سفر روحانی به قرقیزستان برای شرکت در نشست سران عضو «شانگهای»

کد خبر: 943169

حجت‌الاسلام روحانی به دعوت رسمی رئیس جمهوری قرقیزستان برای شرکت و سخنرانی در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان شانگهای به بیشکک سفر خواهد کرد.

سفر روحانی به قرقیزستان برای شرکت در نشست سران عضو «شانگهای»

خبرگزاری تسنیم: معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور گفت: رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت و سخنرانی در نشست سران عضو اجلاس های "شانگهای" و "سیکا" به کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان سفر می کند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر پنجشنبه 23 خرداد 1398 به دعوت رسمی رئیس جمهوری قرقیزستان برای شرکت و سخنرانی در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان شانگهای به بیشکک سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در این نشست، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با سران هیئت‌های شرکت کننده در اجلاس شانگهای خواهد داشت.

روحانی همزمان با پایان نشست سران شانگهای، بیشکک را برای شرکت و سخنرانی در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا "سیکا" به سوی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان ترک خواهد کرد.

دیدار و گفتگوی روحانی با برخی از سران کشورهای حاضر در اجلاس سیکا از سایر برنامه های احتمالی این سفر است. یک هئت بلندپایه سیاسی، رئیس جمهوری را در سفر به کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان همراهی خواهد کرد.

برگزاری نشست سران ایران، روسیه و آذربایجان تا پایان سال ۲۰۱۹ سفیر روسیه در آذربایجان ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط با کشور‌های منطقه، اعلام کرد نشست سه‌جانبه سران تهران، مسکو و باکو تا پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ترند نیوز، «میخائیل بوچارنیک» سفیر روسیه در جمهوری آذربایجان، در یک نشست مطبوعاتی از اهمیت تقویت روابط مسکو با کشور‌های منطقه سخن گفت و افزود سه کشور دوست و همسایه روسیه، ایران و آذربایجان در حال گسترش روابط با دیگر کشور‌های همجوار هستند.

در این نشست خبری که در خبرگزاری ترند که یک خبرگزاری خصوصی و متعلق به کشور آذربایجان است، برگزار شد سفیر روسیه اظهار کرد همکاری سه جانبه میان روسیه، آذربایجان و ایران موضوعی قابل توجه و جذاب است و این همکاری باید تقویت شود.

او از برگزاری نشست سران سه کشور تا پایان سال جاری میلادی خبر داد. این دیپلمات روس در ادامه افزود: «دشوار است که زمان دقیق برگزاری نشست سران اعلام شود. اما تاکنون، این موضوع که تا پایان سال ۲۰۱۹ این نشست برگزار می‌شود قطعی شده است». بنا به گفته بوچارنیک، این بار میزبان نشست مسکو خواهد بود و به عنوان بخشی از این رویداد جلساتی در سطوح عالی که در آن‌ها سران سه کشور حضور خواهند داشت برگزار می‌شود.

بنا به نوشته خبرگزاری ترند، سه کشور روسیه، ایران و آذربایجان به طور فعال در حال توسعه کوریدور حمل و نقل «شمال به جنوب» هستند تا به وسیله آن امکال ارسال کالا‌ها از روسیه به خلیج فارس و بلعکس از طریق خاک آذربایجان با سرعت بالا امکان پذیر شود. بدین منظور ممکن است همه انواع حمل و نقل در این کوریدور به کار گرفته شود. این همکاری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری آذربایجان بار‌ها ایران را شریک تجاری مهم خود خوانده و بر تقویت روابط دوجانبه تاکید کرده است. روسیه نیز از شرکای دیرینه ایران محسوب می‌شود که روابط گسترده‌ای با این کشور دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها