رایزنی‌های وزیر امور خارجه ایران در دوحه و ژنو

کد خبر: 959798

وزیر امور خارجه ایران در سفری به دوحه و سپس ژنو، ضمن شرکت در نشست منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ در قطر، در نشست سه جانبه‌ای به همراه همتایان روس و ترکیه‌ای خود درباره نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه به رایزنی پرداخت.

رایزنی‌های وزیر امور خارجه ایران در دوحه و ژنو

خبرگزاری فارس: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ششم آبان ماه از سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دوحه به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز دوشنبه عصر راهی دوحه شد تا ضمن شرکت در این نشست، به تشریح دیدگاه‌های کشورمان در خصوص تحولات منطقه به ویژه اوضاع خاورمیانه و خلیج فارس بپردازد.

وی در همان شب ورودش به دوحه با «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و درباره اوضاع جاری عراق و تحولات شمال سوریه به گفتگو پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران صبح سه‌شنبه نیز با «نوربرت روتگن» رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان دیدار و درباره تحولات منطقه، شمال سوریه و برجام گفتگو کرد.

ظریف و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر نیز در حاشیه این نشست دیداری دوجانبه داشتند و ضمن بررسی روند مناسبات دوجانبه، درباره تحولات منطقه‌ به خصوص عراق و سوریه گفتگو کردند. این دومین سفر ظریف به دوحه بود. وزیر خارجه ایران ۲۰ مرداد سال جاری نیز برای دیدار با مقامات قطری به دوحه سفر و با همتای خود دیدار کرده بود.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران سپس در نشست منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ در دوحه با محوریت امنیت منطقه و تشریح پویش صلح هرمز حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از آن نیز به عنوان مهمان ویژه پنل دوم کنفرانس امنیتی مونیخ در دوحه در سخنانی اهداف و جزییات پویش صلح هرمز ( HOPE ) را تشریح کرد.

ظریف همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره ضمن دعوت کشورهای منطقه به طرح «ابتکار صلح هرمز» خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت که واشنگتن نمی‌تواند توافقی یک طرفه بر ایران تحمیل کند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه واشنگتن خواستار رسیدن به «توافق جدید» با ایران است، گفت که ایران «هراسی از توافق یا ملاقات» ندارد، اما «لازم است همه به تعهدات خودشان پایبند بمانند.

ظریف همچنین با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران شکست خورده گفت که سیاست واشنگتن برای کنار گذاشتن ایران از «آرایش‌های منطقه‌ای-خواه در سوریه، افغانستان یا یمن- کارساز نخواهد بود.» (جزییات بیشتر)

*سفر به ژنو

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران در پایان این سفر، برای شرکت در نشست سه جانبه با حضور وزرای خارجه کشورهای ضامن روند آستانه (ایران، ترکیه و روسیه) و پیش از برگزاری نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه، راهی ژنو شد و در بدو ورود با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد.

چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه پیش از این از دیدار احتمالی وزرای خارجه سه کشور ضامن روند آستانه (روسیه، ترکیه و ایران) در 29 اکتبر (هفتم آبان) در ژنو خبر داده و اعلام کرده بود: «لاوروف، من و همتای ایرانی‌مان را دعوت کرده تا در تاریخ بیست‌ و نهم اکتبر مذاکراتی درباره قانون اساسی سوریه داشته باشیم. شاید در ژنو ملاقات کنیم».

گفتنی است امروز (چهارشنبه) هشتم آبان ماه شهر ژنو میزبان نخستین نشست بازنویسی کمیته قانون اساسی سوریه با حضور سه هیأت دولت، معارضان و جامعه مدنی سوریه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از رایزنی دوجانبه با لاوروف، در نشست سه جانبه‌ای با حضور مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ترکیه و روسیه حضور یافت و پس از پیوستن «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، نشستی چهارجانبه برگزار و در پایان هم وزرای خارجه سه کشور بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

وزرای خارجه سه کشور در این بیانیه با تأکید بر اینکه راه‌حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد، اعلام کردند کار کمیته قانون اساسی باید با تعامل سازنده و بدون دخالت و تحمیل جدول‌های زمان‌بندی خارجی صورت گیرد.(بیشتر بخوانید)

روسای دستگاه‌های دیپلماسی ایران، روسیه و ترکیه در پایان در نشستی خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند و ظریف در این نشست (+) گفت: «ملت سوریه برای 8 سال گذشته از عدم توافق رنج می‌برد و ما تاکید کرده بودیم که هیچ گونه راه حل نظامی برای اوضاع سوریه وجود ندارد.نشست کمیته قانون اساسی سوریه آغاز یک روند است که سختی‌هایی همراه خواهد بود و آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی آغاز روند سیاسی در سوریه است.»

ظریف همچنین گفت: «ایران و روسیه در سوریه حضور دارند و تا زمانی که دولت و ملت سوریه این را بخواهند در آنجا باقی خواهیم ماند.»

به گزارش فارس، در ادامه رایزنی‌های ظریف در ژنو، خانم «بریسویل» قائم مقام وزارت امور خارجه سوئیس صبح امروز (چهارشنبه) با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و برجام رایزنی و تبادل نظر شد.

محمدجواد ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز به باکو رفت و در نشست وزرای عضو جنبش عدم تعهد شرکت کرد و رایزنی‌هایی نیز در حاشیه این نشست با برخی همتایان خود از جمله وزرای خارجه عراق، ترکیه، صربستان و آذربایجان داشت و با الهام علی اف هم دیدار و حسن روحانی را در هجدهمین نشست سران عدم تعهد در باکو همراهی کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها