جهانگیری: مردم نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه حساسیت ویژه‌ای دارند

کد خبر: 939152

معاون اول رئیس جمهور گفت: بهبود وضعیت دریاچه ارومیه کار مهم و تعیین کننده ای بود و مردم سراسر کشور و به خصوص مردم شمال غرب کشور همواره نسبت به سرنوشت این دریاچه حساسیت ویژه ای داشته و دارند.

جهانگیری: مردم نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه حساسیت ویژه‌ای دارند

خبرگزاری فارس: معاون اول رئیس جمهور گفت: بهبود وضعیت دریاچه ارومیه کار مهم و تعیین کننده ای بود و مردم سراسر کشور و به خصوص مردم شمال غرب کشور همواره نسبت به سرنوشت این دریاچه حساسیت ویژه ای داشته و دارند.

یازدهمین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه عصر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به اقدامات خوب انجام شده برای احیاء دریاچه ارومیه گفت: بهبود وضعیت این دریاچه کار مهم و تعیین کننده ای بود و مردم سراسر کشور و به خصوص مردم شمال غرب کشور همواره نسبت به سرنوشت این دریاچه حساسیت ویژه ای داشته و دارند.

جهانگیری محدودیت منابع بودجه دولت را یادآوری شد و خاطرنشان کرد: با وجود همه محدودیت ها نباید اجازه دهیم که روند اجرای طرح ها و برنامه های نجات دریاچه ارومیه با کندی مواجه شود.

معاون اول رئیس جمهور از دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان برنامه و بودجه خواست راهکارهایی برای تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت استمرار طرح های نجات دریاچه ارومیه تدوین و تدابیری بیاندیشند تا برنامه های نجات این دریاچه در سال 98 نیز تداوم داشته باشد.

جهانگیری همچنین با اشاره به سخنان استاندار کردستان در خصوص مسایل این استان خاطرنشان کرد: مسایل استان کردستان همیشه مورد توجه دولت بوده است و نباید بگذاریم مردم این استان احساس کنند که دولت نسبت به آنها کم توجهی دارد. نباید اجازه دهیم کارهای خوب دولت به خاطر برخی ضعف های کوچک بهانه به دست کسانی دهد که می خواهند دولت را تضعیف کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تا کنون بیش از 7 هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه سرمایه گذاری شده، گفت: طرح نجات دریاچه ارومیه حدود 80 درصد پیشرفت داشته و بهبود وضعیت این دریاچه موجب امید و نشاط در مردم این منطقه شده است.

در این جلسه که وزیر نیرو، استانداران آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان نیز حضور داشتند، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، گزارشی از برنامه عملیاتی طرح نجات این دریاچه در سال 98 ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه در حال حاضر به تراز مطلوبی رسیده، گفت: با توجه به بارش های اخیر و اقدامات صورت گرفته در جهت نجات دریاچه ارومیه، خوشبختانه روند دریاچه به سمت احیاء ادامه دارد.

تجریشی تامین آب از منابع جدید برای دریاچه، تسهیل ورود روان آب های حوضه به دریاچه و صرفه جویی در مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را از جمله برنامه های پیش رو برای نجات این دریاچه برشمرد و افزود: در سال 98 مدیریت برداشت از منابع آب توسط وزارت نیرو و کاهش مصرف از سوی وزارت جهاد کشاورزی در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه دنبال خواهد شد.

وی همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص مقایسه میزان بارش در حوضه آبریز و تغییرات تراز دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: تراز دریاچه ارومیه در تاریخ 12 اردیبهشت نسبت به تاریخ مشابه سال قبل 88 سانتی متر افزایش داشته است و انتظار می رود پس از اجرای فاز دوم مرحله احیاء دریاچه ارومیه شاهد افزایش یک متری تراز دریاچه باشیم.

تجریشی همچنین انتقال آب از رودخانه زاب و سد سیلوه به دریاچه ارومیه و انتقال پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهر تبریز و شهر ارومیه به دریاچه ارومیه را از پروژه های طرح تامین منابع آب جدید برای احیاء دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه ها، روند احیاء دریاچه ارومیه سرعت خواهد گرفت.

استانداران آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان نیز در این جلسه هر کدام در سخنانی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای نجات دریاچه ارومیه ارائه کردند و به تشریح برنامه های آتی استان خود برای دریاچه ارویه پرداختند.

در این جلسه مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه ستاد احیاء دریاچه ارومیه راهکارهایی را برای تامین منابع مالی جهت استمرار طرح های احیاء دریاچه ارومیه تدوین کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها