سه‌شنبه؛ نشست مجلس با دولت درباره سیل‌های اخیر

کد خبر: 934694

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس از احتمال برگزاری جلسه مجلس و دولت درباره سیلاب‌های اخیر در روز سه‌شنبه هفته جاری خبر داد.

سه‌شنبه؛ نشست مجلس با دولت درباره سیل‌های اخیر

خبرگزاری تسنیم: بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست مجلس و برخی از وزرای دولت برای بررسی وضعیت سیلاب‌های اخیر در کشور خبر داد و گفت: قرار بود این جلسه امروز برگزار شود، اما به دلیل اینکه برخی وزرا در مناطق سیل‌زده حضور داشتند، این جلسه لغو شد.

وی با بیان اینکه احتمالاً جلسه مذکور روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار شود، ادامه داد: اگر وزرای نیرو و کشور تا روز سه‌شنبه از مناطق سیل‌زده بازگردند نشست نمایندگان با این وزرا در صحن علنی پارلمان برگزار می‌شود.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: نظر هیئت‌رئیسه مجلس بر این است جلسه با وزرای مربوطه به صورت علنی برگزار شود.

استارت مجلس برای تحقیق و تفحص از واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان

هیات تحقیق و تفحص از نحوه قیمت‌گذاری و واگذاری کشت و صنعت و دامپروری مغان امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب شد. هیات تحقیق و تفحص از نحوه قیمت‌گذاری و واگذاری کشت و صنعت و دامپروری مغان امروز یکشنبه (18 فروردین ماه)‌ در کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب شد.

مطابق قانون، اعضای هیات تحقیق و تفحص پانزده نفر است که پنج نفر آن از بین درخواست کنندگان و ده نفر دیگر از کمیسیون تخصصی اقتصادی انتخاب می‌شوند.

اعضای هیات تحقیق و تفحص از نحوه قیمت گذاری و واگذاری کشت و صنعت و دامپروری مغان عبارتند از: صدیف بدری ، شکور پورحسین، رضا کریمی، نصرالله پژمان‌فر، سیدحمایت میرزاده، عین‌اله شریف‌پور، زهرا سعیدی مبارکه، معصومه آقاپور، علی اکبر کریمی، سیدناصر موسوی بارگاهی، شهاب نادری، محمود بهمنی، احمد محمدی انارکی، علی اسماعیلی و محمد حسن نژاد.

روایت ابطحی از جلسه کمیسیون آموزش معوقات و پاداش‌های فرهنگیان از سال ۸۲ بررسی می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به حضور بطحائی در جلسه امروز این کمیسیون گفت: طبق گفته وزیر آموزش و پرورش، حدود ۱۵۰ مدرسه در مناطق سیل زده به طور کامل تخریب شده و دیگر قابل استفاده نیست

محمدجواد ابطحی درباره جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: وزیر آموزش و پرورش جهت ارائه گزارش درباره عملکرد این وزارتخانه در سال ۹۷ در جلسه این کمیسیون حضور یافت و اشاره‌ای به اقدامات و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در سال جاری کرد.

وی با بیان اینکه بطحائی درباره خسارت‌های ناشی از سیل به مدارس کشور نیز گزارشی به نمایندگان مجلس ارائه کرد، ادامه داد: طبق گزارش وزیر آموزش و پرورش حدود ۱۵۰ مدرسه در مناطق سیل زده به طور کامل تخریب شده است و دیگر قابل استفاده نیست و همچنین بیش از هزار واحد مدرسه هم باید بازسازی و مرمت شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: طبق گفته بطحائی، برنامه‌های درسی اغلب مدارس مناطق سیل زده به ویژه در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول پیش از سال جدید به پایان رسیده است و قرار است طی چند هفته آینده دیگر مقاطع هم برنامه‌های کلاسی خود را به اتمام برسانند تا امتحانات آنان هر چه سریع‌تر برگزار شود.

ابطحی تصریح کرد: همچنین قرار بر این است که در زمان برگزاری امتحان نهایی هم تجدید نظر شود و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که مجموعه تغییراتی که قرار است در زمان برگزاری امتحانات دانش آموزان مناطق سیل زده ایجاد شود، طی چند روز آینده نهایی و اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه قرار بر این شد که کلیه معوقات فرهنگیان و پاداش‌های آنان از سال ۸۲ به بعد کاملاً مورد بررسی قرار گیرد و پس از آنکه این مطالبات قطعی شد، رئیس مجلس در جلسه سران قوا آن را مطرح کند و از این طریق بخشی از مطالبات آنان پرداخت شود.

دیدار نوروزی کمیسیون انرژی با وزیر نفت/ نمایندگان خواستار برنامه ریزی برای افزایش صادرات شدند

عضو کمیسیون انژری مجلس با اشاره به دیدار نوروزی اعضای این کمیسیون با بیژن نامدار زنگنه گفت: اعضای این کمیسیون مباحثی را در خصوص تحریم‌ها و نحوه دور زدن آن، لزوم افزایش ارزآوری به کشور با توجه به شرایط فعلی و برنامه‌ریزی در این خصوص و افزایش صادرات و مدیریت آن و توسعه این موضوع مباحثی را مطرح کردند.

حسن بهرام‌نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره جزئیات دیدار نوروزی اعضای این کمیسیون با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و معاونین وی گفت: در این نشست اعضای این کمیسیون مباحثی را در خصوص تحریم‌ها و نحوه دور زدن آن، لزوم افزایش ارزآوری به کشور با توجه به شرایط فعلی و برنامه‌ریزی در این خصوص و افزایش صادرات و مدیریت آن و توسعه این موضوع مباحثی را مطرح کردند ضمن اینکه با توجه به وضعیت تحریم‌ها مشکلات صادرات نفت و میعانات آن و همچنین نحوه بیمه محموله‌های نفتی و همچنین شرایط سخت انتقال پول این محموله‌ها موضوعاتی مطرح شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با آنکه این دیدار بیشتر حال و هوای نوروزی داشت اما در مجموع نمایندگان نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص مسائل کاری وزارت نفت مطرح کردند و خواستار برنامه‌ریزی ویژه وزیر نفت و حساسیت بیشتر به مباحث صادرات محموله‌های این وزارتخانه شدند.

میرزاده در تشریح نشست کمیسیون آموزش مطرح کرد 103 مدرسه نیازمند بازسازی فوری/ 10 درصد مجوزهای شرکت‌های دانش بنیان صوری باطل شده

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: 1482 مدرسه آسیب‌دیده و مشکل‌دار داریم که 103 مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی فوری است که البته این وزراتخانه اعلام کرد که اولویت با بازسازی مدارسی است که دانش‌آموزان سال آخری در آن تحصیل می‌کنند.

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در مورد توضیحات جلسه عصر امروز این کمیسیون که با حضور وزیر آموزش و پرروش و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: در این جلسه در خدمت سیدمحمد بطحایی در بخش اول جلسه عصر امروز بودیم که وی گزارشی را از وضعیت آموزشی کشور و زیرساخت‌های این بخش ارائه کردند.

وی افزود: بطحایی در خصوص اقدامات این وزارتخانه در سال گذشته گزارشی را به اعضای کمیسیون ارائه کرده و اعضای کمیسیون مباحثی را در این خصوص مطرح کردند. ضمن اینکه این وزارتخانه گزارشی را نیز درخصوص آسیب‌های دانش‌آموزان مطرح کردند؛ ضمن اینکه اعضای کمیسیون خواستار ارائه گزارش مکتوب این وزارتخانه در این باره شدند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درخصوص مطالبات معوق معلمان هم بطحایی گزارشی را به اعضای کمیسیون ارائه کرد و وی از اعضای کمیسیون خواست تا در خصوص پرداخت‌ها یاری دهنده این وزارتخانه باشند.

وی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرروش مباحثی را درباره سند تحول آموزشی ارائه کرد و قرار شد تا در جلسات بعدی این موضوع به صورت ویژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه 1482 مدرسه آسیب‌دیده و مشکل‌دار داریم که 103 مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی فوری است که البته این وزراتخانه اعلام کرد که اولویت با بازسازی مدارسی است که دانش‌آموزان سال آخری در آن تحصیل می‌کنند. همچنین در برخی مناطق هم از کانکس‌های به عنوان مدارس استفاده می‌شد که باید در این خصوص هم اقدام عاجل صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: در بخش دوم جلسه عصر امروز این کمیسیون هم در خدمت سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بودیم که وی گزارشی را از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و مسائل پژوهشی مطرح کرد که همه اعضای کمیسیون از اقدامات این معاونت تشکر کرده و انتقادی هم درخصوص موازی‌کاری این معاونت و برخی مراکز پژوهشی، وزارت علوم و دستگاه‌های دیگر مطرح کردند.

میرزاده خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس به ستاری پیشنهاد دادند که اقداماتی را پیگیری کنند که بودجه مراکز پژوهشی دستگاه‌های موازی با این معاونت کاهش پیدا کرده تا از این موازی‌کاری پرهیز شود؛ البته در این جلسه عنوان شد که برخی از شرکت‌ها سوری بوده و فقط مجوز دارند؛ البته ستاری در پاسخ به منتقدین اعلام کردند که 10 درصد از مجوز شرکت‌های مذکور در سال 97 باطل شده است.

وی تصریح کرد: در بخش دوم این نشست سورنا ستاری گزارشی را نیز درمورد شرکت‌های دانش بنیان مطرح و درباره توسعه فعالیت‌های گیاهان دارویی در کشور و احداث پالایشگاه ویژه این کار مباحثی را مطرح کرد.

وی گفت: ستاری در این جلسه به اعضای کمیسیون آموزش اعلام کرد که متاسفانه کشور ما کشوری نفتی است و به واردات بیشتر از صادرات اهمیت داده می‌شود و مشکلاتی برای صادرکنندگان بسیار زیاد است اما بنا داریم که صادرات شرکت‌های دانش بنیان را کاهش دهیم.

رئیس مجلس و یا ۱۰ نفر از نمایندگان می‌توانند در سازمان بازرسی کل کشور شکایت طرح کنند

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به موجب اصلاح تبصره ماده 2 قانون سازمان بازرسی کل کشور که در نشست امروز کمیسیون حقوقی و قضائی انجام شد رئیس مجلس و یا ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس می‌توانند در سازمان بازرسی کل کشور شکایت مطرح کنند.

حسن نوروزی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: در ابتدا جلسه آقای ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی تاکید کردند که کمیسیون حقوقی باید در راستای اجرایی شدن شعار سال یعنی رونق اقتصادی تلاش خود را افزون کند. در واقع طرح و لوایحی مرتبط با این حوزه مانند لایحه قانون تجارت، لایحه قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی، قانون مالکیت فکری و این گونه لوایح را بیشتر مورد توجه قرار داده و بررسی این لوایح را تسریع ببخشد تا کمیسیون بتواند از این طریق به اجرای شدن شعار سال کمک کند.

وی افزود: قرار است کمیسیونی در خصوص آسیب‌های اجتماعی در مجلس تشکیل شود. این کمیسیون متشکل از اعضای کمیسیون بهداشت، کمیسیون شوراها، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون فرهنگی و کمیسیون حقوقی و قضائی خواهد بود. قرار است از کمیسیون حقوقی و قضائی ۷ نفر معرفی شوند که آقایان، فتحی، رضازاده، پورمختار، نوروزی، حضرت پور، آبراهیمیان و رحیمی جهان آبادی انتخاب شدند.

نوروزی ادامه داد: در جلسه امروز طرحی مطرح شد که بیان می‌کرد که در ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی بعد از واژه شهرداری‌ها کمیته امداد اضافه شود تا به موجب این اصلاح اگر کسی به کارمندان کمیته امداد توهین کند توهین کننده بدون شکایت مورد مجازات قرار گیرد که این طرح رد شد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس عنوان کرد: همچنین طرح دیگری مطرح شد که بیان می‌کرد که در تبصره ماده 2 قانون سازمان بازرسی کل کشور رئیس مجلس و 10 نفر از نمایندگان اضافه شوند. در این تبصره افرادی مانند رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه نام برده شدند. افرادی که در این ماده مورد اشاره هستند می‌توانند نزد سازمان بازرسی کل کشور شکایت مطرح کنند تا شکایت آنها پیگیری شود که نام رئیس مجلس و ۱۰ نفر از نمایندگان به این تبصره اضافه شد؛ یعنی یک نماینده می‌تواند با جمع کردن امضای ۱۰ نفر از همکاران خود نزد سازمان بازرسی کل کشور شکایت مطرح کند که این طرح به اتفاق آرا رأی آورد.

نوروزی عنوان کرد: در جلسه امروز مشاور عالی قوه قضائیه آقای دکتر رحیمی در کمیسیون حضور پیدا کردند. رئیس کمیسیون از وی خواست که اعضای کمیسیون با رئیس قوه قضائیه ملاقاتی داشته باشند که قرار شد این موضوع پیگیری شود. با توجه به اینکه ۲۶۰ نفر از نمایندگان از حضرت آقا در خصوص انتصاب رئیس قوه قضائیه تشکر کردند و با توجه به شناخت آقای رئیسی از مسائل قضائی و تخصص ایشان در این حوزه مطلوب است که این نشست با حضور اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی برگزار شود تا ایشان در جریان آخرین نظریات نمایندگان در حوزه حقوقی و قضائی قرار گیرند و نظرات ایشان در خصوص مسائلی همچون شورای حل اختلاف، قوانین آئین دادرسی کیفری، آئین دادرسی مدنی، آئین دادرسی دیوان محاسبات، آئین دادرسی دیوان عدالت اداری و قانون تجارت از سوی اعضای کمیسیون استماع شود تا ما بتوانیم به قوه قضائیه کمک کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: اعضای کمیسیون مطرح کردند که در طول این ۸ سال هیچ گاه لایحه‌ای از قوه قضائیه به مجلس ارائه نشد. انتظار این است که آقای رئیسی با اشراف کاملی که به قوه قضائیه و حوزه خود دارند در کنار طرح‌های که ما ارائه می‌دهیم خواسته‌های خود و قوانین جدیدی در قالب لایحه به مجلس و به کمیسیون حقوقی و قضائی تقدیم کنند.

نشست امروز کمیسیون با حضور معاونین دستگاه قضائی و مدیران کل آن، معاونین وزارت دادگستری و مدیران کل این وزارت خانه و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و معاون سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.

کمالی پور در تشریح جلسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس: طرح‌های مبارزه با فساد اقتصادی در سال ۹۸ نهایی می‌شود

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس از تصمیم کمیسیون برای بررسی طرح‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی و اصلاح قانون تجارت در سال ۹۸ خبر داد.

یحیی کمالی پور در خصوص جلسه امروز کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس اظهارات امروز آقای ملکشاهی، رئیس کمیسیون مقرر شد برای سال آتی در راستای شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نامگذاری شده طرح و بررسی تکلیف لوایح و طرح‌هایی مانند مبارزه با مفاسد اقتصادی، قانون تجارت، قانون مالکیت فکری و سایر طرح‌ها و لوایح مربوط به مسائل اقتصادی کشور که در راستای شعار سال است در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: همچنین مقرر شد اعضای کمیسیون هفته آینده نشستی را با قوه قضائیه داشته باشند و اعضای کمیسیون دقیق‌ترین نقطه نظرات خود را با رئیس قوه در مورد تحول در تشکیلات قوه قضائیه ارائه کنند.

انتخاب اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح تحول آسیب دیدگان اجتماعی

کمالی پور از انتخاب اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح تحول آسیب دیدگان اجتماعی در نشست امروز خبر داد و گفت: از کمیسیون قضائی آقایان محمدجواد فتحی، حسن نوروزی، جلیل رحیمی جهان آبادی، محمد کاظمی، روح الله حضرت پور طلاتپه، محمدعلی پورمختار و حسین رضازاده از طرف کمیسیون انتخاب شدند.

تصویب تشکیل سازمان ملی جوانان در کمیسیون بهداشت مجلس سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از تصویب تشکیل سازمان ملی جوانان در این کمیسیون خبر داد.

حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزئیات جلسه عصر امروز(یکشنبه، 18 فروردین) این کمیسیون، گفت: در این جلسه، طرح انتزاع امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه جلسه امروز کمیسیون بهداشت مجلس، طرح تشکیل سازمان ملی جوانان، به عنوان کمیسیون فرعی، در کمیسیون بهداشت مجلس بررسی شد، که پس از بیان دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی اعضای کمیسیون، تشکیل سازمان ملی جوانان تصویب شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در پایان، ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی را موجب به حاشیه رفتن امور جوانان دانست و خاطرنشان کرد: مشکلات جوانان از جمله بیکاری و ازدواج نیازمند ساختاری چابک و مستقل است تا ضمن پیگیری امور به رفع چالش‌های مربوط به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت در این حوزه بپردازد.

طرح جدید نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون سازمان بازرسی عضو کمیسیون قضایی مجلس جزئیاتی از طرح جدید پارلمان برای اصلاح قانون سازمان بازرسی را تشریح کرد.

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جلسه عصر امروز (یکشنبه، 18 فروردین) این کمیسیون، گفت: بررسی طرح اصلاح ماده 2 قانون سازمان بازرسی کل کشور در دستورکار امروز اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی در تشریح ماده 2 قانون بازرسی کل کشور، اظهار داشت: در این ماده، مقاماتی مانند رئیس‌جمهور و رئیس قوه‌قضائیه نام برده شده‌اند، افرادی که در این ماده مورد اشاره هستند می‌توانند نزد سازمان بازرسی کل کشور شکایت کنند

عضو کمیسیون قضایی مجلس در توضیح طرح اصلاح ماده 2 قانون سازمان بازرسی کل کشور، گفت: براساس این طرح نمایندگان خواستار این بودند که رئیس مجلس و 10 نفر از نمایندگان نیز به مقاماتی که در بالا ذکر شده اضافه شود؛ یعنی یک نماینده می‌تواند با جمع کردن امضای 10 نفر از همکاران خود نزد سازمان بازرسی کل کشور شکایت مطرح کند.

پورمختار تصریح کرد: جزئیات و کلیات طرح مذکور به تصویب اعضای کمیسیون قضایی رسید و این طرح برای بررسی در یک جلسه علنی مجلس، تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس می‌شود.

بررسی موضوع سیل در کمیسیون کشاورزی مجلس

سخنگوی کمیسیون کشاورزی از بررسی عملکرد کمیسیون کشاورزی در سال ۹۷ و تصمیم گیری درباره سیل‌های اخیر در کمیسون کشاورزی خبر داد.

نورمحمد تربتی‌نژاد در تشریح جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون کشاورزی گفت: یکی از موضوعات جلسه امروز بررسی عملکرد کمیسیون در سال ۹۷ بود. قرار بر این شد که کمیسیون کشاورزی در سال ۹۸ در بُعد قانون‌گذاری بهتر عمل کرده و با توجه به اختیاراتی که دارد به این امر مبادرت ورزد. مجلس و کمیسیون در بعد قانونگذاری اما خوب عمل می‌کنند. مثلاً کمیسیون کشاورزی لایحه حفاظت از خاک یا هوای پاک را نوشته است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به شعار «رونق تولید» و اهمیت آن گفت: بررسی و چگونگی عمل به این شعار موضوع بعدی مورد بحث در جلسه امروز بود. عمده‌ترین و بااهمیت‌ترین تولیدات در ایران تولیدات کشاورزی هستند. علت این اهمیت نیز نیاز مبرم جمعیت انسانی به این منابع است. قرار بر این شد که کمیسیون کشاورزی هر چه سریع‌تر راهکارهای رونق تولید در زمینه کشاورزی را احصاء و با توجه به اختیاراتش پیگیری کند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس واقعی کردن قیمت‌ها را از راهکارهای رونق تولید دانست و گفت: حمایت و ارائه تسهیلات به کشاورزان نیز از دیگر راهکارهای رونق تولید است. در جلسه امروز در مورد سیل هم صحبت کردیم. در مورد سیل تصمیم بر این شد که کمیسیون گروه‌هایی را تشکیل داده و مسائل را از نزدیک ببیند تا نیازها و امکانات قابل پیگیری در جهت حمایت از سیل زدگان در ارتباط با دولت را به صورت قوی‌تر پیگیری کند.

بررسی گزارشات سیل در کمیسیون عمران

نایب رئیس کمیسیون لمران مجلس از بررسی گزارشات مربوط به سیل اخیر و اقدامات انجام شده تا این لحظه با حضور مسئولان مربوط در جلسه کمیسیون عمران خبر داد.

سید ابولفضل موسوی ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در جلسه امروز با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی نظیر سازمان هواشناسی، راه و ترابری، وزارت کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران، رئیس سازمان اورژانس کشور و رئیس بنیاد مسکن گزارشاتی ورخصوص سیل اخیر و اقدامات انجام شده ارائه شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس گزارشات مشخص شد که سازمان هواشناسی از ۲۴ ساعت قبل پیش بینی تقریبا دقیق و از ۷ روز قبل پیش بینی احتمالی و از ۱۵ روز قبل پیش بینی حدودی در خصوص بارش ها داشته است و با این اعلام وضعیت ستگاه اجرایی توانسته بودند اقداماتی انجام دهند.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: حجم بارش ها خیلی وسیع بوده و استان‌های زیادی را در برگرفته است. بیشترین خسارت به تاسیسات زیربنایی وارد شده است اما اکنون فقط آمارهای مربوط به بخش هایی که به طور مستقیم مربوط به مردم است نظیر منازل و مزارع اعلام شده است. اما گزارشات نشان می دهند تاسیسات زیربنایی به خصوص جاده ها و راه های بین شهری به طوری جدی آسیب دیدند.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون باید چاره‌ای برای جبران خسارات وارده به جاده‌ها و راه‌های بین شهری و روستایی اندیشیده شود. نمایندگان نیز گزارشاتی را از سیل و حوزه‌های خود ارایه کردند و مسئولین اجرایی توضیحات لازم را دادند. در ادامه نیز از اقدامات دولت تا به اینجا کار قدردانی شد اما آنچه که مهم است اقداماتی است که از این پس باید انجام شود چراکه شرایط پیچیده‌تر شده و سیلاب در شهرها وارد شده و هنوز خارج نشده است.

وی در پایان گفت: کار سختی پیش رو است. امیدوارم با بهره گیری از دانش و علم بتوانیم با این بحران نیز رو به رو شویم. مجموعه اتفاقاتی که به هنگام سیل و بعد سیل در کشور رخ داده بسیار وسیع است. ان شاءالله دستگاه اجرایی بتوانند بحران را مدیریت کنند. قرار شد دستگاه‌های اجرایی نیز نیازهای خود را اعلام کنند تا مجلس بتواند به آنها کمک کند.

بررسی موادی از طرح اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون امور داخلی کشور

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از بررسی موادی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون موادی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای سلامی مورد بررسی قرار گرفت که موضوع اصلی بحث رای حدنصاب برای نمایندگی بود.

وی در ادامه اظهار کرد: برای حوزه‌های تک کرسی و دو کرسی دو مدل پیشنهاد شده بود. بر اساس مدل اول کسانی که حداقل ۱۰ درصد آرای حوزه فرعی را کسب کنند و در استان نیز بالاترین رای را بیاورند به عنوان نماینده انتخاب می شوند. در مدل بعدی نیز کسانی که ۵۱ درصد آرای حوزه فرعی را کسب کنند بدون در نظر گرفتن آرای حوزه استانی می توانند مستقیم وارد مجلس شوند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: در حوزه هایی که داری سه کرسی یا بیشتر هستند بحث تناسبی بودن مطرح شد و قرار شد فرمولی توسط مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون و دولت تهیه شود؛ به طور کلی ما ۱۷۶ حوزه تک کرسی و ۱۸ حوزه دو کرسی داریم. یعنی ۲۱۰ حوزه طبق فرمول بالا و ۸۰ حوزه طبق فرمول تناسبی به مجلس خواهند رفت.

اصلاح بخشی از قانون انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از اصلاح بخشی از قانون انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها خبر داد.

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم،در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز(یکشنبه، 18 فروردین) این کمیسیون، گفت: بررسی مواد ارجاعی از صحن علنی به کمیسیون شوراها درباره اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در دستور کار اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی افزود: فرمول نحوه ورود نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه‌ای که در پارلمان یک و دو کرسی دارند و حوزه‌های انتخابیه‌ای که بیش از سه کرسی در قوه‌مقننه با هم متفاوت است و پیش‌تر در نشست علنی مجلس مقرر شد، این موضوع مجدد در کمیسیون شوراها به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: با تصمیم کمیسیون کاندیداهای حوزه‌های انتخابیه‌ای که یک نماینده در مجلس دارند در صورت کسب 51 درصد آرا در حوزه فرعی بدون توجه به رأی استانی مستقیم به مجلس می‌روند.

سلیمی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که در جلسات آتی با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگانی از سوی دولت درباره حوزه‌های انتخابیه‌ای که بیش از سه نماینده در پارلمان دارند، تصمیم‌گیری شود و فرمول مناسب آن نیز مشخص شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با بیان اینکه تاکنون شورای نگهبان نظر خود را درباره عدم امکان کاندیدا شدن نمایندگانی که سه دوره پیاپی سابقه نمایندگی دارند نداده است، خاطرنشان کرد: پس از تصویب نهایی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس و تقدیم آن، نظر شورای نگهبان به مجلس اعلام می‌شود.

اعضای کمیسیون قضایی مجلس هفته آینده با آیت‌الله رئیسی دیدار می‌کنند

اعضای کمیسیون قضایی مجلس با رئیس دستگاه قضا دیدار و پیرامون مسائل مختلف در حوزه قضایی گفت‌وگو می‌کنند. اعضای کمیسیون قضایی مجلس هفته آینده با آیت‌الله رئیسی دیدار می‌کنند

اعضای کمیسیون قضایی مجلس هفته آینده با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دیدار خواهند کرد.

اعضای کمیسیون قضایی در این دیدار پیرامون مسائل مختلف در حوزه قضایی با رئیس دستگاه قضا به گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند پرداخت.

تشکیل کمیته برای ارزیابی خسارات ابنیه تاریخی استان‌های سیل زده در کمیسیون فرهنگی مجلس

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از تشکیل کمیته‌ای برای ارزیابی خسارات وارده به ابنیه تاریخی و مساجد استان‌های سیل‌زده در این کمیسیون خبر داد.

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه امروز کارنامه کاری کمیسیون در سال 97 مورد ارزیابی قرار گرفت که بر این اساس در سال 97 کار 7 طرح و لایحه در کمیسیون فرهنگی به پایان رسیده و برای بررسی در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه ارسال شده است که از جمله آن می‌توان به طرح نظارت به سازمان صدا و سیما و لایحه اساسنامه وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در این جلسه اولویت‌های کاری کمیسیون در سال 98 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا موضوع شعار سال (رونق تولید ملی) اولویت اصلی کاری کمیسیون باشد و کمیسیون فرهنگی بحث تولید صنایع دستی و قوانین مربوط به این حوزه را مورد بررسی قرار دهد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: همچنین با توجه به سیل اخیر در برخی از کشورها مقرر شد تا در کمیسیون کمیته‌ای به ریاست حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه به منظور ارزیابی خسارات ابنیه تاریخی و مساجد استان‌های سیل زده تشکیل شود.

در کمیسیون صنایع و معادن مجلس انجام شد بررسی گزارش نمایندگان استان‌های گلستان، مازندران و فارس از مناطق سیل‌زده کشور

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی گزارش نمایندگان استان‌های گلستان مازندران و فارس در جلسه امروز کمیسیون متبوعش خبر داد.

ولی ملکی در این باره به ایسنا گفت: نمایندگان این سه استان که عضو کمیسیون صنایع و معادن هم هستند و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت شهرستان‌های سیل‌زده قرار داشتند، گزارش جامعی به اعضای کمیسیون دادند و اعضا نیز پیشنهادهای مختلفی برای بهبود امدادرسانی‌ها، تأمین بودجه مورد نیاز و ارتقای کیفیت امدادرسانی بیان کردند.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس با اشاره به آسیب‌شناسی انجام‌گرفته از کیفیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده، ادامه داد: مهم‌ترین دلایلی که در کمیسیون مطرح شد عبارت بود از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها، غافلگیر شدن مردم در حریم رودها و چرای بی‌رویه دام در جنگل‌ها و مراتع و قطع وسیع درخت‌ها در جنگل‌ها. همچنین فقدان مدیریت واحد در ستاد مدیریت بحران و کافی نبودن بودجه و امکانات امدادرسانی این ستاد از بزرگ‌ترین چالش‌های امدادرسانی‌ها برشمرده شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد چند صدایی و ناهماهنگی مدیریتی و ناکافی بودن بودجه امداد و نجات همواره موجب سردرگمی در امدادرسانی‌ها شده است. این موضوع در کنار شرایط بحرانی مناطق سیل‌زده و خرابی‌های بر جا مانده موجب حساسیت مجلس شد. به همین دلیل جمعی از نمایندگان درصدد تهیه طرحی تحت عنوان جبران خسارت‌های سیل و رفع خلاءهای قانونی هستند که موجب تقویت ستاد مدیریت بحران می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهادهای نمایندگان برای تأمین بودجه امدادرسانی گفت: از آنجا که طبق گفته وزیر نیرو حجم آب پشت سدهای کشور به بیش از ۵ میلیارد متر مکعب رسیده است یکی از راه‌های تأمین بودجه می‌تواند افزایش فروش آب باشد که اکنون در شرایط مطلوبی در سراسر کشور قرار دارد. هر چند که سریع‌ترین راه حل برای تسریع در امدادرسانی‌ها برداشت از صندوق توسعه ملی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها