بهمن:وظیفه سفیر ایران توسعه روابط تجاری با پکن است

کد خبر: 911323

کارشناس مسائل بین الملل گفت: یکی از وظایف مهم سفیر ایران در چین حفظ و توسعه روابط تجاری میان ایران و چین از طرق مختلف است.

بهمن:وظیفه سفیر ایران توسعه روابط تجاری با پکن است

خبرگزرای مهر: شعیب بهمن کارشناس مسائل بین الملل در خصوص اهمیت گسترش روابط ایران با چین اظهارداشت: در ابتدا باید وضعیت یک طرف موضوع که کشور‌های غربی هستند را مورد بررسی قرار داد و دید که غربی‌ها شامل اروپا و آمریکا نه تنها حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند، بلکه به تعهدات خود در قالب برجام هم تاکنون متعهد نبودند.

وی گفت: پیشرفت و رشد اقتصادی چین می‌تواند برای ایران در برهه فعلی بسیار حائز اهمیت باشد، آن‌ها امروز موفق به حضور در اکثر بازار‌های جهانی شدند و جزو پنج شریک اول تجاری اکثر کشور‌های دنیا به حساب می‌آیند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: امروز چینی‌ها موفق به صادرات تکنولوژی و کالا‌های مختلف خود به بازار‌های جهانی شدند که این یک دستاورد بزرگ تجاری برای آن‌ها به حساب می‌آید؛ بنابراین چین می‌تواند از حیث تامین کالا و روابط دوجانبه اولویت مناسبی برای سیاست خارجی ایران به حساب آید.

بهمن با بیان این مطلب که چین از گذشته جزو خریداران عمده انرژی ایران به حساب می‌آمده است، اظهار داشت: با توجه به پیش بینی‌هایی که در خصوص تداوم سیر توسعه و پیشرفت اقتصاد چین در سال‌های آینده می‌شود می‌توان اینطور نتیجه گرفت که نیاز چین به بازار انرژی ایران در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت؛ بنابراین همکاری در حوزه انرژی می‌تواند یکی از زمینه‌های مناسب تجاری برای ایران و چین به حساب آید.

وی بیان کرد: طرح جاده ابریشم یکی دیگر از زمینه‌های همکاری میان ایران و چین است که می‌تواند چین را از طریق کشور‌های آسیای میانه به ایران متصل سازد و مشارکت فعال ایران در این طرح می‌تواند برای ما مزایای قابل توجهی را در حوزه مباحث اقتصادی و ترانزیتی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با همه این موارد که گفته شد، شاهد هستیم که در شرایط فعلی که ایران از سوی آمریکا با شدیدترین تحریم‌ها مواجه شده و اروپا هم ناتوان از تأمین خواسته‌های ایران است، چین به عنوان شریک تجاری مناسبی برای ایران به حساب می‌آید که باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم.

بهمن با بیان این مطلب که یکی از وظایف مهم سفیر ایران در چین حفظ و توسعه روابط تجاری میان ایران و چین از طرق مختلف است، افزود: یکی دیگر از وظایف مهم سفیر ایران در چین این است که بتواند این مساله را به طرف چینی منتقل کند که ایران خواهان روابطی پایدار با آن کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته به رغم اشتیاقی که از طرف چینی نسبت به همکاری و تعامل با ایران وجود داشت، اما شاید پیام مناسبی از ایران جهت تمایل به افزایش همکاری‌ها با آن‌ها ارسال نشد یا اینکه آن‌ها اشتیاق چندانی را در طرف ایرانی ندیدند، به هر حال انتقال و القای این مطلب به چین می‌تواند یکی از دستورکار‌های مهم سفیر ایران در چین باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها