وزرای دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت چه گفتند؟

کد خبر: 936740

اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه، بیست و هشتم فروردین) هیات دولت در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند.

وزرای دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت چه گفتند؟
سرویس سیاسی فردا: رئیس جمهور با بیان اینکه سیل اخیر در کشور مشکلات گسترده ای برای مردم ایجاد کرد و خسارت‌های زیادی به زیربناها، اراضی کشاورزی و منازل مسکونی وارد نمود، تاکید کرد: مردم مناطق سیل زده ، به هیچ وجه نباید نسبت به جبران خسارات نگرانی داشته باشند چرا که دولت با افتخار در این مسیر تلاش خواهد کرد و با کمک هم و دست به دست یکدیگر، خرابی‌ها را بهتر از گذشته خواهیم ساخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این جلسه همچنین از موافقت رهبر معظم انقلاب برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌ سیل های اخیر خبر داد.

رحمانی: اولویت اول ما در سال جدید حفظ وضع موجود و تثبیت اشتغال خواهد بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سرعت و حجم منابع مالی باید بیشتر شود تا به اهداف تولید برسیم. با این حال اولویت اول ما در سال ۹۸ حفظ وضع موجود و تثبیت اشتغال خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رضا رحمانی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران به ادامه واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: تا به امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت برداشته نشده و همچنان گوشت با این ارز وارد می‌شود.

وی اظهار کرد: مانند سال گذشته منابعی از سوی دولت برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده و به تصویب مجلس رسیده است که این منابع در سال ۹۷ بیش از ۱۳ میلیارد دلار بود و در سال جاری به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.

رحمانی با بیان اینکه با توجه به شعار سال، بحث توسعه صنایع مطرح است تا بتوانیم ظرفیت‌های خالی را فعال کنیم، ادامه داد: حداقل خواسته ما حفظ تولید سال گذشته است و برای رسیدن به این خواسته برنامه‌های متنوعی تدوین شده که یکی از آن‌ها تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحد‌های صنعتی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هر سال بانک مرکزی منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش صنایع را در نظر می‌گیرد، اما اشکال ساختاری این است که ۹۰ درصد تامین مالی از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود و سهم سایر بخش‌ها مانند بازار سرمایه تنها ۱۰ درصد است و این موضوع از مواردی است که در دولت و مجلس جدی گرفته شده، که در همین زمینه باید منتظر باشیم تا بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار راهکار‌های لازم را ارائه کند.

رحمانی با بیان اینکه صنایع ایران ظرفیت بالایی دارند، زیرا کارخانه احداث شده و تجهیزات مورد نیاز نیز وجود دارد، تاکید کرد: بازار محصولات تولیدی هم در این زمینه مهم است و بسیاری از محصولات ایرانی بازار خوبی دارند و با توجه به این مسائل، در صورت سرمایه در گردش واحدها، می‌توانیم به حداقل خواسته خود که حفظ تولید سال قبل است دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سرعت و حجم منابع مالی باید بیشتر شود تا به اهداف تولید برسیم. با این حال اولویت اول ما در سال ۹۸ حفظ وضع موجود و تثبیت اشتغال خواهد بود. همچنین ۳۶ برنامه عملیاتی در این وزارتخانه تدوین شده که شامل توجه به ساخت داخل، ایجاد حرکت جدید در توسعه معادن، توجه به فناوری برای رقابت در بازار‌های جهانی، حرکت از مونتاژکاری به نوآوری و تحریک تقاضا و رونق صادرات به ویژه به کشور‌های همسایه است.

محمد اسلامی: دچار کمبود مصالح ساختمانی نخواهیم شد وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ظرفیت‌ها برای ساخت و ساز وسیع است، تاکید کرد دچار کمبود مصالح نخواهیم شد. به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیئت دولت اظهار کرد: پروژه مسکونی مهر به همراه ۴۰۰هزار واحد در طرح‌های مختلف تعریف شده و در بعضی شهر‌ها آغاز شده، برنامه ریزی‌های ما به این سمت است که در سال ۹۸ و ۹۹ به بهره‌برداری برسانیم. وی ادامه داد:نکنه مهم این است که بتوانیم زمین‌ها را پیش‌بینی و برای این کار واگذار کنیم. از همه مهم‌تر اینکه اعتماد انبوه سازان و سازندگان را جلب کنیم تا بتوانیم آن‌ها را بیاوریم تا مشارکت کنند. تا امروز این اقدامات صورت گرفته است. وزیر راه و شهرسازی افزود:گام بعدی این است که تسهیلاتی که به سازندگان می‌دهیم را افزایش دهیم اعتقادی نداشتیم تا وام خرید را افزایش دهیم، زیرا باعث افزایش آثار تورمی می‌شود. چون معتقد هستیم که به جامعه هدف ما کمکی نمی‌کند. اما سازنده در این صورت انگیزه پیدا می‌کند تا تسهیلات و زمین که تقریبا حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد یعنی از ۶۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده را در دسترس داشته باشد. سهم دریافتی را سازنده به خریدار می‌تواند واگذار کند. اسلامی گفت: گام سوم مربوط به بازار تعهدی مصالح است که کارت اعتباری آن با مشارکت بانک مسکن و بنیاد مسکن طراحی شده و ان‌شاءالله به زودی عملیاتی می‌شود و سازندگان می‌توانند این تسهیلات را بگیرند که کمک بسیار شایانی به متناسب سازی قیمت تمام شده مسکن می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازسازی تخریبات حاصل از سیل بر قیمت مسکن اثر می‌گذارد گفت: خیر این اتفاق نمی‌افتد. به برکت باران الهی سرزمین ما از آب پر شده است؛ البته آسیب‌هایی دیده ایم. مهم‌ترین کارمان برای شهر‌هایی است که رودخانه دارند، پل‌های آن‌ها آسیب دیده اند و در حال تعمیر آن‌ها هستیم. وی خاطر نشان کرد: در حال کنترل و نظارت بر روی شهر‌هایی هستیم که رودخانه دارند که حریم آن حفظ شود. زمین‌هایی را در پل‌دختر و معمولان واگذار کردیم. کسانی که در بستر یا حریم رودخانه سکنی داشتند، به آنجا بروند. اسلامی در پایان گفت: ظرفیت‌ها وسیع است و دچار کمبود مصالح نخواهیم شد. حدود ۱۷۹ هزار واحد آسیب دیده است. ۷۹ هزار واحد آن باید ساخته شود و حدود ۱۰۴ هزار واحد آن نیاز به بازسازی دارد. این امر به تولید اشتغال می‌انجامد و باعث می‌شود خانه‌های مردم نو و بهتر شود.
وزیرکشاورزی گفت: مصوباتی در دولت درباره کمک‌های بلاعوض و قرض‌الحسنه به کشاورزان خسارت‌دیده در سیل داشتیم.
توضیحات "حجتی" درباره کمک بلاعوض به کشاورزان
وزیرکشاورزی گفت: مصوباتی در دولت درباره کمک‌های بلاعوض و قرض‌الحسنه به کشاورزان خسارت‌دیده در سیل داشتیم. به گزارش تسنیم، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره خسارات سیل اخیر به زمین‌های کشاورزی گفت: این سیل به ۲۴ استان خسارت زد و برکات این بارش‌ها فوق‌العاده زیاد بود و آثار آن تا پایان امسال و سال آینده مشاهده خواهد شد. وی افزود: گرچه برای افراد و خانواده‌ها مشکلات جدی پیش آمد که دولت برخورد خوبی در این‌باره انجام داده است. وزیر جهاد‌کشاورزی تصریح کرد: امروز در دولت درباره مسئله سیل و خسارت‌های آن به بخش کشاورزی مصوبات خوبی داشتیم. مصوبات قبلی بیشتر درباره مناطق استان‌های گلستان و مازندران بود، ولی در مصوبات جدید به سایر استان‌ها از جمله لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان با مصوبات تکمیلی پرداختیم، درباره کمک‌های بلاعوض به کشاورزان و همچنین کمک‌های قرض‌الحسنه مصوباتی داشتیم. حجتی ادامه داد: ستاد حوادث استان‌ها نیز مسئول هستند تا اعتبارات را در اختیار بگیرند. وی تصریح کرد: خوشبختانه برداشت گندم که بیشترین خسارت را دیده شروع شده و با توجه به بارندگی‌ها در پاییز و زمستان و بهار، وضع مزارع خیلی خوب است و علیرغم خسارات؛ دچار کمبود تولید نشدیم و ان‌شالله بیش از نیازمان تولید خواهیم داشت.
توضیحات نوبخت درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی برای نحوه پرداخت مطالبات فرهنگیان ارائه کرد. به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بوجه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: در سال ۹۷، اعتبارات وزارت آموزش و پرورش بالغ بر ۱۰۷ درصد پرداخت شد و در سال گذشته با اینکه منابع بودجه در حد ۹۱ درصد بود، ولی به جهت ضرورت در برخی دستگاه‌ها و ورازت آموزش و پروررش، پرداخت انجام گرفت.
وی افزود: با وجود پرداخت ۱۰۷ درصدی به وزارت آموزش و پرورش و اینکه این میزان برای تادیه بدهی آموزش و پروش کافی نبود، برای هفته گذشته مجددا ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت انجام شد، برای امروز و فردا هم ۲۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد و امیدواریم قبل از هفته معلم با این منابع، آموزش و پروررش بتواند بدهی‌های خود را بپردازد. نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت بدون افزایش چهارصد هزار تومانی پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به مصوبه مجلس لازم است برای همه کارکنان دولت اعم از شاغلان و بازنشستگان حکم جدید صادر شده و پرداخت‌های سال جدید براساس احکام جدید انجام شود، اما چون برخی دستگاه‌ها موفق نشدند همه احکام را صادر کنند، ما در تخصیص بودجه و پرداخت حقوق شاغلان و کارکنان گفته‌ایم اگر احکام هم صادر نشده است، چون این رقم ثابت است حتما باید این ماه پرداخت شود. وی ادامه داد: باید برای ماه جاری همه کارکنان دولت اعم از شاغل و بازنشسته حتما ۴۰۰ هزار تومان افزایش برای‌شان محسوب شود و اگر موردی پرداخت نشده حتما باید انجام شود، چون که آنچه ما به خزانه تخصیص دادیم با احتساب ۴۰۰ هزار تومان بوده است. وی در پایان گفت: ضمن اینکه بعد از اینکه حکم صادر شد برای بخش قابل توجهی از کارکنان دولت که باید بیش از چهارصد هزار تومان افزایش داشته باشند، حتما این موضوع در ماه آینده جبران می‌شود.

اردکانیان: آب ۹۷ درصد از ۴۰۰۰ روستای سیل زده وصل شد

به گزارش تسنیم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته خبری مبنی بر صدور احکام هیئت ویژه برای تدوین گزارش ملی سیلاب اخیر توسط رئیس‌جمهور، منتشر شد که مسئولیت آن به رئیس دانشگاه تهران سپرده و ۲۰ تن از اساتید مبرز و با تجربه کشور از دانشگاه‌های مختلف در آن عضویت دارند؛ خبر بسیار خوبی است که از کار‌های ضروری است و معمولا در این‌گونه حوادث نقش تعیین‌کننده در زمینه اصلاح وضع موجود خواهد داشت.

وی افزود: وزارت نیرو با تمام توان و در همه رده‌های مدیریتی آمادگی دارد تا همکاری لازمه را با این هیئت داشته باشد.

وزیر نیرو تصریح کرد: فعالیت‌هایی در استان‌های سیل‌زده خوزستان، لرستان، گلستان، مازندران و سایر استان‌ها در شرق و جنوب و شمال‌شرق کشور انجام شد و موفق شدیم آب و برق را به میزان بالایی در مناطق و روستا‌ها برقرار کنیم.

اردکانیان خاطر نشان کرد: آب بیش از ۹۷ درصد از ۴۰۰۰ روستایی که قطع شده بود، برقرار شد. ۱۱۱ روستا در حوزستان، لرستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشکل دارند.

اردکانیان تصریح کرد: جدا از سختی‌ها و مشکلات در ارزیابی‌هایی که سرفرصت انجام خواهیم داد، عملکرد‌ها در جریان سیل اخیر و سایر عملکرد‌ها یکی از جنبه‌های شاخص است که قابل مقایسه و رقابت با عملکرد‌های مشابه در سطح بین المللی است.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام درست الگوی مصرف با توجه به شرایط اقلیمی در مناطق کشور که تعیین شده است، از مصرف کنندگانی که این الگو را رعایت می‌کنند، سپاسگزاریم و همچین کسانی که از الگوی مصرف کمتر مصرف می‌کنند در سیستم پرداخت ما به ازای آن مبالغی در قبوض‌شان به آن‌ها پرداخت می‌کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: سعی خواهیم داشت کسانی که بیش از الگوی مصرف سال گذشته مصرف کردند را تشویق کنیم تا به سمت گروه خوش‌مصرف‌ها بپیوندند و ما بتوانیم این عادت خوب را توسعه داده و منابع به‌جا مصرف شود. سوبسید‌های آب و برق به گروه‌های واجد شرایط تعلق بگیرد.

اردکانیان اضافه کرد: دولت تصمیم گرفته این روال جدید را از فصل گرم آغاز کند و هموطنان در قبوض اردیهبشت ماه توجه کنند و در این قبوض هشدار و اطلاع‌رسانی در سطح وسیعی انجام می‌شود تا هدف ما و دولت این تعرفه‌های جدید برای تأمین منابع نباشد، بلکه تعرفه‌ها برای پرداخت نشدن باشد.

وی افزود: مشترکان خودشان باید مدیریت کنند تا مصرف‌شان مشمول افزایش ۱۶ درصدی نشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها