کاظمی قمی: ابهت آمریکا در عراق شکست

کد خبر: 930883

سفیر پیشین ایران در بغداد با اشاره به تأکید مقامات عراقی بر گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران و مخالفت با خواسته‌های نامشروع آمریکا گفت: شاهد شکست، ناکامی و افول قدرت و ابهت آمریکا در عراق بودیم.

کاظمی قمی: ابهت آمریکا در عراق شکست

خبرگزاری فارس: «حسن کاظمی قمی» سفیر پیشین ایران در بغداد درباره سفر سه روزه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: در شرایطی مقامات و دولتمردان عراقی با شور، شوق و اشتیاق بسیار وافری از هیأت جمهوری اسلامی به ریاست رئیس جمهور کشورمان استقبال کردند که ما شاهد فشار‌های سنگین و همه جانبه آمریکا به دولت عراق برای همراهی این کشور در موضوع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم.

وی افزود: آنچه که در این سفر نشان داده شد، این بود که رهبران و دولتمردان عراق در چارچوب منافع ملی این کشور از یک طرف و از طرف دیگر حس اعتماد بسیار بالایی که نسبت به جمهوری اسلامی ایران در طول این سال‌های متمادی، از زمان شکل گیری عراق جدید تا امروز، پیدا کردند، به ویژه در شرایط سخت دوران اشغالگری و جنگ‌های نیابتی با وجود گروهک تکفیری داعش، امروز این همکاری‌ها و حمایت‌های خالصانه و مخلصانه ایران موجب ایجاد یک سرمایه عظیم اجتماعی و مردمی برای کشور ما در بین ملت، رهبران، فرهیختگان و مراجع دینی عراق شده و بر همین اساس نیز شاهد استقبال بی نظیر و موضع منسجم همه فراکسیون‌ها و طرف‌های عراقی برای گسترش همکاری‌های همه جانبه با ایران به ویژه در این مقطع از توسعه همکاری‌های اقتصادی، بودیم.

کاظمی قمی اضافه کرد: این در حالی است که آمریکایی‌ها همه گونه فشار را بر دولت عراق تحمیل کردند که این کشور از همکاری‌های اقتصادی با ایران دست بردارد و در تحریم‌های آمریکا شرکت کند که عراقی‌ها یکپارچه با این خواسته نامشروع آمریکا مخالفت کردند.

سفیر پیشین ایران در بغداد یادآور شد: اگر بخواهیم اهمیت این سفر و مواضع بسیار خوب دولتمردان عراق را روشن تبیین کنیم، باید به نوع فشار‌های آمریکا در این زمینه اشاره شود.

کاظمی قمی در این باره توضیح داد: آمریکایی‌ها در طول دوره جدید، یعنی در طول دوره زمامداری آقای ترامپ، مجموعه اقداماتی را برای تخریب روابط ایران و عراق انجام دادند، از جمله اینکه گفتند حضور نظامی خودشان که حضوری غیرقانونی و نامشروع است را با هدف به اصطلاح - مهار ایران - حفظ می‌کنند که این نقض حاکمیت ملی عراق و مغایر مصالح این کشور است.

وی درباره دومین اقدام برای تخریب روابط ایران و عراق از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها آمدند فشار‌های سیاسی و اقتصادی را به عراق تحمیل کنند و تهدید کردند که اگر همکاری با ایران را ادامه دهید، در عرصه سیاسی و اقتصادی رابطه با آمریکا دچار مشکل خواهید شد.

*دخالت نامشروع آمریکا در سیستم پولی و مالی عراق

کاظمی قمی با بیان اینکه آمریکا بعد از سقوط رژیم صدام به نوعی در ساختار‌ها و سیستم پولی و مالی عراق دخالت کرد و در حال حاضر یک حضور نامشروع دارد، اظهار داشت: شاهدید بر خلاف خواسته عراق، هیأت آمریکا در بانک مرکزی عراق حضور دارد و دخالت می‌کند و این هم با این هدف صورت می‌گیرد که مانع از همکاری‌های پولی و مالی بین دو کشور (ایران و عراق) بشوند.

وی با ذکر این نکته که آمریکا در تلاش است که وجهه ایران را در داخل عراق و در نزد افکار عمومی این کشور و از سوی دیگر نیز چهره عراق را نزد مردم ایران تخریب کند، بیان کرد: در طول چند ماه گذشته مواردی را شنیدید که عراقی‌ها در داخل ایران اقداماتی را انجام می‌دهند و بالعکس.

*ترغیب و تشویق دولت‌های عربی مرتجع منطقه به شرکت در بازسازی عراق

کاظمی قمی به اقدام دیگر آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها دولت‌های عربی ارتجاعی منطقه که از جنگ نیابتی و گروه‌های تروریستی علیه مصالح و مردم عراق حمایت می‌کردند را ترغیب و تشویق می‌کنند که در بازسازی عراق شرکت کنند و در توضیح به آن‌ها می‌گویند حضور عربی شما مانع از ورود ایران به بازار عراق می‌شود.

وی با یادآوری این نکته که آنچه آمریکا دنبال می‌کند فقط هدفش ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران نیست، عنوان کرد: بلکه ضربه‌ای دوجانبه علیه عراقی‌ها نیز خواهد بود، یعنی هم علیه ایران و هم عراق است، چون عراقی‌ها امروز از تعامل برادرانه بر پایه مودت، مشترکات تاریخی، دینی و فرهنگی و از همکاری با ایران سود می‌برند و ایران هم بالعکس. به همین خاطر هم می‌بینید سیاست ایران از ابتدا کمک به عراق در شکل دهی نظام سیاسی جدید، کمک به ثبات، امنیت، استقلال و شکوفایی آن بوده است.

* شکست و افول قدرت و ابهت آمریکا در عراق

کاظمی قمی ادامه داد: با وجود این شیطنت‌های آمریکا در سفر رئیس جمهور کشورمان به طور اجماع کلیه دولتمردان، پارلمان و فراکسیون‌های سیاسی در عراق با وجود سلایق مختلف؛ همه بر اینکه که باید همکاری‌های دو کشور به ویژه اقتصادی گسترش یابد تأکید کرده و مخالفت صریح و علنی خود را با خواسته نامشروع آمریکایی‌ها نشان دادند که این نوع برخورد شکست، ناکامی و افول قدرت و ابهت آمریکا در عراق را نشان می‌دهد.

وی افزود: از سوی دیگر نیز نشانگر آن است که امروز پیمان‌ها و همکاری بین ایران و عراق به قدری مستحکم است که هیچ اراده‌ای نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند و این بیانگر پیروزی برای جبهه مقاومتی است که امروز میدان‌دار آن، ایران، عراق، سوریه و مقاومت اسلامی لبنان است.

* دستاورد‌های سفر روحانی به عراق

سفیر پیشین ایران در بغداد در تشریح دستاورد‌های سفر روحانی به عراق عنوان کرد: با توجه به سند‌هایی که امضا شد و در موضوعات اقتصادی و مسائل مرزی و تجاری مطرح شد، می‌توان گفت: در اولین پیامد این سفر به طور قطع ما شاهد گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور خواهیم بود، اینکه گفته می‌شود مسئله ویزا در آینده نزدیک لغو شود، فقط یک پیامد و نتیجه اقتصادی ندارد؛ بلکه نتایجی علاوه بر اقتصادی، توسعه رفت و آمد اتباع دو کشور به سرزمین یکدیگر و همچنین بار اقتصادی، فرهنگی، معنوی و هم نتیجه راهبردی دارد.

به گفته کاظمی قمی هر چه دو ملت ایران و عراق نزدیک شوند و رفت و آمد‌ها قویتر شود، طرح‌های دشمن برای تخریب روابط ایران و عراق تضعیف شده و به شکست می‌انجامد.

وی افزود: اینکه در این سفر توافق شد خط ریلی از شلمچه به بصره متصل شود فقط یک پروژه اقتصادی نیست که ریل ۳۵ کیلومتری بین دو کشور نصب و مسیر راه‌آهن بین دو کشور برقرار شود، بلکه مفهومش این است که اگر این اتصال انجام شد، عراق ارتباطش با شرق آسیا، آسیای دور و مرکزی برقرار می‌شود و ضمن تسهیل در رفت و آمد زوار و اتباع دو کشور ایران و عراق، به سوریه، لبنان، شرق مدیترانه و ترکیه اتصال صورت می‌گیرد و این توافقی استراتژیک است.

سفیر پیشین ایران در بغداد ادامه داد: از سوی دیگر در اجرایی کردن عهدنامه مرزی دولتین ایران و عراق موسوم به عهدنامه ۱۹۷۵ در این سفر قرار شد که کمیته‌های مربوط به مرز‌های خشکی و دریا فعالیتش را مجددا شروع کند که مفهومش این است که اگر بتوانیم مسئله مرز‌ها را حل کنیم، به ویژه مرز آبی اروندرود (شط العرب) و مسئله هیدروگرافی، اندازه گیری و رسوبات موجود برداشته شود و کشتیرانی در مسیر مرز‌های آبی فعال شود و دفتر سی. بی. سی CBC فعال شود، می‌تواند تاثیر مهمی در همکاری‌های مهم اقتصادی و گردشگری ما داشته باشد، البته این برای عراقی‌ها با توجه به اینکه دسترسی آن‌ها به آب‌های آزاد بسیار محدود است، اهمیت راهبردی دارد.

*تشکیل ستادی قدرتمند در داخل برای رسیدن به چشم انداز ۲۰ میلیارد دلاری در مناسبات تجاری با عراق

کاظمی قمی در ادامه این گفتگو با فارس بیان کرد: با توجه به گسترش همکاری‌ها می‌توان این سفر را موفق خواند و چشم انداز ۲۰ میلیارد دلاری که در عرصه روابط تجاری پیش بینی کردند، با توجه به اینکه بین دو کشور در عرصه اقتصاد و حوزه تجارت غیرنفتی، ترانزیت، انرژی، در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، توریسم، گردشگری و توریسم سلامت، در حوزه‌های پولی و بانکی فعالیت‌هایی وجود دارد، دستیابی به عدد ۲۰ میلیارد دلار می‌تواند در کوتاه‌مدت عملی شود، مشروط بر اینکه ما اینجا ستاد قدرتمند و پیگیری خوبی را انجام دهیم.

وی گفت: چشم انداز میان مدت و درازمدت ما همچنین می‌تواند بر پایه عدد ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار باشد.

*امروز منطقه نیازمند یک معماری برای نظم جدید امنیتی است

کاظمی قمی با اشاره به شهرک‌های صنعتی در مرز‌های مشترک و با بیان اینکه امروز عراق نزدیک به ۹۵ درصد نیازمندی‌هایش از واردات تامین می‌شود، بیان کرد: ایجاد این شهرک‌ها می‌تواند کمک موثری برای تامین نیازمندی‌ها باشد و ایران امروز بهترین واحد‌های صنعتی و تولیدی را دارد که علاوه بر تامین نیازها، می‌تواند در صادرات از عراق به کشور‌های همسایه نیز کمک کند.

وی یکی از پیامد‌های این سفر را گسترش همکاری‌ها بین دو کشور خواند و افزود: با توجه به اینکه امروز قرابت بسیار خوبی در مسائل سیاسی، امنیتی و فرهنگی بین کشور‌های جبهه مقاومت در اثر دخالت‌های آمریکا و جنگ نیابتی به وجود آمده، امروز زمینه سازی پیمان‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه‌های محیط زیست، اقتصاد و امنیت فراهم شده است و ظرفیت‌های این کار هم وجود دارد و در حوزه انتقال گاز، انرژی، فیبر نوری و راه آهن، این سفر به شکل گیری همکاری ها‌ی منطقه‌ای در حوزه اقتصاد، زیست محیط و امنیت کمک خواهد کرد.

کاظمی قمی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی کشور‌های منطقه وجود ریزگردهاست که نیاز به همکاری منطقه‌ای با کمک بین‌المللی دارد، اظهار داشت: این سفر می‌تواند در ایجاد این همکاری کمک کند.

سفیر پیشین ایران در بغداد ادامه داد: امروز در منطقه به ویژه از سال ۲۰۰۱ تا امروز که حضور نظامی آمریکا باعث ایجاد بحران‌های سنگین، تقویت تروریسم و اشغالگری بوده و اینکه آمریکا و صهیونیسم و متحدان ارتجاعی منطقه این جنگ‌های منطقه‌ای را شکل داد برای اینکه پتانسیل این کشور‌ها به تحلیل برود و ظرفیت‌های مقاومتی که در برابر رژیم اشغالگر قدس شکل گرفته بود از بین برود، آمریکایی‌ها ایجاد پتانسیل‌هایی برای آشوب در منطقه را شروع کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با پیروزی جبهه مقاومت می‌توان گفت که ساختار امنیتی تحمیلی آمریکا بر منطقه فروریخته و امروز منطقه نیازمند به یک معماری برای نظم جدید امنیتی در منطقه است.

کاظمی قمی بهترین و مستعدترین کشور‌ها که با تروریسم و اشغالگری جنگیدند ایران، عراق و سوریه برشمرد و افزود: امروز منطقه نیاز به نظم جدید امنیتی دارد و انجام این سفر‌ها و یا سفری که بشار اسد رئیس جمهور سوریه به عنوان یکی از رهبران جبهه مقاومت به تهران داشت، این رفت و آمد‌ها می‌تواند کمک کند به یک نظام جدید امنیتی در منطقه که در همسویی با سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدا معتقد بود امنیت، ثبات و صلح منطقه در گرو همکاری‌های منطقه‌ای و دسته جمعی کشور‌های منطقه است که زمینه‌های این امر امروز در حال فراهم شدن است که خودش انشاءالله اسبابی برای خروج نیرو‌های بیگانه از منطقه خواهد شد.

وی گفت: سفر روحانی به عراق می‌تواند پیامد چنین بحثی را برای ایجاد یک نظم جدیدی داشته باشد.

کاظمی قمی در ادامه درباره پیامد دیگر این سفر گفت: امروز جبهه مقاومت دارد متحد می‌شود و مجموعه‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود و این سفر موفقی بود هم در زمینه دوجانبه و هم منطقه‌ای که به صلح و ثبات و امنیت منطقه کمک کند و هر چقدر شرایط منطقه به ثبات برود به اقتصاد و صلح جهانی کمک می‌کند.

*پیام‌های سفر روحانی به بغداد و بشار اسد به تهران

سفیر پیشین ایران در بغداد درباره پیام سفر روحانی به بغداد و سفر بشار اسد به تهران گفت: این سفر‌ها نشان داد که آمریکایی که مدعی بود می‌خواهد جهان را مدیریت کند و باید امنیت را آن‌ها بیاورند، امروز خود آن‌ها اعلام می‌کنند که می‌خواهند از منطقه خارج شوند که البته این حرف قابل ملاحظه است، آمریکایی‌ها هیچ جا از منطقه خارج نمی‌شوند، مگر اینکه مجبور به فرار شدند که ما این را در عراق تجربه کردیم.

کاظمی قمی ادامه داد: امروز مقاومت ملت‌ها که توجه به مصالح منطقه‌ای و منافع ملی است و همزیست بودن در کنار هم، خودشان عامل پایداری در منطقه و باعث خروج و تضعیف نیرو‌های خارجی از جمله آمریکا می‌شوند.

وی همچنین گفت: در بعد دوجانبه نیز روند همکاری‌ها همه جانبه رو به گسترش است و آن هم در سطح راهبردی و این همکاری‌ها روابط دو کشور را به سمت یک رابطه راهبردی می‌برد که انشاءالله خود آن مدل و الگویی برای دیگر کشور‌ها در تعامل با عراق خواهد بود.

سفیر پیشین ایران در بغداد یادآور شد: شیطنت آمریکایی‌ها، مخالفت بازماندگان رژیم گذشته در عراق، برخی حکام ارتجاعی منطقه و جریان‌های تکفیری و تروریستی برای ادامه تلاش به منظور تخریب روابط ایران و عراق همچنان وجود دارد، ولی با توجه به اراده‌ها و ظرفیت‌های دو کشور که باید کار قوی و منسجم و تحت یک فرماندهی انجام دهیم، باعث می‌شود آن طرح‌ها و مانع تراشی‌ها خنثی شود و روند رو به گسترشی را شاهد باشیم که این‌ها همه به مدد مقاومت در منطقه و حمایت‌های بی بدیل ایران از ملت‌های مستضعف و مردم منطقه در برابر متجاوزان است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها