انصاری: وزارت علوم برای فناوری و نوآوری کشور چه کرده است؟

کد خبر: 920374

نماینده مردم داراب در مجلس با تاکید بر این که یکی از وظایف وزارت علوم شناسایی مزیت‌ها و پتانسیل‌های نسبی در کشور و حمایت از توسعه تحقیقات و پژوهش در کشور است بیان کرد: وزارت علوم در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری و شکل گیری اکوسیستم نوآوری وفناوری در کشور چه اقداماتی انجام داده است؟

انصاری: وزارت علوم برای فناوری و نوآوری کشور چه کرده است؟

خبرگزاری ایسنا: رضا انصاری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در سوال خود از وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه وزارت علوم برای ساماندهی دانشجویان دوره دکترا بیان کرد: سوال بنده شامل دو بخش است؛ یک بخش در مورد مسائل رفاهی دانشجویان دکترا و اشتغال آن‌ها مطرح است و بخش دیگر مربوط به اهمیت استفاده از دانشجویان دکترا به عنوان یک منبع انسانی در توسعه علم و تکنولوژی و صنعت کشور است.

وی در ادامه اظهار کرد: شاید دانشجویان دکترا از نظر کمی تعدادی زیادی نباشند، اما تأثیرگذاری چشمگیری بر تکنولوژی کشور دارند. اگر تجربیات کشور‌های پیشرفته را نگاه کنیم می‌بینیم که دانشگاه‌ها و مجموعه سیاستگذاری آن‌ها توجه ویژه‌ای به ساماندهی این گروه‌ها از دانشجویان دارد و حتی دانشجویان نخبه از سایر کشور‌ها در این دوره جذب می‌کنند.

نماینده مردم داراب در ادامه اظهار کرد: با برنامه‌ریزی برای استفاده از استعداد دانشجویان دکترا می‌توان تحول اساسی در صنعت و اقتصاد کشور ایجاد کرد. به عنوان مثال دانشگاه استنفورد با برنامه‌ریزی صحیح با استفاده از این گروه از دانشجویان هم برای دانشجویان دکترا اشتغال‌زایی ایجاد کرده و هم درآمد قابل توجهی برای کشور ایجاد گردد. اگر ما بخواهیم اقتصاد مبتنی بر علم و تکنولوژی داشته باشیم و در حقیقت اقتصاد ما مقاومتی باشد باید بتوانیم پارادایم نوآوری را به جای مونتاژ در صنعت شکل دهیم.

انصاری در ادامه تصریح کرد: ما باید برنامه‌ای برای ساماندهی دانشجویان دکترا و پژوهشگران داشته باشیم. وزارت علوم در حوزه آموزش پژوهش و فناوری چه کار کرده است؟ اقدامات وزارت علوم برای شکل‌گیری اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور چه بوده است؟ از جمله مأموریت‌های وزارت علوم در برنامه ششم توسعه شامل شناسایی مزیت‌های نسبی و استعداد‌های کشور بر مبنای آینده پژوهشی، حمایت از توسعه تحقیقات و پژوهش‌های فناوری‌های نوین، برنامه‌ریزی برای تدارک منابع مالی توسعه فناوری کشور و اتخاذ تدابیر در خصوص انتقال فناوری و دانش است. وزارت علوم در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

وی در ادامه تاکید کرد: ما در دانشگاه‌ها از دانشجویان دکترا تعهد می‌گیرم تا به طور تمام وقت در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و در اصل به آن‌ها فرصت کار کردن در بیرون را نمی‌دهیم و در دانشگاه هم فرصت شغلی برای آن‌ها نداریم. دانشجو باید چه کار کند؟

انصاری در ادامه با اشاره به بخش دوم صحبت‌های وزیر علوم بیان کرد: بنده از صحبت‌های وزیر علوم متوجه شدم که یک انفعال و سردرگمی در برنامه‌ریزی درون وزارت علوم برای تحقق وظایفش وجود دارد. اگر وزارت علوم برای مأموریت‌های تعریف شده برای این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی صحیح داشته باشد خروجی آن اشتغال برای دانشجویان دکترا است.

وی اظهار کرد: وزارت علوم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا بتواند با همکاری نهاد‌های اجرایی و صنایع و دستگاه‌های تولیدی زمینه اشتغال دانشجویان را در دانشگاه فراهم کند. امروز وزرات بهداشت موفق شده دغدغه‌های دانشجویان دکترای خود را حل کند. چرا وزارت علوم در این زمینه موفق نیست. ما می‌دانیم که وزارت علوم به تنهایی قادر به انجام این کار نیست. اما محور اصلی و پرچم دار این موضوع وزارت علوم است.

انصاری ادامه داد: ۱۹۰ مرکز رشدی که امروز در کشور تشکیل شده تنها اسم مرکز رشد را دارد و رسم مرکز رشد در آن دیده نمی‌شود.

وی در پایان گفت: دانشگاه‌ها در دنیا به یک هولدینگ برای دانشجویان دکترا تبدیل شده‌اند. اما در کشور ما این گونه نیست و باید با برنامه‌ریزی صحیح به این سمت رفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها