تشریح جزئیات نشست کمیسیون های مجلس

کد خبر: 929967

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در جلسه امروز کمیته‌ای برای رصد نیازمندی‌ها در حوزه تقنین و اجرا در خصوص انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌های نو و استارت‌آپ‌ها و جهان جدید صنعتی مباحثی تعیین و اعضای آن مشخص شد.

تشریح جزئیات نشست کمیسیون های مجلس

خبرگزاری فارس: سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی در تشریح جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه در خدمت رئیس سازمان مالکیت صنعتی و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنعتی ایران در بخش اول این جلسه بودیم.

وی درباره جزئیات این موضوع افزود: در این جلسه، گزارشی از تحولات صنعتی در دنیا و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این خصوص ارائه شد، همچنین مهمانان این نشست در خصوص انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌های نو و استارت‌آپ‌ها و جهان جدید صنعتی مباحثی را مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: پس از مباحث مطرح شده قرار شد کمیته‌ای با حضور سه نفر از اعضای این کمیسیون شامل آقایان؛ اختیاری، دهمرده و زاهدی و همچنین نمایندگانی از وزارت صمت و علوم و مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شود که در این کمیته، نیاز‌های در این حوزه به ویژه در حوزه تقنین و اجرا نیازمندی‌ها استخراج شد و در اختیار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دوم این جلسه، گزارشی از سوی رئیس سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور ارائه شد که بر همین اساس، آموزش‌های مهارتی به عشایر، روستائیان، زنان، معلولان، نیرو‌های مسلح، زندانیان، کارگران، پناهندگان و برپایی مسابقات علمی ارائه شد، ضمن اینکه مشکلات این سازمان در خصوص نیرو‌های حق‌التدریسی و تبدیل وضعیت مربیان و عدم به روز بودن تجهیزات‌شان به اعضای این کمیسیون ارائه شد و قرار شد هر شش ماه یکبار وضعیت این سازمان بررسی شده و با توجه به بودجه تخصیص داده شده به این سازمان، تغییرات در آن رصد شود

موافقت کمیسیون برنامه با تاسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی و جایگزینی آن به جای بانک صنعت و معدن، موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، در جلسه عصر امروز (یکشنبه) کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرح تشکیل وزارتخانه‌های انرژی، آب و محیط زیست و طرح تأسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه طرح تاسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی با جایگزینی آن به جای بانک صنعت و معدن، به تصویب رسید.

با مصوبه کمیسیون قضایی سازمان بازرسی می‌تواند به مسائل مربوط به شوراها ورود کند

رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: با مصوبه امروز کمیسیون قضایی مجس سازمان بازرسی می‌تواند به مسائل مربوط به شوراهای شهر و روستا نیز ورود پیدا کرده و بازرسی داشته باشد.

اللهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح استفساریه شورای عالی استان‌ها در خصوص ورود یا عدم ورود سازمان بازرسی به امورات مربوط به شوراها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در این جلسه که با حضور مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها برگزار شد، طرح شورای عالی استان‌ها در این باره مطرح شد و نظر شورا در این طرح استفساریه بر این بود که سازمان بازرسی نمی‌تواند در امور مربوط به امور شورای شهر و روستا ورود پیدا کند و جواب اسفساریه در طرح خیر بود که این مسئله با مخالفت اعضای کمیسیون مواجه شد و در نتیجه سازمان بازرسی می‌تواند در امورات مربوط به شوراهای شهر و روستا ورود پیدا کند.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همچنین در این جلسه طرح اصلاح موادی از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قانون آیین دادرسی کیفری مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت مقرر شد تا کارگروه تخصصی با حضور رئیس کمیسیون نشست دیگری را به منظور بررسی بیشتر این طرح برگزار کند و طرح مذکور پس از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام بررسی‌‌های بیشتر مجدد به صحن کمیسیون ارائه شود.

ملکشاهی در پایان خاطرنشان کرد: طبق دعوت به عمل آمده، از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعضای کمیسیون قضایی برای حضور در جلسه تودیع و معارفه رئیس قوه قضائیه و همزمانی این جلسه با نشست علنی فردای مجلس هماهنگی‌های لازم برای حضور اعضای کمیسیون قضایی در جلسه تودیع و معارفه رئیس دستگاه قضا با هیأت رئیسه به عمل آمده و اعضای کمیسیون در جلسه تودیع و معارف رئیس قوه قضائیه حضور خواهند داشت.

نشست امروز کمیسیون اصل 90 برگزار نشد

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: نشست امروز کمیسیون اصل 90 برگزار نشد و کمیته‌های تخصصی کمیسیون در جلسات جداگانه به بررسی پرونده‌های ارجاعی پرداختند.

امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: نشست امروز کمیسیون اصل 90 برگزار نشد و کمیته‌های تخصصی کمیسیون در جلسات جداگانه به بررسی پرونده‌های ارجاعی پرداختند.

وی افزود: کمیته‌های تخصصی کمیسیون در جلسات جداگانه خود شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از نهادهای مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مسکوت ماندن سوال پروژه انرژی گرمایی در مشکین شهر از اردکانیان تا اواسط فروردین

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس گفت: بعد از پیگیری‌هایم از وزارت نیرو و الحاق سازمان انرژی‌های نو به وزارت نیرو به اردکانیان تا اواسط فروردین برای تعیین تکلیف پروژه انرژی گرمایی فرصت دادم.

ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس ، درباره جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون و طرح سؤالش از رضا اردکانیان وزیر نیرو، گفت: پروژه انرژی گرمایی در شهرستان مشکین‌شهر از بیست سال قبل آغاز شده است.

وی افزود: در این پروژه بنا بود از گرمای زمین در دامنه کوه سبلان انرژی برق تولید شود که ۱۰ سال پیش وقتی من نماینده مجلس بودم، چاه‌های گمانه‌زنی در این منطقه احداث شد و ۷ تا ۸ سال بعد این پروژه عملا مسکوت ماند و در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام دادم، اما وقتی مجددا نماینده مشکین‌شهر شدم، موضوع را دنبال کردم.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس تصریح کرد: در گفتگو با مسئولان این موضوع را پیگیری کردم که منجر به آن شد که توربین ۵ مگاواتی در این منطقه مستقر شود، اما ادامه این پروژه خیلی به درازا انجامید و در این مدت وزرای مختلفی سمت وزیری نیرو را برعهده گرفتند.

وی تصریح کرد: با آن که دستور‌های مختلفی از سوی وزرای نیرو در این خصوص صادر شده بود و پیگیری‌های من هم منجر به آن شد که قول‌هایی برای ادامه این پروژه داده شود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس گفت: بعد از آنکه انرژی‌های نو به وزارت نیرو ملحق شد، قول دادند که تا پایان شهریور این پروژه را به بهره‌برداری برسانند، اما عملا این امر محقق نشد.

وی افزود: در طرح سؤالم از اردکانیان در جلسه کمیسیون انرژی، وی به من قول داد تا فروردین‌ماه مسئولان این وزارتخانه از این پروژه بازدید کرده و درنهایت در کمیسیون انرژی تعهدات کتبی و زمانبندی‌شده بدهند تا هم من و هم آقای حسن‌وند این امر را پیگیری کنیم و بر همین اساس، سؤالم را تا اواسط فروردین ماه مسکوت گذاشتم و سپس در این خصوص تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی گفت: در این جلسه شهاب نادری نماینده مردم پاوه، علی‌ام یارمحمدی نماینده زاهدان، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه هم از رضا اردکانیان وزیر نیرو سؤال‌هایی را مطرح کردند.

بررسی موارد ارجاعی قانون انتخابات در کمیسیون شورا‌های مجلس

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس گفت: در جلسه امروز، ایراداتی که صحن علنی مجلس به قانون انتخابات مجلس گرفته بود را در این کمیسیون بحث و بررسی کردیم که با بررسی ۳۷ ماده، برخی از این ایرادات رفع و به تصویب اکثریت اعضا رسیده و برخی مواد مرعا مانده در جلسه فردا بررسی خواهد شد.

محمدرضا صباغیان بافقی عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه موادی از طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به این کمیسیون در اجرای ماده ۱۵۳ آئین‌نامه داخلی ارجاع شده است؛ و‌ی افزود:‌در این جلسه نمایندگانی از شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: در جلسه امروز، ایراداتی که صحن علنی مجلس به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گرفته بود را در این کمیسیون بحث و بررسی کردیم که برخی از این ایرادات رفع و به تصویب اکثریت اعضا رسید.

صباغیان بافقی گفت: در این جلسه مواد یک تا ۳۷ این قانون را بررسی کردیم و چند ماده هم که مرعا مانده بود، برای جلسه عصر فردا بررسی خواهد شد.

تشکیل کمیته‌ای برای ارزیابی نیازهای حوزه‌های جدید صنعتی در کمیسیون آموزش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه جلسه امروز کمیسیون با حضور رییس سازمان مدیریت صنعتی و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد گفت: در این جلسه مباحثی در خصوص حوزه‌های نوین صنعتی و جایگاه ما در این حوزه مطرح شد و در پی این گفت‌وگوها مقرر شد برای تحلیل و ارزیابی نیازهای این حوزه نوین کمیته‌ای متشکل از نمایندگان و مسئولان اجرایی در کمیسیون آموزش تشکیل شود.

میرحمایت میرزاده در گفت و گو با ایسنا در خصوص جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جلسه امروز با حضور رییس سازمان مدیریت صنعتی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد. در جلسه امروز اعضای کمیسیون آموزش به پای اظهارات رییس سازمان مدیریت صنعتی و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌های نوین، هوش مصنویی، جهان جدید صنعتی، جایگاه ما در این حوزه و فعالیت هایی که این سازمان ها انجام می دهند نشستند و با یکدیگر گفت و گو کردند.

وی افزود: در ادامه این گفت‌وگوها مقرر شد کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شود، این کمیته متشکل از سه نفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی آقایان دهمرده، اختیاری و زاهدی، نمایندگانی از وزارت صنعت، وزارت علوم، مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ارزیابی نیازهای این حوزه جدید صنعتی در حوزه تقنین و اجرا فعالیت خواهد کرد تا بتواند نتایج خود را در اختیار کمیسیون قرار دهد و ما در این حوزه تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین اظهارات رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خصوص فعالیت‌های این سازمان از سوی اعضای کمیسیون استماع شد، وی گزارش خوبی را در خصوص آموزش‌های مهارتی و مسابقات علمی این سازمان برای عشایر، روستاییان، نیروهای مسلح، زندانیان، معلولان، زنان، کارگران و پناهندگان ارائه کرد، و همچنین مشکلات حق التدریسان و مربیان آن‌ها، مشکلات تبدیل وضعیت، مشکلات مربوط به تجهیزات و به روز کردن کارگاه‌های آنها مطرح و بررسی شد، در این حوزه‌ها نمایندگان سوالاتی را از رییس سازمان پرسیدند که از سوی وی پاسخ داده شد.

اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری در جلسه امروز کمیسیون حقوقی مجلس

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی‌های جلسه امروز کمیسیون متبوع خود بیان کرد: ۴ ماده از طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری را مورد بررسی قرار دادیم که این ۴ ماده در خصوص اخذ وکیل و قرار های تامین کیفری بود.

یحیی کمالی پور درگفت‌وگو با ایسنا درخصوص جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس وشورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون دو موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، اصلاحات موادی از قانون آیین دادرسی کیفری یکی از مواردی بود که ما در جلسه امروز مورد بررسی قرار دادیم، ما ۴ ماده را مورد رسیدگی قرار دادیم و اصلاح کردیم که این ۴ ماده در خصوص اخذ وکیل و قرارهای تامین کیفری بود.

وی افزود: موضوع دیگری که در جلسه امروز کمیسیون بررسی شد طرح استفساریه بند الف ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور بود، این طرح در کمیسیون بررسی شد و رای نیاورد، در این استفساریه مطرح شده بود که آیا سازمان بازرسی کل کشور حق نظارت برعملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارد یا خیر؟ پاسخ آنها خیر بود، ولی نظر کمیسیون بر این بود که سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند بر عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا نظارت کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها