آمریکا ایران را به تحریم بیشتر تهدید کرد

کد خبر: 933627

یک مقام ارشد آمریکایی به رسانه‌ها گفته است که واشنگتن در حال بررسی اعمال تحریم‌های تازه علیه بخش‌هایی از اقتصاد ایران است که تاکنون تحریم نشده‌اند.

آمریکا ایران را به تحریم بیشتر تهدید کرد

خبرگزاری فارس: مقام‌های آمریکایی که هر روز از تلاش خود برای اعمال «فشار حداکثری» به ایران صحبت می‌کنند، روز دوشنبه بار دیگر ایران را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، در گفتگو با رسانه‌ها گفته واشنگتن به مناسبت سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در حال بررسی اعمال تحریم‌های تازه علیه بخش‌هایی از اقتصاد ایران است که تاکنون تحریم نشده‌اند.

او با بیان اینکه زمان اعلام این تحریم‌ها «هرچه حوالی سالگرد باشد، بهتر است»، گفته است: «ما می‌خواهیم اثر بازدارنده مداومی داشته باشیم. می‌خواهیم شرکت‌های تجاری همچنان این تصور را داشته باشند که تجارت با ایران در حال حاضر ایده‌ای افتضاح است.»

بنا بر این گزارش، این مقام آمریکایی همچنین گفته است که ایالات متحده در تلاش است تا میزان صادرات نفت خام ایران را تا حد امکان به صفر نزدیک کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در طول رقابت‌های انتخاباتی بار‌ها از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران انتقاد کرده و این توافق را «فاجعه‌بار» خوانده بود، ۱۸ اردیبهشت ماه سال گذشته رسما فرمان خروج از این توافق و احیای تحریم‌های رفع‌شده را امضا کرد.

از آن زمان دولت آمریکا تلاش گسترده‌ای را برای اعمال فشار اقتصادی به ایران انجام داده و مشتریان نفتی ایران را برای توقف واردات از ایران تحت فشار قرار داده است. با وجود آنکه واشنگتن ابتدا توقف فوری و کامل واردات نفت از ایران را به عنوان هدف خود اعلام کرده بود، اما مقاومت کشور‌های واردکننده نفت از ایران و نگرانی واشنگتن از جهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی، ایالات متحده را به صدور معافیت‌نامه‌هایی برای واردکنندگان عمده نفت از ایران، واداشت. گفته می‌شود آمریکا قصد دارد بار دیگر این معافیت‌ها را به صورت مشروط تمدید کند.

مقام‌های آمریکایی مدعی‌اند این تحریم‌ها مردم ایران را هدف قرار نداده است، با این حال روز دوشنبه «علی اصغر پیوندی» رئیس جمعیت هلال احمر ایران گفت: تحریم‌های ایالات متحده حتی بر این سازمان نیز اثر گذاشته است. به گفته وی، تحریم‌ها علیه دسترسی ایران به سامانه «سوییفت» امکان جذب کمک‌های بین‌المللی برای امدادرسانی به قربانیان سیل اخیر در ایران را ناممکن کرده و حساب‌های بانکی هلال احمر هم به واسطه تحریم‌ها مسدود شده است.

به گفته وی، با وجود آنکه هلال احمر در زمینه اقدامات بشردوستانه فعال است و انتظار می‌رود این فعالیت‌ها از تحریم معاف باشند، اما در عمل چنین نیست.

این در حالی است که دیوان بین‌المللی دادگستری که رکن قضایی ملل متحد به شمار می‌آید و آرای آن برای تمام اعضای سازمان ملل متحد الزام‌آور است، چندی پیش در واکنش به شکایت ایران از تحریم‌های آمریکا، ایالات متحده را به رفع محدودیت‌های مربوط به اقلام انسانی و بشردوستانه ملزم کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در این مورد، در توییتر نوشت: «سیاست فشار حداکثری ترامپ که نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است در کمک‌رسانی هلال احمر ایران به تمامی مناطق آسیب‌دیده از سیل بی‌سابقه اخلال ایجاد کرده است. از جمله اقلام ممنوعه بالگرد‌های امداد است. این فقط جنگ اقتصادی نیست؛ این تروریسم اقتصادی است.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها