ضرورت تحریم کالا‌های آمریکا از زبان نماینده سابق مجلس

کد خبر: 932851

نماینده سابق مجلس گفت: آمریکا با کشور‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند برخورد می‌کند؛ ایران هم می‌تواند در ارتباط با کشور‌هایی که گوش به فرمان آمریکا هستند، قوانینی را وضع کند و محدودیت‌هایی را برای آن کشور‌ها در زمینه‌های سیاسی اقتصادی و فرهنگی و نیز تبادلات و ارتباطاتی که با آن‌ها دارد ایجاد کند.

ضرورت تحریم کالا‌های آمریکا از زبان نماینده سابق مجلس

خبرگزاری فارس: محمّد سلیمانی، نماینده سابق تهران در مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به گلایه رهبر معظّم انقلاب از مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم تصویب طرح‌های مقابله‌ای در ارتباط با خباثت‌های آمریکا گفت: کنگره آمریکا در سال‌های اخیر علیه ملت‌ها خصوصاً ملّت ایران مصوبات مختلفی داشته؛ هم در زمینه تحریم و هم محدود کردن فعالیت‌های ایران.

وی با بیان اینکه می‌توان اقدامات متقابلی را در زمینه خباثت آمریکایی‌ها انجام داد، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی که شأن قانون‌گذاری دارد می‌تواند وارد شود و به نمایندگی از ملّت ایران اقداماتی را در رابطه با لشکرکشی‌های آمریکا به غرب آسیا و سایر نقاط جهان انجام دهد.

سلیمانی ادامه داد: مجلس می‌تواند مصوباتی را در این مورد تصویب کند و مطمئناً شورای نگهبان هم همراهی می‌کند و تبدیل به قانون می‌شود.

وی افزود: اگر مجلس مصوبه‌ای را در رابطه با لشکرکشی‌های آمریکا تصویب کند، هم جنبه بازدارنده دارد و هم اینکه کشور‌های دیگر را در این حوزه تحریک و فعّال می‌کند. مجلس می‌تواند قوانینی را تصویب و وزارت خارجه را مسئول یک سری از فعالیت‌ها در سطح بین‌الملل علیه فعالیت‌هایی که آمریکا انجام می‌دهد کند.

سلیمانی، تحریم کالا‌های آمریکا را یکی دیگر از اقدامات دانست و گفت: همانطور که آن‌ها ما را تحریم می‌کنند ما هم باید در زمینه‌هایی تحریم علیه آمریکا را انجام دهیم. آمریکا با کشور‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند برخورد می‌کند؛ ایران هم می‌تواند در ارتباط با کشور‌هایی که گوش به فرمان آمریکا هستند و دستورات این کشور را بی‌چون و چرا اجرا می‌کنند، قوانینی را وضع کند و محدودیت‌هایی را برای آن کشور‌ها در زمینه‌های سیاسی اقتصادی و فرهنگی و نیز تبادلات و ارتباطاتی که با آن‌ها دارد ایجاد کند.

عضو شواری مرکزی جبهه پایداری ادامه داد: می‌توان با وضع یک‌سری قوانین، دست قوه قضائیه را برای اقدامات حقوقی علیه آمریکا در سطح بین‌الملل در مواردی که مقررات بین‌المللی توسط آمریکا نقض می‌شود باز کند تا ایران در این عرصه پیشتاز بشود.

سلیمانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هم در داخل آمریکا و هم در کشور‌های دیگر، حقوق مردم را نقض می‌کنند، گفت: اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد و هیچ فریادرسی هم وجود ندارد. ایران می‌تواند در این زمینه وارد شود.

وی ادامه داد: هم رئیس مجلس هم هیئت رئیسه مجلس در این زمینه‌ها سستی کرده و مقداری تعلل داشته اند.

سلیمانی با بیان اینکه نباید با این مسائل برخورد سیاسی و جناحی انجام داد، تصریح کرد: همواره باید منافع ملّی را مدنظر قرار دهیم.

وی، مشکل اصلی در ارتباط با عدم تصویب طرح‌های مقابله‌ای با آمریکا را هیأت‌رئیسه مجلس دانست و گفت: هیأت‌رئیسه اگر در رابطه با طرح‌ها مقداری پیش‌قدم بشود و مانع ایجاد نکند خیلی اتفاقات می‌تواند مطلوب می‌تواند رخ دهد. هیأت‌رئیسه مجلس باید تحولی را در نگرش خود نسبت به مسائل بین‌المللی ایجاد کند و فعّال‌تر شود و باید موانع را از سر راه نمایندگان بردارد. هیأت‌رئیسه نباید در برابر این نوع اقدامات نمایندگان مانع ایجاد کند.

سلیمانی، انفعال مجلس در مقابل دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجلس دهم در مقابل قوّه مجریه، دست‌بسته عمل می‌کند و این استقلال مجلس مقداری خدشه‌دار شده و یک دلیل دیگر اینکه چرا مجلس طرح‌های مقابله‌ای با دولت آمریکا تصویب نمی‌کند، همین موضوع است. علاوه بر این، قوه مجریه هم نمی‌خواهد اقداماتی را انجام دهد و با یک‌سری بهانه‌ها، مانع از فعالیت‌های اینچنینی می‌شود. اگر مجلس استقلال خودش را به دست بیاورد وضع بهتر می‌شود.

وی، مشکلات درونی مجلس و انفعال فراکسیون‌های داخلی مجلس را یکی دیگر از موانع تصویب طرح‌های ضد آمریکایی دانست و گفت: فراکسیون‌ها باید فعال باشند و نمایندگان را توجیه کنند و طرح‌های جدیدی را بیاورند و پیگیری بکنند تا به نتیجه برسد.

نماینده سابق تهران، یکی دیگر از موانع را روزمرگی مجلس دانست و گفت: مجلس مصوبه‌ای را تصویب می‌کند و در حالی که هنوز یکی دوماه از تصویب آن نگذشته، به آن اصلاحیه می‌زند و این اصلاحیه‌ها وقت مجلس را تلف می‌کند. حالا چه کسانی پشت این داستان‌ها هستند مقداری نگران‌کننده است و مجلس را مشغول حواشی‌ای کرد‌ه‌اند که به نظر می‌رسد تصویب طرح‌ها و لوایح، بدون کار کارشناسی و دقّت کافی تصویب می‌شود و در اجرا مشکل ایجاد می‌شود و باز اصلاحیه می‌خورد.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود هشتاد درصد فعالیت‌های مجلس در رابطه با اصلاح قوانینی است که خودش به تصویب رسانده، گفت: اگر این موضوع صحت داشته باشد فاجعه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها