دیدار ۶سفیر با روحانی +عکس

کد خبر: 919548

استوارنامه ۶ سفیر جدید امروز تقدیم رئیس‌جمهور شد.

دیدار ۶سفیر با روحانی +عکس

خبرگزاری تسنیم: صبح امروز 8 سفیر جدید از کشورهای مالی، ونزوئلا، قزاقستان، سیرالئون، پاکستان، تونس، ترکیه و کرواسی استوارنامه خود را تقدیم حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، کردند.

روحانی هنگام دریافت استوارنامه "ویانگینا دی یایا ورکوره" سفیر جدید مالی در تهران، با بیان اینکه به خاطر سوابق تاریخی و مبارزاتی آفریقا و شرایط امروز این قاره، مردم ایران علاقه خاصی به مردم آفریقا دارند، گفت: جمهوری اسلامی برای همکاری‌های مشترک در زمینه‌های علمی و دانشگاهی و همچنین در بخش کشاورزی اماده است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به همکاری‌های فنی خود به مالی به ویژه در بخش بهداشت و درمان ادامه می‌دهد و مهندسان کشاورزی ایران نیز آماده حضور فعالتر در مالی هستند.

رئیس‌جمهور با اشاره به آغاز ماموریت سفیر جدید مالی در تهران همزمان با ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: برغم فشار برخی قدرت‌های بزرگ، امروز ملت ایران برای دفاع از منافع ملی خود بسیار آماده‌تر، با روحیه‌تر و با نشاطتر از 40 سال قبل است.

روحانی با آرزوی موفقیت برای سفیر جدید مالی در ماموریت خود در تهران و ابراز امیدواری به توسعه و گسترش روابط دو جانبه در دوره ماموریت ایشان ، از کشور مالی به عنوان کشور دوست ایران در قاره آفریقا نام برد و خاطرنشان کرد: افکار رهبران دو کشور در خصوص مسائل دو جانبه و منطقه‌ای به هم نزدیک است و باید از ظرفیت‌های اقتصادی برای توسعه بیشتر روابط استفاده کنیم.

دیدار ۶سفیر با روحانی

"دی یایا ورکوره" سفیر جدید مالی در تهران نیز در سخنان خود از ملت و دولت ایران برای ارائه کمک به این کشور قدردانی کرد و گفت:دو کشور در زمینه سیاسی روابط خوبی داشته و مواضع مشترکی در مجامع بین المللی دارند و اینجا هستم تا روابط اقتصادی را نیز هم سطح با روابط سیاسی ارتقاء دهم.

وی با ابلاغ سلام های گرم و مراتب قدردانی رئیس‌جمهور مالی به دولت و ملت ایران، تصریح کرد: رئیس‌جمهور مالی ایران را کشور دوست می‌داند و معتقد است که همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها باید توسعه یابد.

سفیر جدید مالی تصریح کرد: ما خواهان استفاده از تجربیات ایران در زمینه‌های اقتصادی‌، کشاورزی، بهداشت و درمان و همچنین توسعه زیرساخت‌ها هستیم.

** روحانی: تهران و آستانه از طرفیت‌های بسیار بزرگ اقتصادی برخوردارند

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور هنگام دریافت استوارنامه «اسخت ارازبار»، سفیر جدید قزاقستان در تهران، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان از ریشه‌های مشترک و اشتراکات فرهنگی برخوردارند و در طول تاریخ روحیه برادری و دوستی بین دو ملت برقرار بوده است، اظهار داشت: با استفاده از این ظرفیت‌های مشترک می‌توان در راستای تأمین منافع دو ملت گام‌های مؤثر و مفیدی برداشت.

وی میزبانی و حضور فعال قزاقستان در مذاکرات پیچیده و مهم هسته‌ای کشورمان و نیز مذاکرات سوریه (روند آستانه) که پایه خوبی برای صلح و ثبات در منطقه است را مورد اشاره قرار داد و با تجلیل از آن، گفت: تهران و آستانه در مسائل مختلف منطقه‌ای از جمله دریای خزر همکاری‌های سازنده و موفقی با یکدیگر داشتند و در بسیاری از مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی از دیدگاه‌های نزدیکی به یکدیگر برخوردارند و می‌توانیم سطح همکاری و هماهنگی‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: تهران و آستانه از ظرفیت‌های بسیار بزرگ اقتصادی برخوردار هستند و امیدواریم شاهد توسعه روزافزون روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی باشیم.

«اسخت ارازبار» سفیر جدید قزاقستان، در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، اراده سیاسی مثبت دو دولت ایران و قزاقستان را برای توسعه روابط مورد اشاره قرار داد و گفت: اطمینان می‌دهم که برای گسترش و توسعه روابط دوستی و همکاری بین دو کشور، حداکثر تلاش خود را بکار خواهم گرفت.

** اعلام آمادگی توسعه روابط و همکاری با سیرالئون

رئیس‌جمهور همچنین هنگام دریافت استوارنامه «علی بادارا کامارا»، سفیر جدید سیرالئون در تهران با اشاره به آمادگی بخش‌های خصوصی و دولتی ایران برای گسترش همکاری‌ها و ارائه خدمات در سیرالئون،‌ افزود: آماده توسعه روابط و همکاری‌های علمی و فرهنگی با سیرالئون هستیم و در این راستا دانشگاه‌های ایران آمادگی دارند.

وی همچنین بر ضرورت توسعه همکاری‌های تهران - فری تاون در زمینه‌های گوناگون از جمله بهداشتی، پزشکی و درمانی، کشاورزی و کشت محصولات مشترک و همکاری در مجامع بین‌المللی برای حل و فصل مسایل و مشکلات در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه روابط و همکاری‌های نزدیک و دوستانه با کشورهای آفریقایی به ویژه سیرالئون به عنوان دروازه غربی آفریقا برای ایران اهمیت دارد، گفت: ایران و سیرالئون می‌توانند مناسبات و همکاری‌های خود را در بخش‌های گوناگون توسعه دهند.

«علی بادارا کامارا»، سفیر جدید سیرالئون، نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس‌جمهور کشورمان، با اشاره به روابط مستحکم و تاریخی دو کشور و تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از سیرالئون خواستار توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف علمی، دانشگاهی، بهداشتی و درمانی با ایران شد.

** تاکید بر تسریع آزادی مرزبانان ایرانی

حجت‌الاسلام حسن روحانی هنگام دریافت استوارنامه خانم «رفعت مسعود»، سفیر جدید پاکستان، در تهران با بیان اینکه دو ملت نسبت به هم علاقه‌ای دوستانه، ‌برادرانه و تاریخی دارند، اظهار داشت: باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های مشترک استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرصت‌های بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف اقتصادی وجود دارد، گفت: احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یکی از پروژه‌های مهم دو کشور است و خوشحالیم که امروز توانسته‌ایم به تمامی تعهدات خود در این راستا عمل کرده و لوله انتقال گاز را به نزدیک مرز پاکستان برسانیم و امیدواریم این پروژه با تلاش مسئولان پاکستانی به زودی عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران منبع مطمئن تأمین انرژی برای پاکستان است، افزود: آماده احداث نیروگاه‌های بیشتر برای تأمین برق مورد نیاز این کشور هستیم.

روحانی با اشاره به اهمیت توسعه همکاری‌های ایران و پاکستان در آب‌های جنوب، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت دو بندر مهم چابهار و گوادر به عنوان بنادری که مکمل یکدیگر هستند، به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مرزهای ایران و پاکستان باید مرزهای امن باشند، بر ضرورت تلاش در راستای توسعه امنیت مرزهای دو کشور و تسریع در آزادی مرزبانان گروگان در خاک پاکستان تأکید کرد.

رئیس‌جمهور، ایران، پاکستان و ترکیه را از بنیانگذاران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در منطقه دانست و افزود: باید در زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی و توسعه صلح و ثبات منطقه‌ای، همکاری نزدیک‌تری با هم داشته باشیم.

روحانی مناسبات ایران با پاکستان به عنوان کشور دوست، همسایه و برادر را در زمینه‌های مختلف ممتاز دانست و گفت: توسعه و تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های تهران - اسلام‌آباد با اهمیت و ضروری است.

خانم «رفعت مسعود»، سفیر جدید پاکستان، نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه به رئیس‌جمهور کشورمان و تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بر ضرورت تلاش برای توسعه و تقویت همه جانبه مناسبات و همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت و مردم پاکستان، ایران را کشوری دوست و برادر می‌دانند و همواره برای ملت ایران احترام زیادی قائل هستند، گفت: روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف بویژه در زمینه خط لوله انتقال گاز از ایران روند خوبی دارد و خوشحالیم که می‌توانیم در بخش‌های مختلف با ایران همکاری کنیم.

سفید جدید پاکستان با بیان اینکه مرزهای دو کشور باید امن باشند تا همکاری‌های اقتصادی و روابط مردم دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کند، گفت: پاکستان متعهد به تضمین امنیت مرزهای خود با جمهوری اسلامی ایران است.

رفعت مسعود با بیان اینکه ایران و پاکستان نقش مهمی در توسعه صلح و ثبات منطقه‌ای دارند، گفت: گسترش همکاری‌های دو کشور در راستای امنیت منطقه‌ای و مبارزه با بی‌ثباتی و تروریسم فرصت‌ها را برای تروریست‌ها از بین خواهد برد.

** "مانعی در توسعه همکاری‌ها و مناسبات همه جانبه میان ایران و تونس وجود ندارد"

روحانی امروز هنگام دریافت استوارنامه «طارق بالطیب»، سفیر جدید تونس، در تهران با اشاره به انقلاب مردم تونس در سال‌های اخیر و گسترش آن در دیگر کشورها اظهار امیدواری کرد که مردم تونس بتوانند برای تحقق آرمان‌ها و اهدافشان تلاش و به موفقیت برسند.

وی با بیان اینکه امروز کشور تونس شاهد آرام‌ترین شرایط پس از تحولاتی است که به واسطه حرکت بهار عربی در برخی کشورهای منطقه بوقوع پیوست، افزود: این نشان می‌دهد که مردم و مسئولان تونس با درایت، تحمل و حکمت کار را به پیش بردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شرایط دنیای امروز به گونه‌ای است که اگر کشوری بخواهد مستقل و براساس آراء و نظر مردم خود زندگی کرده و به تحکم قدرت‌های بزرگ توجه نکند، با سختی‌ و دشواری‌های فراوان که البته نتایج آن شیرین است، مواجه خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه ایران قبل از انقلاب اسلامی یک پایگاه بزرگ برای آمریکا در منطقه بود، اظهار داشت: ملت ایران در انقلاب اسلامی تصمیم گرفت که ایران پایگاه هیچ ابرقدرتی نباشد و تنها پایگاهی برای تحقق آرمان و اهداف خود باشد.

وی با بیان اینکه می‌دانیم قطع دست قدرت‌های بزرگ از منافع یک ملت چقدر دشوار است، افزود: جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این امر شهدای فراوان و بهای زیادی پرداخت کرد، اما امروز پس از 40 سال از راهی که ملت ایران برگزیده، سربلند هستیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: علاقمند به توسعه روابط صمیمی‌تر میان دو ملت ایران و تونس و گسترش روابط و همکاری‌های فی‌مابین در راستای منافع متقابل هستیم.

روحانی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور برای گسترش مناسبات اقتصادی و تشویق بخش‌های خصوصی ایران و تونس برای توسعه همکاری‌های متقابل، گفت: ایران و تونس می‌توانند روابط خود را در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ارتباطات و همکاری‌های علمی و دانشگاهی گسترش دهند.

وی افزود: هیچ مانعی در توسعه همکاری‌ها و مناسبات همه جانبه میان ایران و تونس وجود ندارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه روابط و همکاری‌ها با تونس به عنوان کشوری دوست و مسلمان برای ایران حائز اهمیت است، گفت: علاقمند به گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی و تقویت بیش از پیش روابط دوستانه هستیم.

دیدار ۶سفیر با روحانی

«طارق بالطیب»، سفیر جدید تونس، نیز در این دیدار با تقدیم استوارنامه خود به رئیس‌جمهور کشورمان، بر ضرورت گسترش و تقویت روابط و مناسبات میان ایران و تونس به عنوان دو کشور دوست، مسلمان و برادر و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این راستا، تأکید کرد.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب تونس با تکیه بر قدرت مردم، آن را نتیجه حکمت جمعی و الهام ‌گرفته از انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت:‌ عقلانیت، آرامش و منطق همواره در میان مردم و مسئولان ایران نمایان است و پیشبرد امور با تکیه بر تدبیر از ویژگی‌های ایرانیان بشمار می‌رود.

سفیر جدید تونس، همچنین بر تلاش در راستای توسعه و گسترش همه جانبه مناسبات ایران و تونس برای تأمین منافع دو ملت و دفاع از منافع مسلمانان در جهان اسلام تأکید کرد.

** دنیا و سازمان ‌های بین المللی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را محکوم می‌کنند

روحانی هنگام دریافت استوارنامه «دراگا اشتانبوک»، سفیر جدید کرواسی، با اشاره به اینکه امروز اتحادیه اروپا قدم اولیه را اگر چه با تأخیر زیاد در زمینه مالی برداشته است، اظهار داشت: البته از اینکه اتحادیه اروپا نشان داد می‌تواند در برابر چهره خشم‌آلود آمریکا استقلال عمل داشته باشد، خوشحال هستیم. امروز دنیا با کاخ سفیدی روبروست که سران آن حتی شخصیت‌های مهم اطلاعاتی و امنیتی خودشان را هم قبول ندارند.

وی با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران، گفت: امروز دنیا و سازمان‌های بین‌المللی این کار کاخ سفید را محکوم می‌کنند و بی‌تردید از این مسائل عبور خواهیم کرد و اهمیتی برای آن قائل نیستیم. معتقدیم آن که در این میان زیان می‌کند، شرکت‌ها و ملت‌های جهان هستند که اراده‌شان تقویت روابط با یکدیگر است و در این میان مزاحمی وارد شده که قصد دارد در روابط ملت‌ها و دولت‌ها اخلال ایجاد کند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دوران اقدام نادرست آمریکا بسیار کوتاه است، اظهار داشت: این اقدام آمریکا نمی‌تواند تأثیری در روابط جمهوری اسلامی ایران با دنیا بگذارد.

روحانی تقویت روابط اقتصادی تهران - زاگرب را مورد تأکید قرار داد و گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه انرژی و مسائل مالی همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کرواسی از روابط عمیق فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند،گفت: تهران خواهان روابط نزدیک و صمیمی در همه زمینه‌ها با کرواسی است.

«دراگا اشتانبوک»، سفیر جدید کرواسی نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان، تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در خصوص مسایل مالی را مورد اشاره قرار داد و گفت: کرواسی از این تصمیم اتحادیه اروپا خوشحال است و این موضوع می‌تواند به تقویت و گسترش روابط دو کشور کمک کند.

سفیر جدید کرواسی خاطرنشان کرد: کرواسی از هر فرصتی برای بهبود روابط دو کشور استفاده خواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها