به سمت دو محور هدف گذاری شده است. «ارتقا کارآمدی قوه مقننه از دریچه کارایی وظایف نمایندگی» و «مقاوم سازی اقتصاد و امنیت کشور دربرابر تهدیدات مختلف» از جمله محورهای استراتژی مطالعاتی مرکز پژوهش‌ها است .

وی در ادامه با اشاره به توجه مرکز پژوهش‌ها به حوزه جامعه شناختی قوانین اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های پژوهش مطلوب آگاه سازی قانونگذاران از بازخورد تصویب یک طرح یا لایحه بر مولفه های هویتی و سرانه اعتماد عمومی است. در مطالعات پارلمانی از این مقوله با عنوان ذخایر سرمایه اجتماعی نظام، قانونگذاری نام می برند بنابر این به بیانی دیگر همانگونه که تصویب یک قانون خوب می تواند به رویش اعتماد عمومی منجر شود تصویب شتاب‌زده این قانون نیز می تواند موجبات ریزش اعتماد عمومی به مصوبات مجلس شورای اسلامی را فراهم کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به مثالی در این موضوع بیان داشت: بنده معتقدم قانون منع به کارگیری بازنشستگان، یک سرمایه اجتماعی برای مجلس به وجود آورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها