زنگنه: ایران تحت فشار مذاکره نمی‌کند/ واکنش عجیب وزیر به گرانی سیب زمینی

کد خبر: 945879

اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) دوازدهم تیرماه ۱۳۹۸ هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند.

زنگنه: ایران تحت فشار مذاکره نمی‌کند/ واکنش عجیب وزیر به گرانی سیب زمینی

سرویس سیاسی فردا: اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) دوازدهم تیرماه ۱۳۹۸ هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند.

ارائه گزارش «ظریف» و «زنگنه» در جلسه هیئت دولت

سخنگوی دولت گفت: گزارش محمدجواد ظریف از روند «اینستکس» و بیژن زنگنه از اجلاس اوپک در جلسه امروز هیئت دولت ارائه شد.

به گزارش مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت، در خصوص محتوای جلسه امروز، اظهار داشت: در این جلسه، گزارش محمدجواد ظریف از روند «اینستکس» و بیژن زنگنه از اجلاس اوپک ارائه شد.

ربیعی افزود: همچنین بحث پژوهشگاه‌ها در جلسه مطرح شد، ولی مصوبه خاصی نداشتیم.

سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: روز دوشنبه هفته آینده در نشست خبری به سوالات خبرنگاران به طور تفصیلی پاسخ خواهم داد.

اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) دوازدهم تیرماه ۱۳۹۸ هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند.

وزیر نفت با اشاره به حضورش در اجلاس اخیر اوپک، گفت: تصمیمات این سازمان با اجماع بوده و نباید از بیرون به آن القا شود و به دلیل اقدامات خارج از اوپک نگرانی‌های خود را به این سازمان منتقل کردیم.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حضورش در اجلاس اخیر اوپک، گفت: هدف از حضورم در این اجلاس برای حفاظت و صیانت از اوپک بوده است چرا که تصمیمات اتخاذ شده در سازمان اوپک باید با اجماع بوده و نباید از بیرون به آن القا شود.

وی افزود: تصمیمات اوپک طبق فرایند ۶۰ ساله اتخاذ می‌شود، اما اخیرا اقداماتی خارج از اوپک موجب نگرانی شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: در اجلاس اخیر اوپک با وزیران نفت، کشور‌های دیگر و نمایندگان حاضر در این سازمان دیدار کرده و نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران را با آنان مطرح کردیم که بر همین اساس به همکاری و منشور اوپک با غیر اوپک و تغییرات مفهومی خوبی که در آن اتخاذ شد پرداختیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: ما به اجلاس اخیر اوپک نرفتیم که تصمیمات آنجا را تصویب کنیم چرا که این تصمیمات باید با اجماع باشد.

وزیر نفت گفت: حرف‌های خود و تصمیمات جمهوری اسلامی در درباره امریکایی‌ها و فشار‌های آن‌ها را در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی بیان کرده و به آن‌ها اعلام کردیم که ایران تحت فشار مذاکره نکرده و اگر بخواهیم تغییراتی در روابط ایجاد شود باید در ابتدا تحریم‌ها برداشته شود.

حجتی: برنامه‌ای برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ نداریم وزیر جهاد کشاورزی گفت: آمار تولید صنایع دامی در وضعیت خوبی قرار دارد و کمک‌های خوبی به تولید کنندگان صورت گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هئیت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمار تولید صنایع دامی در وضعیت خوبی قرار دارد و کمک‌های خوبی به تولید کنندگان صورت گرفته است. وی ادامه داد: برنامه‌ای برای کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ و نهاده‌های دامی نداریم، ولی از سوی ستاد تنظیم بازار گاهی ممکن است در قیمت‌ها تجدید نظر بشود که با بررسی‌های سازمان حمایت و تولید کنندگان، پیگیری‌های آن‌ها موجب تغییر قیمت‌ها در بازار خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت سیب‌زمینی نسبت به سال گذشته گفت: توزیع که دست ما نیست. آیا ما باید در مغازه‌ها بایستیم؟ حجتی افزود: در مقطعی فصل کشت سیب‌زمینی به دلیل بارش‌ها با تاخیر وارد بازار شده است، اما از نظر تولید وضعیت خوبی دارد. کما اینکه در ارتباط با نهاده‌های دامی هم تولید و هم تامین کرده و هم پایش می‌کنیم که دست تولیدکنندگان برسد.

اسلامی: مردم در بحث خرید خانه هیجانی تصمیم نگیرند

وزیر راه گفت: مردم باید متناسب با شرایط بحرانی احتیاط کنند و خرید نکرده و در وضعیت هیجانی تصمیم گیری نکنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هئیت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سوداگری معمولا مربوط به بخش مسکن نیست و این موضوع یک آفت بزرگی برای کشور به شمار می‌رود که به زندگی مردم آسیب‌های فراوانی زده است. وزیر راه ادامه داد: مردم باید متناسب با شرایط بحرانی احتیاط کنند و خرید نکرده و در وضعیت هیجانی تصمیم گیری نکنند. وزیر راه و شهرسازی درباره کنترل سایت‌هایی که قیمت مسکن را درج می‌کنند، تصریح کرد: ما در این زمینه هماهنگی‌های لازم را با پلیس فتا انجام داده‌ایم و قرار است آنان این سایت‌ها را کنترل کنند، چرا که چنین سایت‌هایی هیچ‌گونه مبنای کارشناسی ندارند و از بیرون کشور هدایت می‌شوند که شرایط هیجانی را در کشور به وجود آورند که مردم باید در چنین شرایطی، خویشتن‌داری کنند و توجهی به این سایت‌ها نداشته باشند.

نوبخت: ردیفی برای پرداخت مساوی دیه نداریم

به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه جلسه هیات دولت درباره پرداخت مساوی دیه زن و مرد، گفت: در بودجه ردیفی در این باره نداریم، اما دولت از ردیف‌های دیگر بودجه این اقدام را انجام می‌دهد چراکه معتقد هستیم این کار باید انجام شود آنچه که مربوط به دولت می‌شود منابعش را از ردیف‌های موجود تامین می‌کنیم. وی درباره حقوق بازنشستگان گفت: آنچه که از سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان اختصاص پیدا می‌کند مربوط به بازنشستگان لشکری و کشوری است که ما امسال هم افزایش حقوق آن‌ها را متناسب با شاغلان در حد همین ۲۰ درصد دیدیم که همان جدولی که برای شاغلان است بازنشستگان عزیز هم دارند. وی ادامه داد: علاوه بر این ۵ هزار میلیارد تومان هم برای اجرای همسان‌سازی حقوق آن‌ها و علاوه بر آن افزایش متوسط ۲۰درصد کار اختصاص دادیم که الان در حال اجرایی شدن است. البته در قانون بودجه برای همسان‌سازی، مبلغی حدود ۳ هزار و ۴۰۰ ملیارد تومان پیش‌بینی شده بود. نوبخت افزود: از آنجایی که سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داشت که بتواند از محل افزایش کل تا آنجایی که می‌تواند نسبت به افزایش این ردیف اقدام کند، ما این ۳ هزار و ۴۰۰ ملیارد تومان را به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: راجع به تامین اجتماعی هم همیشه براساس آنچه که در خصوص حقوق‌بگیران لشکری و کشوری صورت گرفته مصوباتی از سوی سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه مطرح می‌شود که با آن توافقات دولت هم موافقت می‌کند تا پرداخت‌ها انجام شود. وی تاکید کرد: از نظر ما که در دولت هستیم مصوبه پرداخت‌های لشکری و کشوری الان در حال انجام است و اگر وزارت مربوطه که مسئولیت این کار را دارد یا سازمان تامین اجتماعی بخواهند استدلالی داشته باشند که ما باید به گونه دیگری عمل کنیم یا آن‌ها باید براساس مصوبه دولت به یک شکل دیگری عمل کنند، دولت با نظر مثبت و مساعد نسبت به این عزیزان که شخصیت‌های زحمتکش کشور هستند برخورد می‌کند. نوبخت در رابطه با برنامه‌های سازمان برنامه و بودجه برای حفظ ثبات در جامعه اظهار داشت: می‌دانید که بعد از یک نوسانی که در بازار ارز پیش آمد و بیشتر هم جنبه روانی داشت و ناشی از حس عدم اطمینان نسبت به آینده بود؛ این نوسانات باعث کاهش ارزش پول ملی شد. خوشبختانه الان کم کم این موضوع با توجه به اینکه سیاست‌های نظام کاملا در عرصه سیاست خارجی مشخص شد، در حال رفع است و ما هم در این راستا به ثبات رسیدیم. وی افزود: خوشبختانه هم در ارتباط با نرخ تورم و هم رشد اقتصادی هرچند وضعیت مطلوبی نداریم، اما هم تورم ماهانه رو به کاهش است که باید توضیح دهم که منظور ما این است که رشد تورم در ماه گذشته ۳/۴ درصد بود، اما این الان به چیزی حدود ۰/۸ تقلیل پیدا کرده و نشان می‌دهد ما در خصوص مهار تورم در یکی دوماه گذشته موفق بودیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: رشد اقتصادی هرچند الان باز هم منفی است، اما کاهش این رشد نسبت به فصل گذشته باز هم مناسب‌تر شد و فکر می‌کنم همان پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که سال آینده رشد اقتصادی ایران مثبت می‌شود، محقق شود.

ظریف: اینستکس مقدمه اجرای تعهدات اروپایی‌ها است/ سطح غنی‌سازی را خودمان تعیین می‌کنیم

محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، جلسه‌ای در سطح وزرای سه کشور اروپایی و بعد از آن دو جلسه با وزرای اعضای باقی مانده برجام داشتیم. وی ادامه داد: در جلسه سه کشور و در جلسات بعدی، ۱۱ تعهد را اعلام کردند که شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه گذاری در ایران، حمل و نقل هوانوردی، کشتیرانی و… است. ظریف گفت: تعهدات به صورت رسمی اعلام شده است. اروپایی‌ها به این موارد متعهد شدند. در هیچکدام از این موارد اینستکس وجود ندارد یا ساز و کار ویژه مالی وجود ندارد. آنچه که هست آن ۱۱ تعهد است. وی افزود: اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای است بر اجرای آن ۱۱ تعهد؛ لذا اروپایی‌ها باید آن ۱۱ تعهد را انجام دهند. ظریف سپس خاطر نشان کرد: قبل از آن ۱۱ تعهد، در چارچوب خود برجام در ضمیمه دو، مواد یک تا سه صریح نوشته شده است اینکه اروپا اقدامی کرده و قانونی را لغو کرده کافی نیست و آثار لغو آن قانون را باید نشان دهد. وی افزود: لذا ما با صراحت گفته‌ایم تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد ما هم متعهد خواهیم بود، اما همان‌طور که تعهداتش را انجام می‌دهد ما نیز متعهد خواهیم بود. وزیر امور خارجه با بیان اینکه گام بعدی کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، عدم رعایت غنی سازی تا سقف ۳.۶۷ درصد است، خاطر نشان کرد: اینکه ما در گام بعدی در چه سطحی غنی‌سازی کنیم را خودمان و براساس نیازمان تعیین می‌کنیم. ظریف در پاسخ به پرسشی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: ما برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردیم و براساس آن هم عمل می‌کنیم و اروپایی‌ها هم باید بدانند تا زمانی که آن‌ها به برجام متعهد باشند ما به برجام متعهد خواهیم بود. وی افزود: همچنین به همان شکل که اروپایی‌ها تعهداتشان را عمل کنند ما نیز تعهداتمان را اجرا خواهیم کرد. وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا نخستین تراکنش‌های اینستکس انجام شده است با تاکید بر اینکه این موضوع باید از بخش خصوصی پرسیده شود، اظهار کرد: اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که نخستین تراکنش در حال انجام است، اما بخش خصوصی باید در این باره اظهار نظر کند. ظریف در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتشار برخی اطلاعات فروش نفت ایران در رسانه‌های عمومی از جمله صدا و سیما با بیان اینکه این کار حتماً در جهت منافع ملی نیست خاطرنشان کرد: این کار به منافع ملی ضربه خواهد زد و وزیر نفت نیز چنین کاری را برای منافع ملی نامناسب می‌داند. وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعای نقش داشتن اسرائیلی‌ها در انفجار پایگاه موشکی در اطراف تهران و شهادت سردار تهرانی مقدم در یکی از مجموعه‌های نمایشی صدا و سیما و اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در مجامع بین‌المللی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی طرح کرده است، گفت: من بر اساس یک سریال تلویزیونی نمی‌توانم اقدام انجام دهم؛ به حمدلله تلویزیون هم نگاه نمی‌کنم. وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ۱۱ تعهد اروپا در قبال ایران در برجام و اجرای ساز و کار اینستکس در این زمینه گفت: بعد از خروج ترامپ از برجام ما جلسه‌ای در سطح وزرای خارجه سه کشور اروپایی و همچنین دو جلسه با حضور وزرای خارجه اعضای باقیمانده در برجام برگزار کردیم که در این جلسات اروپایی‌ها ۱۱ تعهد اعلام کردند که فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی از جمله این تعهدات بود. وی ادامه داد: اروپایی‌ها به طور رسمی این ۱۱ تعهد را اعلام و به اجرای آن‌ها متعهد شدند. ظریف با تاکید بر اینکه در هیچ کدام از تعهدات اروپایی‌ها، اینستکس یا ساز و کار ویژه مالی وجود ندارد خاطرنشان کرد: آنچه وجود دارد ۱۱ تعهد از سوی اروپایی‌ها است؛ اگر اینستکس عملیاتی شود تازه مقدمه‌ای می‌شود برای اجرای آن ۱۱ تعهد؛ لذا اروپایی‌ها باید به ۱۱ تعهدی که اعلام کرده‌اند عمل کنند. وزیر امور خارجه افزود: پیش از اجرای این ۱۱ تعهد، اروپایی‌ها در چهارچوب برجام باید به مواد ۱ تا ۳ ضمیمه ۲ برجام توجه کنند؛ در این مواد نوشته شده «اینکه اروپا یک اقدامی کرده و قانونی را لغو کرده است کافی نیست، بلکه آثار آن قانون را باید نشان دهد»؛ لذا به صراحت گفته‌ایم که تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد ما نیز به برجام متعهد خواهیم بود، اما همانطور که اروپا تعهداتش را انجام می‌دهد، ما نیز تعهدات‌مان را انجام می‌دهیم. ظریف در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر دادستانی مبنی بر اینکه اینستکس فرزند معلول برجام است تاکید کرد: معلول یا غیر معلول؛ ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم تعهداتشان را انجام دهند و تعهدات آن‌ها نیز بسیار فراتر از اینستکس است. وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره واکنش رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نسبت به بر افزایش سطح غنی سازی اورانیوم اظهار کرد: ترامپ می‌تواند به همه چیز واکنش نشان دهد، ولی اگر ایشان می‌خواهد به خود حق دهد که چنین واکنشی را انجام دهند، ابتدا باید نقض برجام و خروج از آن را متوقف کنند و تحریم‌های غیر قانونی‌شان را که به مثابه تروریسم اقتصادی علیه ۸۲ میلیون ایرانی است متوقف کنند بعد در این باره تصمیم بگیرند.

واعظی: قیمت ارز حباب دارد/ شاهد کاهش قیمت برخی کالاها هستیم

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره قیمت ارز گفت: نظر دولت این است قیمت ارز این نیست و حباب دارد.

به گزارش فارس، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره قیمت ارز گفت: نظر دولت این است قیمت ارز این نیست و حباب دارد.

وی ادامه داد: پمپاژ یأس و نا امیدی، پارسال مرتب از خارج وارد می شد، اما دولت مسلط است و بر برنامه ها اشراف دارد، این اطمینان که توسط مردم و تجار بوجود آمده باعث ثبات در بازار شده است.

واعظی با اشاره به اینکه دولت نمی‌خواهد دخالت مستقیم در بازار ارز داشته باشد، یادآور شد: ما شاهد کاهش قیمت برخی کالاها هستیم.

وی در مورد فیلم پخش شده در شبکه سه درباره دور زدن تحریم‌های نفتی گفت: این فیلم انتشار یک مقاله خارجی بود و قرار شد صدا و سیما مراقبت بیشتری کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد اینستکس با اشاره به اینکه یک بار انتقال پول از این طریق انجام شده است، گفت: اینستکس یک روش تبادل است اما این کافی نیست و ما دنبال کار ظاهری نیستیم، بلکه ما می‌خواهیم مشکل تجار حل شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها