نقش احزاب در پیاده سازی بیانیه «گام دوم» / بیانیه راهبردی رهبر انقلاب دفتر پیشرفت و عدالت را ورقی تازه زد/ از تلاش برای گسترش روحیه مشارکت جمعی تا تبیین فرهنگ مقاومت

کد خبر: 928657

نخستين چله پرشکوه انقلاب گذشت و نسيم خوش عطر و دل انگيز حضور در باغ جان کوي و خيابان وزيدن گرفت و ميليونها ايراني عاشق گام در گام دوم انقلاب خود نهادند و چله اي نو را آغاز نمودند. چله اي که سرآغاز فصلي نوين از دفتر تمدني نوين است. اين حضور و عشق را به فال نيک مي گيريم و سجده شکر به درگاه الهي مي ساييم و به داشتن چنين مردمان غيرتمند و آزاده اي مباهات مي کنيم.

نقش احزاب در پیاده سازی بیانیه «گام دوم» / بیانیه راهبردی رهبر انقلاب دفتر پیشرفت و عدالت را ورقی تازه زد/ از تلاش برای گسترش روحیه مشارکت جمعی تا تبیین فرهنگ مقاومت

جمعیت پیشرفت و عدالت به مناسبت صدور بیانیه گام دوم از سوی رهبر انقلاب بیانیه ای پیرامون نقش احزاب در پیاده سازی بیانیه «گام دوم» منتشر کرد که متن آن در ادامه خواهد آمد:

نخستين چله پرشکوه انقلاب گذشت و نسيم خوش عطر و دل انگيز حضور در باغ جان کوي و خيابان وزيدن گرفت و ميليونها ايراني عاشق گام در گام دوم انقلاب خود نهادند و چله اي نو را آغاز نمودند. چله اي که سرآغاز فصلي نوين از دفتر تمدني نوين است. اين حضور و عشق را به فال نيک مي گيريم و سجده شکر به درگاه الهي مي ساييم و به داشتن چنين مردمان غيرتمند و آزاده اي مباهات مي کنيم.

در طليعه دومين چله شکوفايي انقلاب اسلامي بيانيه راهبردي رهبر معظم انقلاب اسلامي دريچه اي نو بر ديدگان اهل طريق گشود و دفتر پيشرفت و عدالت را ورقي تازه زد.

بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي مانيفست تداوم انقلاب از يکسو و آغاز عصر جديد انقلاب اسلامي است. عصري که داعيه ايجاد و گسترش تمدني نوين داشته و شعار عدالت و پيشرفت را سرلوحه اقدامات خويش قرار داده است.

"جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي" به عنوان جمعيتي برآمده از باور عميق به توان ملت براي تحقق تمدن ايراني اسلامي مبتني بر آموزه هاي اسلام ناب محمدي (ص) و جهتگيري تعالي جامعه براي نيل به نظام آرماني مهدوي (عج) و در سايه رهبري مقام معظم رهبري که بخش عمده اي از مطالبات و منويات معظم له در بيانيه گام دوم را در مانيفست نواصولگرايي تبيين و اعلام نموده و بر بازخواني اسلام اصيل و انقلابي، مشارکت فراگير آحاد جامعه و مردمسالاري ديني، حضور جوانان و نوگرايي در مواجهه با مسايل کشور تاکيد نموده اند با لبيک به اين پيام راهبردي رسالت خويش را بازخواني کارکردها و وظايف خويش و تلاش براي تبيين و هنجارسازي آموزه هاي عميق اين بيانيه دانسته و از عموم مردم شريف و فرزانه ايران اسلامي و بويژه احزاب، گروه ها و جمعيت هاي اسلامي و انقلابي دعوت مي نمايد با پيوستن به پويش نخبگي گام دوم به تبيين و عملياتي سازي اين مانيفست اهتمام ويژه نمايند.

بي شک اين بيانيه راهبردي را مي توان از زواياي گوناگون مورد توجه قرار داد و به تحليل و تبيين و ارائه راهکار پرداخت اما از منظر يک جمعيت سياسي نگاه به آن مي تواند دريچه اي نو بر کارکرد احزاب و جريانات سياسي گشوده افق ديد کنشگران سياسي و اجتماعي را دگرگون سازد.

بر اين اساس و مبتني بر کارکردهاي احزاب و گروه هاي سياسي و اجتماعي نکاتي چند را يادآور شده و از همگان براي تدوين برنامه هاي اجرايي لازم دعوت به عمل مي آوريم.

بر اساس تعاريف و مختصات علمي مي توان براي احزاب کارکردهاي چندي برشمرد که بر اساس هر کارکرد لازم است محورهاي عملياتي برآمده از بيانيه گام دوم را در دستور کار تبيين و اجرا قرار داد:

الف) کارکرد آموزش : يکي از کارکردهاي هر حزب سياسي آموزش اعضا و افراد چه در درون حزب و جمعيت و چه در درون جامعه است تا بر اساس آموزه هايي واحد دانش سياسي جامعه رشد نموده و بينش عميق بر رويکردهاي يکايک افراد حاکم گردد. در اين چارچوب مي توان محورهاي ذيل را براي ارتقاي دانش عمومي و تخصصي جامعه مدنظر قرار داد:

  • آشنايي با مولفه هاي فساد و فسادستیری و تحقق عدالت
  • آشنايي جامعه با راهکارهاي عملياتي ايجاد و ارتقاي اقتصاد مقاومتي در سطوح خرد و کلان
  • تبيين شاخص هاي امنیت سیاسی و روانی جامعه و کمک به ارتقاي اين شاخص ها
  • ارائه تبیین ها و تحلیل هاي واقع بینانه از هویت و تاریخ ملی ايران و آشنايي جامعه با تاريخ گذشته و شرايط امروزين کشور

ب) کارکرد هنجارسازی : بر اساس اين کارکرد، احزاب تلاش مي کنند تا آحاد مردم نسبت به ارزشهاي جامعه واکنش ايجابي داشته و براساس آنها هنجارها و کنش هاي خود را سامان بخشند. برخي از اقدامات در اين چارچوب را مي توان بدين شرح عنوان کرد:

  • تلاش براي ارتقاي معنویت و اخلاق سیاسی در درون حزب و تبيين آن براي علاقه مندان
  • تلاش براي گسترش روحيه مشارکت جمعی
  • تلاش براي تبيين الگوي صحيح فرهنگ مصرف
  • تبيين شاخص هاي سبک زندگی سالم بويژه در عرصه سبک زندگي سياسي
  • تلاش براي گسترش فضاي امید و تقويت شاخص هاي اميد آفرینی
  • تبیین فرهنگ مقاومت و منافع ملي حاصل از مقاومت در ابعاد ملي و بين المللي
  • کمک نرم افزاري و ايده پردازانه به نهادهاي اثرگذار بر اجراي ارزشهای فرهنگی و اخلاقي در ابعاد سیاسی و اجتماعی

ج) کارکرد نخبه پروری : يکي ديگر از کارکردهاي احزاب نخبه پروري و چهره سازي براي پذيرش مسوليت هاي کوچک و بزرگ است که زمينه تحقق کار تشکيلاتي و مديريت سازماني را فراهم ساخته و مديران نسل نوين جامعه را آماده خدمت مي سازد. در اين چارچوب مي توان چندين اقدام موثر نمود:

  • جوانگرایی در مسوولیت ها چه در داخل احزاب و چه در چانه زني سياسي براي انتصاب افراد در مناصب سياسي و اجتماعي و... مبتني بر شاخص هاي شايسته سالاري
  • ‌شایسته گزيني در ورود به کارکردهاي داخلي احزاب
  • برنامه محوري در فرايندهاي داخلي احزاب و در سطح ملي
  • آماده سازي جوانان در قالب تيم هاي فکري و اجرايي براي ساختار مديريت آينده تمدن نوين ايراني اسلامي

د) کارکرد ارتباط دولت و ملت : يکي از مهمترين وظايف احزاب و گروهها ايفاي نقش رابط و واسط ميان دولت و ملت است تا پيام دولت به خوبي براي جامعه تبيين گردد و مطالبات ملت به زباني عملياتي به دولت منتقل گردد.براي عملياتي نمودن بيانيه رهبر معظم انقلاب و گام نهادن در چله دوم انقلاب چند اقدام را مي توان پيشنهاد نمود:

  • مطالبه گری صادقانه از جانب مردم
  • تدوين سازوکارهاي قانوني و موثر نظارت بر عملکردهاي دولتمردان
  • تبیین دستاوردهاي نظام براي مردم و آگاه سازي از تلاش پيگير ارکان نظام براي تحقق مطالبات جامعه
  • حمایت از توانمندی هاي دولت و مردم در عرصه هاي مختلف
  • ارائه راهکارهای مدیریت بهینه منابع و نظارت بر حسن اجرای آنها
  • ارائه راهکارهای اصلاح ساختار اقتصادی و بودجه ریزی کشور مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه
  • تقویت تعاملات بین المللی در سطح احزاب منطقه و جهان با رویکرد تقویت عزت ملی

در پايان ضمن تاکيد بر آمادگي "جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي" براي گام نهادن در مسير تمدن سازي و تحقق انقلابي مبتني بر پيشرفت و عدالت، دست کليه احزاب، گروه ها، جمعيت ها و آحاد جامعه در راستاي تدوين و پياده سازي برنامه جامع اقدام مشترک براي پي ريزي تمدن نوين ايراني اسلامي را به گرمي مي فشاريم.

جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي

اسفندماه ۱۳۹۷

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها