جذب نیرو‌های فرهنگی در ۵ سال آینده

کد خبر: 914603

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: سازمان برنامه بودجه در آذر ماه درباره ایجاد بیش از ۶۵۰ اشتغال جدید در پایان سال خبر داد.

جذب نیرو‌های فرهنگی در ۵ سال آینده

باشگاه خبرنگاران: جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش گفت: ما برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش برنامه ریزی کرده ایم که از روش‌های گوناگونی این تامین نیرو انجام می‌شود. عده‌ای مطرح کردند که در حال حاضر با کمبود ۱۹۴ هزار معلم در آموزش و پرورش مواجهیم که این موضوع صحت ندارد.

انصاری با اشاره به دانشگاه فرهنگیان گفت: بخشی از جذب و استخدام فرهنگیان از طریق دانشگاه فرهنگیان است که در کنکور سراسری عده‌ای را به‌عنوان دانشجو معلم جذب می‌کنیم. این افراد پس از ۴ سال تحصیل در خدمت آموزش و پرورش قرار می‌گیرند. در حال حاضر دانشجویانی که از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، در خدمت آموزش و پرورش قرار گرفته اند و سال بعد هم به همین منوال است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه گفت: بخش دیگری از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان با استناد به ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه، طی یک آزمون انتخاب می‌شوند و پس از یک‌سال گذراندن دوره روش‌های تدریس معلمی سر کلاس مدرسه می‌روند. سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۱۷ هزار نفر را در یک آزمون استخدامی از این طریق جذب کرده‌ایم.

وی درباره روش‌های دیگر تامین نیرو در وزارت آموزش و پرورش افزود: استفاده از کار مضاعف همکاران آموزش و پرورش از دیگر روش‌های تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش است. یعنی وضعیت این‌گونه است که بطور مثال در درسی آموزش و پرورش ۶ ساعت در دوره متوسطه کم دارد، اما برای جبران این ۶ ساعت معلم جدید جذب نمی‌کنند و از معلمان دیگر به‌صورت حق التدریس استفاده می‌کنند. در حقیقت زمانی نیروی کامل و تمام وقت جذب این وزراتخانه می‌شود که حداقل به اندازه ۲۰ ساعت و یا بیشتر به آن نیرو نیاز داشته باشند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره اصلاح ساختار درونی آموزش و پرورش گفت: ما در بحث اصلاح ساختار درونی آموزش و پرورش سعی داریم تا نیرو‌های بیشتری را از قسمت‌های پشتیبانی آموزش و پرورش در قسمت تدریس و آموزش استفاده کنیم. در مجموع با همکاری که بین سازمان امور استخدامی و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد، خروجی ما برای دوره ۵ ساله آینده آموزش و پرورش برآورد شده، جذب نیرو‌های جدید و تعداد آن‌ها از طریق دانشگاه فرهنگیان و یا از طریق ماده ۲۸ و یا روش‌های دیگر مشخص است و هیچ نگرانی درخصوص مدارس نداریم.

انصاری درباره تحقق ۹۸۰ هزار فرصت شغلی در لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: گزارش سازمان برنامه و بودجه در سه محور ارائه شده است. یک محور تحت عنوان اشتغال روستایی بوده، که از محل منابع صندوق توسعه ملی و با موافقت مقام معظم رهبری در اختیار این برنامه قرار گرفته است. آمار‌های ارائه شده نشان می‌دهد ما در شرایط کنونی، حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فرصت شغلی ایجاد کردیم؛ به‌علاوه رقم اشتغال قابل توجهی در بیش از ۶ هزار واحد تولیدی ایجاد شده است. همچنین حمایت و افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی از محور‌های دیگر سازمان برنامه و بودجه است.

وی در ادامه افزود: سازمان برنامه و بودجه در آذر ماه درباره ایجاد بیش از ۶۵۰ اشتغال جدید را گزارش داد. ما امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال به این هدف برسیم. چندی پیش آقای نوبخت گزارشی از سوی دولت ارائه کردند که اطلاعات این گزارش نشان می‌دهد ان شاء الله میزان قابل توجهی از این هدف گذاری امسال محقق خواهد شد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در رابطه با برنامه‌های اصلاح نظام اداری و جلوگیری از فساد و صیانت از حقوق شهروندان گفت: مرحله دوم اصلاح نظام اداری با ده برنامه از ابتدای امسال شروع شد. ۸ برنامه آن، مربوط به برنامه‌های قبلی و دو برنامه جدید است، یکی از این دو برنامه جدید، ارتقای سلامت و مبارزه با فساد در نظام اداری بوده و دیگری ارتقای بهره‌وری نظام اداری است؛ ضمن اینکه آن ۸ برنامه قبلی که بحث صیانت از حقوق مردم در نظام اداری را عنوان می‌کند، جزو برنامه‌های مهمی است که دنبال خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برنامه‌های دیگر مانند توسعه دولت الکترونیک، همه در راستای تحقق شاخص‌های حکمرانی خوب در نظام اداری شکل خواهد گرفت و در تلاش هستیم با انجام این برنامه ها، شاهد رضایت بیشتر مردم، سرعت بالا در انجام امور اداری کشور، تحقق خواسته‌های مردم و تشکیل نظام اداری سالمتر باشیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها